TOYOTA: HOT HATCH GR YARIS JEST JUŻ W PRODUKCJI W JAPONII

Nowy model Toyoty czyli sportowy, 261-konny GR Yaris jest już produkowany. Samochód powstaje w fabryce Motomachi, znanej z wytwarzania takich modeli jak Lexus LFA, Lexus LC czy Toyota Mirai.

Hatchback jest Yarisem WRC nowej generacji, stanowi skromniejszą wersję rajdowego modelu.


Zobacz także:

RAJDY

ROZMAITOŚCI


 

Rozpoczęcie produkcji GR Yarisa oznacza, że niedługo samochód zacznie docierać także do chętnych zakupu w Polsce.

Nowe auto spotkało się w naszym kraju z dużym zainteresowaniem. W przedsprzedaży zamówiło go 187 osób – bez obejrzenia na żywo i bez jazdy próbnej. To ponad 60 proc. całkowitej puli 305 samochodów, które Toyota przeznaczyła na nasz rynek.

Fabryka Motomachi w Japonii to wśród zakładów marki jednostka do zadań specjalnych. W tym miejscu skumulowane są najnowocześniejsze roboty i technologie produkcji, najnowsze rozwiązania Systemu Produkcyjnego Toyoty oraz najwybitniejsi mistrzowie tradycyjnego japońskiego rzemiosła, ręcznego wykończenia i testowania jakości. Motomachi mieści się w Toyota City w prefekturze Aichi, zaledwie 4 kilometry od siedziby głównej koncernu.

Linia GR jest firmowana przez Toyota Gazoo Racing. Na terenie fabryki powstał obiekt zaaranżowany według zupełnie nowej koncepcji. Wybudowano go specjalnie na potrzeby montażu GR Yarisa. Zamiast tradycyjnej taśmy, zaprojektowano wielosekcyjną przestrzeń montażową.

Nowy hot hatch czerpie doświadczenia i wiedzę inżynierów Toyota Gazoo Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Ma wszystkie cechy samochodu rajdowego i został tak skonfigurowany, by jego właściciele mogli odnosić sukcesy w lokalnych rajdach.

Auto zostało opracowane w technologii TNGA i powstało dzięki połączeniu platformy GA-B Yarisa i GA-C Corolli. Jest to zupełnie nowy projekt. Do jego właściwości jezdnych przyczynia się oczywiście napęd na cztery koła GR-Four, lekka konstrukcja nadwozia, która zapewnia korzystny stosunek masy do mocy 4,9 kg/KM i specjalnie zaprojektowane, sportowe zawieszenie.

Pod maską pracuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1,6 l o mocy 261 KM, współpracujący z manualną skrzynią o 6 biegach. Masa auta wynosi tylko 1280 kg. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h mieści się w czasie 5,2 sek., a maksymalna, ograniczona elektronicznie prędkość to 230 km/h.