Na razie nie ma informacji, czy znalazł się kupiec gotowy zapłacić 199 000 euro za Toyotę Celicę GT4 ST165, którym startował Carlos Sainz.
Auto, które zameldowało się na mecie Rajdu Grecji 1991 na drugim miejscu, zostało wystawione w połowie września na sprzedaż przez belgijską firmę Deman Brussels.
Zobacz także:
Celica ST165 GT4 Grupy A to jeden z najbardziej znanych samochodów fabrycznego zespołu Toyota Team Europe. W modelu tym w 1990 roku Carlos Sainz wywalczył mistrzostwo świata WRC, a w 1991 roku wygrał 5 rajdów i był o krok od obronienia tytułu, jednak wypadek w Rajdzie Australii stanął na drodze do realizacji tych planów.
Czwarta generacja, czyli model ST165, który trafił do zespołu Toyota Team Europe, przyniosła marce pierwsze duże sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Japońska rajdówka z napędem na cztery koła i silnikiem turbo była bardzo szybkim samochodem. Zadebiutowała w Rajdzie Korsyki w 1988 r., a dwa lata później okazała się najlepszą rajdówką na globie.
Sainz wywalczył nią pierwszy tytuł rajdowego mistrza świata dla Toyoty – w klasyfikacji kierowców. W sumie producent zawdzięcza Celice cztery mistrzostwa świata kierowców (1990, 1992, 1993 i 1994) oraz dwa mistrzostwa producentów (1993 i 1994).
Warto jednak pamiętać, że sukcesy z lat 1992-94 to osiągnięcia kolejnej generacji coupe – modelu ST185.
Samochód oferowany obecnie przez Deman Brussels na portalu Classic Driver za 199 000 euro należał do zespołu Toyota Team Europe w 1991 roku, co potwierdza certyfikat autentyczności wystawiony przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) w Kolonii. Carlos Sainz i jego pilot Luis Moya wystartowali tym konkretnym egzemplarzem w Rajdzie Akropolu (Rajdzie Grecji).
Ostatnim właścicielem auta był Ernst Kopp, belgijski kolekcjoner i pasjonata, a dawniej szef zespołu mechaników Toyota Team Europe.
W tym samym roku Marc Duez i pilot Klaus Wicha, również z zespołu fabrycznego Toyoty, poprowadzili to auto w Rajdzie Wielkiej Brytanii (RAC Rally). Duez dojechał do mety jako ósmy.
Obecnie Kopp pracuje w tej samej roli co dawnej, lecz w zespole Hyundai Motorsport startującym w rajdach historycznych. Jego zadaniem jest renowacja klasycznych samochodów zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami i przygotowanie ich do startów.
W 2017 roku, po kilkunastoletniej przerwie, Toyota powróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata z nowym samochodem – Yarisem WRC. W aktualnym sezonie Toyota ma na koncie już 5 zwycięstw, a Ott Tanak znajduje się na szczycie tabeli. Obecnie walczy w Walii o utrzymanie pozycji.