Toyota GT86 to w tej chwili jedyny sportowy samochód w ofercie marki, ale zdecydowanie nie jedyny w historii producenta. Współczesny model jest spadkobiercą tylnonapędowego modelu AE86 z lat 80., znanego także jako Corolla GT Coupe, Sprinter Trueno lub Corolla Trueno.
Młodzi Japończycy, którzy za kierownicą tego modelu odkrywali radość driftu, nazywali go Hachi- Roku (po japońsku 86).
Zobacz także:
W Japonii z AE86 łączy się cała subkultura, co musiało oczywiście znaleźć odzwierciedlenie w kulturze popularnej.
Serial „Initial D” cieszy się popularnością wśród fanów szybkich samochodów na całym świecie. Opowiada o przygodach chłopaka, który zajmuje się rozwożeniem tofu klientom sklepu swojego ojca. Jego brawurowa jazda po górskich drogach uczyniła z AE86 gwiazdę, która zainspirowała młodych ludzi do driftingu. Serialowy samochód jest polakierowany w charakterystyczny czarno- biały wzór, który znalazł teraz godnego naśladowcę.
Brytyjska Toyota wystylizowała najnowszy model GT86 na słynny Hachi- Roku z „Initial D”. Aby podkreślić popkulturowe korzenie projektu, Toyota poprosiła brytyjską rysowniczkę mangi, Sonię Leong, o stworzenie serii plakatów, przedstawiających zdjęcia prawdziwego GT86 w komiksowym otoczeniu.
GT86 Initial D Concept jest oczywiście czarno- biały, ale to nie wszystko. Zamontowano w nim oryginalne części z japońskiej wersji AE86 – m.in. aluminiowe felgi RS Watanabe, zawieszenie TRD, układ wydechowy Fujitsubo i maskę z włókna węglowego. Nie zapomniano także o żółtych światłach przeciwmgielnych i polakierowanej na srebrno pokrywie silnika, która w serialu wskazywała na to, że AE86 jest napędzany słynną sportową jednostką 4A-GE.
W Polsce silnik ten ma nawet swój fan club. Na drzwiach umieszczono napis Fujiwara Tofu Ten, co znaczy Sklep Fujiwara Tofu – taki sam jak na filmowym AE86.
Stylizowany GT86 będzie prezentowany na różnych wydarzeniach motoryzacyjnych w Wielkiej Brytanii przez całe lato.
Specyfikacja
* Koła: 8 x 17″ (ET40), alufelgi RS Watanabe F8 z opcjonalnym czarnym wykończeniem;
* Zawieszenie: TRD Sportivo;
* Wydech: Fujitsubo Authorize S;
* Belka kolumn zawieszenia przedniego: Cusco;
* Maska: Seibon, z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym;
* Detailing: osłony klamek Cusco z kompozytu węglowego, osłony lusterek z kompozytu węglowego, chlapacze, barwione klosze lamp tylnych i świateł przeciwmgielnych, korek wlewu oleju TRD, ciśnieniowy korek chłodnicy TRD, przycisk start TRD.