Toyota GT86 to lekkie, dynamiczne coupé z silnikiem umieszczonym z przodu i tylnym napędem. Stylistyka auta nawiązuje do dwóch legendarnych modeli – Corolli AE86 i 2000GT.
Samochód wyróżnia motor typu bokser z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który pozwolił dodatkowo obniżyć środek ciężkości pojazdu.
Zobacz także:
Od rynkowej premiery w 2012 roku GT86 znalazł na świecie ponad 170 000 nabywców. Facelifting z 2017 roku wprowadza kilka istotnych zmian. Ważnym ich źródłem były dane zebrane podczas udziału w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring. Nowością jest tryb jazdy sportowej Track, który pozwala kierowcy uzyskiwać najwyższe osiągi auta przy ograniczonej do minimum interwencji elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy (VSC) oraz kontroli trakcji (TCS).
Toyota Motorsport oferuje także wersję rajdową GT86 CS-R3, homologowaną zgodnie z przepisami FIA Rajdowych Mistrzostw Świata. Auto daje szansę kierowcom amatorom spróbować swoich sił w międzynarodowych imprezach sportowych w profesjonalnym samochodzie rajdowym z tylnym napędem za rozsądną cenę.
DYNAMIKA JAZDY
Udoskonalenia kolumn MacPhersona z przodu oraz tylnego zawieszenia dwuwahaczowego przeprowadzono z myślą o lepszym prowadzeniu i większej stabilności. Zoptymalizowany został stopień uginania się sprężyn. Amortyzatory Showa mają poprawioną charakterystykę tarcia, co ułatwia kierowanie i zwiększa stabilność. Większa średnica stabilizatora poprzecznego przyczyniła się do ograniczenia przechyłów samochodu. Opcjonalne amortyzatory Sachs pozwalają na jeszcze bardziej sportową jazdę.
W odświeżonej wersji GT86 zastosowano kombinację różnych rodzajów stali o wysokiej sztywności. Samochód otrzymał także wzmocnienia w zawieszeniu, przekładni i nadkolach. Aby dodatkowo ograniczyć masę samochodu, maska została wykonana z aluminium, a spojlery z cienkiej stali.
Nowy tryb Track, element systemu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącza się przełącznikiem na konsoli centralnej. Powoduje ono, że VSC i kontrola trakcji (TRC) działają na minimalnym poziomie, aby kierowca mógł w większym stopniu polegać na własnych umiejętnościach.
Tryb Track zwiększa wybór ustawień VSC i TRC do czterech poziomów. W normalnym trybie oba systemy działają w pełni. TRC może też być wyłączony i włączać się tylko na złej jakości nawierzchniach. Tryb Sport zwiększa dopuszczalny zakres przyspieszenia podczas jazdy bokiem, zanim systemy zareagują, pozwalając kierowcy na sprawdzanie możliwości samochodu bez ryzykowania utraty stabilności. Systemy kontroli zwiększają możliwości GT86 w jeździe wyczynowej.
W modelu GT86 zastosowano warstwowy układ elementów aerodynamicznych, które przyczyniają się do większej stabilności auta, nie generując niepotrzebnego docisku ani nie zwiększając bardzo dobrego współczynnika oporu powietrza Cx 0,27. Wprowadzono praktyczne zmiany w projekcie karoserii. Na przednim zderzaku pod grillem dodano nowy spojler z dwoma kłami, a dolna krawędź zderzaka została zakrzywiona pod kątem 45 stopni, aby poprawić przepływ powietrza. Analogicznie została uformowana także dolna krawędź tylnego dyfuzora.
Nowy tylny spojler poprawia zarówno aerodynamikę, jak i stabilność. Zwiększa szerokość tyłu samochodu i odpowiednio kieruje powietrze owiewające pojazd. Przepływ powietrza pod i nad spojlerem generuje optymalny docisk, zwiększający stabilność auta przy dużych prędkościach.
SILNIK
Pod maską GT86 nadal pracuje niezmieniony silnik typu bokser. Wysokoobrotowa, wolnossąca jednostka 2.0 to konstrukcja Subaru. Toyota przeprojektowała go specjalnie do tego modelu, wprowadzając m.in. bezpośredni wtrysk paliwa D-4S. Napęd jest przenoszony na tylną oś przez 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynię biegów. 16-zaworowy silnik DOHC produkuje maksymalnie 200 KM (147 kW) przy 7000 obr./min. oraz 205 Nm momentu obrotowego pomiędzy 6400 a 6600 obr./min. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 7,6 sek. ze skrzynią manualną oraz w 8,2 sek. z przekładnią automatyczną.
STYLISTYKA NADWOZIA
Celem zmian było uzyskanie nowocześniejszego charakteru sportowego coupé. Zmodernizowany przód pojazdu podkreśla jego nisko zawieszoną sylwetkę.
Auto otrzymało nowe osłony świateł przeciwmgielnych LED, zmodyfikowano także reflektory, a ponadto zastosowano nowe lampy typu bi-LED (światła mijania i drogowe). Kierunkowskazy stanowią teraz rzędy pojedynczych diod LED pod ukośnymi liniami białych diod tworzących światła do jazdy dziennej.
Kształt drzwi przypomina te z dwumiejscowego modelu 2000GT. Przednie i tylne błotniki zostały wyprofilowane pod kątem lepszej aerodynamiki i bardziej sportowego wyglądu. Samochód ma wymiary: długość 4240 mm, 1320 mm wysokości (włącznie z anteną w kształcie płetwy rekina), 1775 mm szerokości i 2570 mm rozstawu osi. W ofercie znalazły się nowe, 17-calowe obręcze kół z cienkimi szprychami wykonane z lekkich stopów, o polerowanej powierzchni w kolorze ciemnoszarym.
Z tyłu pojazdu wszerszy i ciemniejszy dyfuzor tworzy wyraźny trapez, który znajduje się na tyle nisko, że zasłania tłumik. Dodatkowo poprawiono aerodynamikę tylnego spojlera i zmodyfikowano tylne reflektory LED, w których wyraźniej zostały podkreślone linie poziome i pojawiły się światłowody zwiększające widoczność auta. Nowe kierunkowskazy również zostały wykonane w technologii LED.
WYŻSZA JAKOŚĆ WNĘTRZA
Nowa trójramienna kierownica o bardziej ergonomicznym kształcie i mniejszych wymiarach zapewnia możliwie najwygodniejszy chwyt i ułatwia szybkie manewry. Jej masa zmniejszyła się o 10 procent, a średnica o 3 mm i wynosi teraz 362 mm. Przekrój obręczy został precyzyjnie wyliczony w taki sposób, aby ramiona kierowcy naturalnie opadały lekko do wewnątrz, co zapewnia bardziej sportowe odczucia. Pośrodku znajduje się posrebrzane logo modelu 86, a po bokach – dodatkowe przełączniki do sterowania nowym systemem audio i wyświetlaczem TFT.
Kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala znajduje się na zmodyfikowanej tablicy rozdzielczej z trzema zegarami. Ekran wyświetla ostrzeżenia. Obrotomierz zmodyfikowano w taki sposób, że wartość 7000 obr./min., przy której auto osiąga największą moc, znajduje się na górze wskaźnika.
Na konsoli centralnej znajduje się nowy wyświetlacz o przekątnej 6,1 cala obsługujący multimedia. Zaktualizowany system z nawigacją Toyota Touch 2 & Go ma bardziej intuicyjny interfejs użytkownika.
Czarna deska rozdzielcza o jednolitej fakturze ogranicza powstawanie odblasków i odbić. Na konsoli centralnej pojawiły się elementy wykończone materiałem o wzorze włókna węglowego. Osłona tablicy wskaźników może być pokryta skórą, co stanowi uzupełnienie nowych wariantów tapicerki: połączenia czarnej skóry i perforowanej alcantary lub połączenia czerni z czerwoną skórą. Tapicerka materiałowa została również przeprojektowana i zapewnia kierowcy i pasażerowi wygodniejszą jazdę.