Nowy GR Yaris powstał na bazie doświadczeń zebranych przez jego starszego brata w mistrzostwach świata WRC. Od początku zespół projektowy ściśle współpracował z ekipą Tommi Mäkinen Racing.
Profesjonalni kierowcy rajdowi, w tym członkowie zespołu Toyota GAZOO Racing World Rally Team, sprawdzali prototypowe egzemplarze i przekazywali cenne opinie.
Zobacz także:
Testy przeprowadził również sam Akio Toyoda jako Toyota Master Driver, występujący w charakterze kierowcy pod pseudonimem Morizo. Nadwozie zaprojektowano tak, by zapewnić jak lepszą aerodynamikę. Trzydrzwiowy samochód ze standardowego modelu zapożyczył jedynie kilka elementów nadwozia. Do tego ma niższą, zwężającą się linię dachu, która kieruje przepływ powietrza na duży tylny spojler i generuje dodatkową siłę docisku.
Silnik jest również całkowicie nową konstrukcją. To trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Wytwarza 261 KM (192 kW) mocy przy 6500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 360 Nm w zakresie od 3000 do 4600 obr./min. Może rozpędzić GR Yarisa od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sek.
Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h i jest ograniczona elektronicznie. Konstrukcja jednostki napędowej korzysta z elementów wywodzących się bezpośrednio ze sportów motorowych, w tym z turbosprężarki z łożyskami kulkowymi, zaworów wydechowych o dużej średnicy oraz natrysku oleju na denka tłoków w celu ich chłodzenia.
12-zaworowy silnik o pojemności 1618 cm3 spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5) i przepisów rajdowych mistrzostw świata. Toyota wynegocjowała z FIA dopuszczenie jednostek trzycylindrowych do tej rywalizacji.
GR Yaris jest lekki jak na hot- hatcha (masa własna 1280 kg). Nowe auto osiąga wyjątkowy stosunek masy do mocy wynoszący 4,9 kg na KM. W porównaniu ze standardowym Yarisem, silnik został cofnięty o 21 mm w kierunku wnętrza, co przyczynia się do lepszego rozkładu masy samochodu, wyważenia i nisko położonego środka ciężkości.
Napęd GR-Four
Moc silnika jest wykorzystywana przez nowy, sterowany elektronicznie, stały układ napędu na cztery koła GR-Four. Samochód oferuje trzy tryby jazdy – normalny, torowy i sportowy, które rozdzielają moc między przednią a tylną osią w zależności od warunków.
Tryb Track rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy w każdych warunkach. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył, a w trybie Normal – 60:40. Pakiet Sport dodatkowo zapewnia przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen.
Zawieszenie i koła
Zastosowanie z tyłu płyty podłogowej z platformy GA-C pozwoliło na zaprojektowanie specjalnego układu tylnego zawieszenia z uwzględnieniem napędu na cztery koła. W konstrukcji zastosowano podwójne wahacze poprzeczne wleczone, zamiast belki skrętnej występującej w standardowym Yarisie. Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia, konstrukcja ma niewielką masę i wysoką sztywność oraz pozwala na wykorzystanie maksymalnej przyczepności opon.
GR Yaris jest standardowo wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe o lekkiej, bardzo sztywnej konstrukcji wieloramiennej. Dunlop SP Sport MAXX 050 są w rozmiarze 225/40 R18. Wersja z pakietem Sport jest wyposażona w lżejsze, kute felgi BBS ze stopu metali lekkich o konstrukcji 10-ramiennej. Zastosowano tu opony Michelin Pilot 4S,
Aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału opon, pakiet Sport zawiera specjalnie dostrojone zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami, zmodyfikowane amortyzatory, a także dostrojone adekwatnie, elektryczne wspomaganie kierownicy.
Hamulce
Z przodu zamontowano wentylowane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi, lekkimi zaciskami aluminiowymi. Średnica tarcz jest większa niż w GR Suprze. Tylne hamulce to wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami. W modelu GR Yaris z pakietem Sport przednie zaciski są pomalowane na czerwono i ozdobione logiem GR.
Do projektu GR Yarisa swoje wieloletnie doświadczenie w rywalizacji w rajdach wnieśli Jari Matti Latvala i Kris Meeke.