Po serii badań technicznych i testów przeprowadzonych przez Stéphane Ratel Organisation (SRO), organizację zarządzającą wyścigami aut GT4, nowa Toyota GR Supra GT4 uzyskała homologację.
Pierwsze egzemplarze nowego samochodu wyścigowego wkrótce trafią do pierwszych użytkowników.
Zobacz także:
SRO przeprowadziło dokładne badanie techniczne na torze Paul Ricard w południowej Francji. Następnie sprawdzono osiągi auta na torze, by móc zbadać je pod kątem Balance of Performance, czyli przepisów, które sprawiają, że rywalizacja samochodów przygotowanych przez różnych producentów jest wyrównywana np. poprzez zmianę mocy silnika lub dodanie balastu do auta. Toyota GR Supra GT4 uzyskała homologację i tym samym jest gotowa do wyścigów na całym świecie.
Nowe auto to profesjonalnie przygotowana wyścigówka w oparciu o model GR Supra. Samochód opracowany przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) przeszedł intensywny program testowy, który rozpoczął się na początku 2019 roku. W sumie auto pokonało 12 tys. km po najbardziej wymagających torach w całej Europie.
Głównym kierowcą testowym był Stéphane Ortelli, który w swoim CV ma m.in. zwycięstwo w wyścigu Le Mans 24h w 1998 roku oraz bogate doświadczenia z wyścigów długodystansowych. W pracach nad autem brali udział też kierowcy wyścigowi o różnym poziomie umiejętności, by GR Supra GT4 była gotowa do rywalizacji w różnych warunkach.
Wyścigówka przygotowana przez TMG ma być przyjazna dla zawodników na wszystkich poziomach. Samochód wykorzystuje oprogramowanie Intelligent GT4 Racing System, które przy pomocy dozwolonych regulaminowo pomocy elektronicznych pozwala kierowcy skupić się tylko na ściganiu.
Samochód ma pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa – klatkę bezpieczeństwa opartą na lekkim stalowym nadwoziu oraz wyścigowy fotel zgodny ze standardami FIA z sześciopunktowymi pasami. Trzylitrowy, sześciocylindrowy rzędowy silnik z pojedynczą turbiną typu Twin- Scroll ma wyjściowo 430 KM mocy.
Auto wyposażone jest też w siedmiobiegową, sportową automatyczną skrzynię biegów z łopatkami przy kierownicy do zmiany przełożeń, mechanizm różnicowy osi tylnej o ograniczonym poślizgu oraz sportowe zawieszenie i układ wydechowy, a elementy aerodynamiczne wykonano z kompozytów włókien naturalnych – wszystko po to, by prowadzenie na torze było jak najlepsze. Niezawodność i niesamowite osiągi możliwe są także dzięki olejom i smarom dostarczanym przez firmę Ravenol.
Kto będzie ścigał się GR Suprą GT4?
Po uzyskaniu homologacji rozpocznie się teraz proces dostaw GR Supry GT4. Jeszcze w marcu auta trafią do zespołów obsługujących europejskich zawodników, którzy będą ścigać się w różnych cyklach wyścigowych.
Zespół Ring Racing, który siedzibę ma nieopodal legendarnego toru Nürburgring, kupił dwie GT Supry GT4. Jedno auto będzie ścigać się w niemieckiej serii ADAC GT4 Germany, której kalendarz składa się z sześciu imprez. Drugi samochód weźmie udział w Nürburgring Langstrecken Serie, czyli dawnym VLN. Ring Racing jedno ze swoich aut wystawi też w wyścigu Nürburgring 24 Hours w imieniu zespołu Novel Racing.
Dwia modele trafią do francuskiego zespołu CMR. Jedno auto pojedzie w najbardziej prestiżowej serii dla aut GT4, czyli European GT4 Series, a drugi samochód będzie rywalizował we French GT4 Series. W Wielkiej Brytanii zespół Speedworks Motorsport, który wystawia Corollę w British Touring Car Championship, przygotuje GR Suprę GT4 na serię British GT, w której mierzą się auta z kategorii GT3 i GT4.
GR Supra GT4 cieszy się dużym zainteresowaniem. Pierwsza partia aut została już wyprzedana. TMG rozpoczęła produkcję kolejnych egzemplarzy, które trafią na tory na początku lata.