TOYOTA: FLAGOWY SEDAN CROWN W CZTERECH WERSJACH NADWOZIA

Toyota Crown zadebiutowała na rynku w 1955 roku. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy marki opracowany na bazie jej własnej technologii.

Dwa lata po premierze model ten udowodnił swoją jakość i trwałość w Rajdzie Australii – największym i najtrudniejszym międzynarodowym rajdzie tamtej epoki. Samochód jako jeden z niewielu dotarł do mety, dzięki czemu debiut Toyoty w międzynarodowym motorsporcie zakończył się sukcesem.


Zobacz także:

DS: MOŻNA JUŻ SKŁADAĆ ZAMÓWIENIA NA NOWEGO DS 7

PREMIERY


 

Od 67 lat Crown pełni rolę flagowego sedana Toyoty w Japonii i dla wielu Japończyków stał się symbolem luksusowego auta rodzimej produkcji. Aby zapewnić mu atrakcyjność na kolejne lata, Toyota zdecydowała rozbudować jego gamę do czterech rodzajów nadwozia i dwóch napędów hybrydowych – podobnie jak w przypadku Corolli w Europie.

Corolla z dwoma napędami hybrydowymi

Toyota Corolla, najpopularniejszy samochód w Polsce i na świecie oraz najlepiej sprzedający się samochód marki w Europie, to dobry przykład, jak wzmocnić atrakcyjność modelu, zwiększając wybór niskoemisyjnych napędów oraz typów nadwozia. Kiedy w 2019 roku Corolla 12. generacji zadebiutowała na europejskim rynku, stała się pierwszym modelem oferowanym z dwoma pełnymi napędami hybrydowymi do wyboru – 122-konnym układem hybrydowym opartym na silniku 1.8 oraz z nowym Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM, którego sercem jest silnik 2.0. Dobrą decyzją okazało się także przywrócenie trzech popularnych w Europie rodzajów nadwozia – hatchbacka, sedana i kombi. A jeszcze w tym roku do rodziny Corolli dołącza kolejny model – kompaktowy SUV Corolla Cross.

Toyota Crown w nowych konfiguracjach

Po sukcesie nowej gamy modelowej Corolli Toyota podjęła decyzję, by wprowadzić równie szeroki wybór opcji dla kolejnego ważnego modelu o długiej historii, którego znaczenie dla marki trudno przecenić. Crown, flagowy sedan Toyoty w Japonii, Australii i na wielu azjatyckich rynkach, razem z najnowszą, 16. generacją otrzymuje cztery rodzaje nadwozia i dwa zupełnie różne napędy hybrydowe.

Pierwszą odmianą nowej Toyoty Crown, która trafi do sprzedaży, będzie Crown Crossover. W późniejszym terminie samochód będzie dostępny także jako dynamiczny hatchback Crown Sport, limuzyna Crown Sedan dostosowana do jazdy z szoferem oraz Crown Estate z przestronnym nadwoziem SUV-a. Wszystkie cztery wersje powstały na lekkiej i sztywnej platformie GA-K z serii TNGA, z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu oraz kolumnami MacPhersona z przodu.

Nowa Toyota Crown Crossover

Nowoczesną stylistykę podwyższonego nadwozia ze sportową, ukośnie opadającą linią dachu podkreślają mocne przetłoczenia po bokach i duże koła. Nadwozie crossovera zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie oraz bardzo dobrą widoczność z miejsca kierowcy. Wnętrze jest przestronne, wszystkie siedzenia bardzo wygodne i luksusowe, a projekt kabiny jest skoncentrowany na komforcie pasażerów.

Crown Crossover otrzymuje zupełnie nowy układ Turbo Hybrid System z systemem e-Axle, oparty na 2,4-litrowym, 4-cylindrowym silniku benzynowym z turbodoładowaniem, rozwijającym maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach. Za magazyn energii odzyskiwanej z hamowania i z optymalizacji pracy silnika służy nowo opracowana bipolarna bateria niklowo-wodorkowa o dwukrotnie większej gęstości energii w porównaniu do tradycyjnej baterii Ni-MH. Drugą opcją napędową jest wydajny napęd hybrydowy z wolnossącym silnikiem benzynowym 2,5 l, który również otrzymał bipolarny akumulator Ni-MH.

Nowa Toyota Crown będzie produkowana w Japonii, w dwóch supernowoczesnych fabrykach – Motomachi i Tsutsumi. Obok tradycyjnych rynków model będzie dostępny także w Stanach Zjednoczonych. W Europie największymi modelami Toyoty pozostają sedan Camry oraz 7-osobowy SUV Highlander. Oba auta powstały na platformie GA-K i są oferowane wyłącznie w wersji hybrydowej.