Elektryczna Toyota bZ4X oferuje dwa rodzaje napędu, baterię o pojemności 71,4 kWh brutto, którą można naładować w około 30 minut oraz nawet do 516 km zasięgu.
Na polskim rynku samochód dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia.
Toyota bZ4X to pierwszy zaprojektowany od podstaw, globalny samochód marki z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV) z linii bezemisyjnych aut elektrycznych bZ (beyond Zero). bZ4X dysponuje terenową dzielnością znaną z klasycznych Toyot 4×4. Jakość i możliwości techniczne bZ4X opierają się na ponad 25-letnim doświadczeniu Toyoty w produkcji zelektryfikowanych samochodów.
Zobacz także:
CUPRA: DARKREBEL OD WIRTUALNEGO PROJEKTU DO REALNEGO SHOWCARU
Nowa elektryczna Toyota jest dostępna z napędem na przód lub na cztery koła. Wersja FWD ma montowany z przodu elektryczny silnik o mocy 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.
bZ4X AWD o mocy 218 KM jest napędzany dwoma 109-konnymi silnikami elektrycznymi przy przedniej oraz tylnej osi i dysponuje 336 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 sekundy, a komputer steruje pracą obu silników, by zużycie energii było optymalne. Na przykład, gdy potrzebna jest tylko niewielka siła napędowa, wykorzystywany jest wyłącznie przedni silnik.
Wiodące w swojej klasie możliwości terenowe to efekt zastosowania nowego napędu na cztery koła XMODE. Kierowca może wybrać różne tryby pracy systemu XMODE, by dopasować je do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i głębokim błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control, który dobiera odpowiednią prędkość podczas podjazdu pod wzniesienie, zjazdu lub jazdy po prostej.
Zasięg i ładowanie
Bateria litowo-jonowa o pojemności 71,4 kWh brutto (64 kWh netto) jest złożona z 96 ogniw chłodzonych cieczą i nieustannie monitorowanych pod kątem stanu pracy i poziomu zużycia. Pewność Toyoty co do jakości baterii trakcyjnej znajduje odzwierciedlenie w gwarancji fabrycznej na 8 lat lub 160 000 kilometrów przebiegu. Program Extended Battery Care zapewnia ochronę do 10 lat i 1 miliona kilometrów pod warunkiem dokonywania corocznego przeglądu baterii.
Europejskie wersje bZ4X zostały przystosowane do ładowania baterii w bardzo niskich temperaturach. Akumulator może być naładowany przy pomocy szybkiego złącza w sposób bezpieczny i bez ryzyka zmniejszenia wydajności. Uzupełnienie do 80% naładowania potrwa około 30 minut z wykorzystaniem ładowarki o mocy szczytowej 150 kW (CCS2).
Toyota bZ4X jest przygotowana do ładowania z mocą szczytową 150 kW, dzięki czemu auto naładuje się od 10% do 80% SoC w zaledwie 28 minut. Potwierdziły to analizy krzywych sesji ładowania wykonanych na naszym hubie w Warszawie. – potwierdza Tomasz Siedlecki, dyrektor sprzedaży w firmie Ekoen. Ekoen to wiodąca technologicznie sieć stacji oraz HUB-ów szybkiego ładowania z ładowarkami o mocy do 350 kW. W całym kraju do końca roku Ekoen uruchomi sieć szybkich ładowarek oraz wielostanowiskowych HUB-ów o mocy 10 MW. Do tej pory w sieci EKOEN obsłużono już ponad 30 000 sesji ładowania różnych pojazdów elektrycznych.
Samochód jest obecnie wyposażony w trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW, umożliwiającą m.in. skorzystanie z domowej stacji ładowania Wallbox, dzięki której naładujemy pojazd do 100% w około 7 godzin. Baterię w Toyocie bZ4X można też naładować z wykorzystaniem gniazda 230 V, zajmie to minimum 9,5 godziny (w zależności od mocy instalacji elektrycznej).
Zasięg zmierzony zgodnie z normą WLTP potwierdza, że bZ4X jest w stanie pokonywać długie dystanse. Auto w wersji z napędem na przód z baterią naładowaną do pełna ma zasięg do 512 km i wydajność na poziomie od 14,6 kWh/100 km. Wersja z napędem na cztery koła pokona do 461 km przy zużyciu energii od 16,2 kWh/100 km.
Przestronne wnętrze i pojemny bagażnik
Za sprawą fundamentalnych właściwości platformy e-TNGA Toyota bZ4X prowadzi się stabilnie i dynamicznie zarówno w wersji z napędem na przód, jak i z napędem na cztery koła. Platforma e-TNGA zapewnia wysoką sztywność konstrukcji oraz niskie położenie środka ciężkości, dzięki czemu auto prowadzi się stabilnie, dynamicznie i pewnie.
Samochód ma bardzo duży rozstaw osi, który wynosi 2 850 mm, czyli aż o 160 mm więcej niż w modelu RAV4 i dokładnie tyle samo co w modelu Highlander. Dzięki temu przestrzeń w kabinie jest duża, a bagażnik pojemny. Pasażerowie tylnej kanapy siedzą metr za przednimi fotelami, podłoga jest płaska, a przestrzeń na nogi porównywalna z autami o segment większymi.
Przestrzeń bagażową można łatwo dostosować do swoich potrzeb. Podłoga bagażnika jest podwójna, a umieszczenie jej w dolnym położeniu może dodać aż 71 mm wysokości, by ułatwić przewóz wyższych przedmiotów. Pojemność bagażnika wynosi 452 l z rozłożonymi tylnymi fotelami i podłogą w dolnym położeniu. To wystarczająco duża przestrzeń, by pomieścić trzy duże walizki o pojemności 82 l każda lub dwa rowery górskie. Tylne fotele są składane i dzielone w proporcjach 60:40 i mają funkcję rozkładania. Pod podłogą bagażnika jest przestrzeń na kable do ładowania i trójkąt ostrzegawczy, a także zmieści się tam roleta bagażnika.
Toyota bZ4X w Polsce od 246 900 zł
Na polskim rynku Toyota bZ4X oferowana jest z napędem na przód (204 KM) oraz nowym napędem na cztery koła XMODE (218 KM). Samochód jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Comfort, Prestige oraz Executive oraz w 11 wariantach kolorystycznych, w tym pięciu dwukolorowych malowaniach nadwozia. Każdy nabywca otrzymuje bezpłatnie kabel do ładowania o długości 7,5 m (Typ2) z pokrowcem, nakładki progowe oraz dywaniki welurowe.
Toyota bZ4X Comfort z napędem na przód kosztuje od 246 900 zł i w standardzie ma 18-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację dwustrefową, światła główne oraz światła do jazdy dziennej w technologii LED, kamerę cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi oraz system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym, kolorowym ekranem dotykowym, nawigacją Connected z mapami online oraz 4-letnią transmisją danych. Standardem są też systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, z trzecią generacją Toyota Safety System z możliwością aktualizacji online.
Toyota bZ4X w wersji Presige kosztuje od 257 900 zł (napęd na przód) lub od 271 900 zł (XMODE). Ta wersja zyskuje tapicerkę materiałową z elementami skóry syntetycznej, podgrzewane fotele oraz kierownicę, podgrzewane wycieraczki przedniej szyby, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, stację do bezprzewodowego ładowania telefonów oraz 12,3-calowy ekran system Toyota Smart Connect z nawigacją działającą w online i offline. Do wersji Prestige można domówić pakiet Tech (3000 zł), który obejmuje kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, system monitorowania martwego pola w lusterkach BSM, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA), monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM) oraz kamerę monitorującą kierowcę (DCM).
20-calowe felgi aluminiowe, tapicerka ze skóry syntetycznej, wentylowane fotele przednie, kamera monitorująca kierowcę (DCM), zaawansowany asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM), panoramiczny dach, dwukolorowe malowanie nadwozia oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach BSM to wyróżniki wersji Executive. Tak wyposażona Toyota bZ4X kosztuje od 284 900 zł (napęd na przód) lub od 298 900 zł (XMODE).
Toyota bZ4X oferowana jest także w ramach usługi KINTO ONE z atrakcyjnymi miesięcznymi ratami dla firm oraz dla klientów indywidualnych z uwzględnieniem programu dopłat do aut elektrycznych „MÓJ ELEKTRYK”.