TOYOTA: CITE LIB BY HA:MO – NOWY MODEL TRANSPORTU

To_po1

Rusza najbardziej innowacyjny na świecie system komunikacji w mieście, integrujący tradycyjną sieć transportu miejskiego z nowoczesnym systemem car-sharingu, obsługiwanego przez futurystyczne Toyoty i-ROAD.

Uruchomienie nowatorskiego systemu w Grenoble jest pierwszym krokiem w kierunku upowszechnienia pojazdów elektrycznych w tradycyjnej sieci komunikacji miejskiej.


Zobacz także:

ECO

TOYOTA: RZĄDOWY CERTYFIKAT NA ZBIORNIKI WODOROWE


Rodzi się czyste miasto przyszłości z elektrycznymi pojazdami Toyoty doskonale w ramach systemu car-sharingu z siecią tradycyjnej komunikacji miejskiej. O innowacyjności programu Cité lib by Ha:mo świadczy szereg jego unikatowych cech:

– Nie jest to kolejny zwykły system car-sharingu. Kompaktowe, elektryczne pojazdy Toyota i-ROAD uzupełniają sieć komunikacji miejskiej, pozwalając mieszkańcom swobodnie przemieszczać się po Grenoble nawet na bardzo krótkich odcinkach, w tym wyłącznie w jedną stronę.
– Pojazdy i stacje ich ładowania są zintegrowane z systemem informatycznym całej sieci komunikacyjnej miasta, pozwalając użytkownikom dokładnie planować podróż za pomocą aplikacji mobilnej.
– Mieszkańcy mają pełną dowolność w wyborze stacji ładowania, w której zwracają wypożyczony pojazd. Opłata jest naliczana wyłącznie za czas przejazdu.
– W Grenoble dostępnych jest 35 Toyot i-ROAD, najwięcej spośród wszystkich miast na świecie. i-ROAD jest nowatorskim, trójkołowym pojazdem zapewniającym niespotykane wrażenia z prowadzenia. Dzięki technologii Active Lean poruszanie się i-ROAD’em przypomina jazdę na nartach. Pojazd jest zwrotny i zwinny jak skuter, oferując jednocześnie komfort zamkniętego samochodu. Car-sharing Grenoble bazuje dodatkowo na 35 egzemplarzach elektrycznego modelu Toyota Auto Body COMS.
– Usługa eliminuje konieczność szukania przez użytkownika wolnego miejsca parkingowego. Dodatkowo, kompaktowe rozmiary wykorzystywanych pojazdów ułatwiają budowę sieci stacji ich ładowania.

To_po2

Władze obszaru Grenoble-Alpes Metropole uważają, że promowanie nowoczesnych środków transportu miejskiego, wykorzystywanych przez mieszkańców w codziennym życiu – np. w dojazdach do pracy czy na zakupy – jest niezbędnym elementem poprawy jakości życia w mieście. Populacja Grenoble dzięki programowi Cité lib by Ha:mo nie tylko obniży emisję CO2, ale także poziom hałasu w mieście.

W ramach programu, Toyota nie tylko dostarcza 70 samochodów elektrycznych, ale jest także odpowiedzialna za system zarządzania car-sharingiem, noszącym nazwę Ha:mo (od Harmonious Mobility). Firma ma już doświadczenia w tej dziedzinie – podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Toyota City w Japonii. Według strategii koncernu, samochody elektryczne są kluczowym ogniwem modelu niskoemisyjnego transportu przyszłości, w którym okazują się bezkonkurencyjne na krótkich dystansach miejskich.

Samochody hybrydowe, hybrydowe plug-in, oraz napędzane ogniwami paliwowymi, według tej wizji sprawdzają się na dłuższych odcinkach.

– Projekt Cité lib by Ha:mo okazał się sukcesem, ponieważ wszyscy partnerzy biorący w nim udział, od początku mieli ten sam wspólny cel – wszyscy chcieliśmy stworzyć nowoczesny model transportu miejskiego. Dla Toyoty będzie to jeden z najważniejszych obszarów rozwoju w nadchodzących latach – powiedział Takeshi Uchiyamada, Chairman Toyota Motor Corporation.

To_po3


Kto może korzystać z programu Cité lib by Ha:mo?
Każda osoba powyżej 18 roku życia posiadająca ważne prawo jazdy. Użytkownicy muszą wcześniej zarejestrować się w programie Cité lib online (www.citelib.com), lub w jednym z trzech punktów stacjonarnych w Grenoble.

Gdzie są zlokalizowane stacje ładowania pojazdów?
– stacje są rozmieszczone w Grenoble, Fontaine, Gières, St Martin D’Hères, Seyssinet-Pariset, et La Tronche, w bliskim sąsiedztwie przystanków autobusowych i tramwajowych;
– każda ze stacji ma co najmniej cztery miejsca dla pojazdów i-ROAD i COMS;
– w niektórych stacjach przewidziano także dodatkowe miejsca do ładowania pozostałych samochodów elektrycznych lub hybrydowych plug-in, poruszających się po mieście.

To_po4

Jak rezerwuje się samochód?
– po zarejestrowaniu w programie należy pobrać aplikację mobilną na smartfon, tablet, lub komputer (nazwa aplikacji: „Cité lib by Ha:mo”);
– aplikacja informuje, w której ze stacji ładowania znajdują się wolne pojazdy z odpowiednim poziomem naładowania akumulatorów;
– po zwrocie pojazdu na stację rozpoczyna się ładowanie akumulatorów.

Program jest skonstruowany tak, by preferować krótkotrwałe okresy wypożyczenia pojazdu. Użytkownicy posiadający roczny abonament korzystają z taryfy ulgowej. I tak np. do 15 minut wypożyczenie kosztuje 3 euro (ze zniżką 2), do 1 godziny – 7 (5), a za 4 godziny – 19 euro (17).

Program Cité lib by Ha:mo zostanie udostępniony użytkownikom 1 października 2014 roku, na okres trzech lat. W tym czasie partnerzy projektu będą zbierali doświadczenia i wiedzę o sposobach wykorzystywania pojazdów i kwestiach technicznych, dokonując istotnego postępu w rozwoju nowoczesnych modeli transportu miejskiego.