TOYOTA: AUTOBUS SORA NA OGNIWA PALIWOWE JUŻ JEŹDZI

sora-t1

Toyota Sora, miejski autobus elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi, trafiła do sprzedaży w Japonii. Nowy model na wodór zadebiutował na rynku w pierwszej dekadzie marca.

Nazwa pojazdu to skrót od słów sky, ocean, river, air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), które odzwierciedlają obieg wody w przyrodzie.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Toyota przewiduje, że przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w Tokio w 2020 roku w japońskich miastach pojawi się ponad 100 autobusów na ogniwa paliwowe. Największym zainteresowaniem Sora cieszy się ze strony władz miasta Tokio, w którym obecnie pracuje kilka takich pojazdów.

sora-t2

Kiedy wzrośnie liczba wodorowych autobusów na ulicach japońskich metropolii, zwiększy się także świadomość mieszkańców na temat technologii wodorowych ogniw paliwowych, korzyści z niej płynących oraz jej przydatności w transporcie publicznym.

W ubiegłym roku Toyota rozpoczęła globalną inicjatywę „Start Your Impossible”, której celem jest zmiana charakteru działalności firmy z producenta samochodów na dostawcę usług mobilności. Marka zamierza przyczynić się do poprawy funkcjonowania społeczności i jakości życia ludzi, tworząc bardziej egalitarny i zrównoważony model społeczeństwa, w którym każdy może się zmierzyć z tym, co wydaje się dla niego niemożliwe.

Sora została wyposażona w napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS). Jest on przyjazny dla środowiska i może służyć za awaryjne źródło energii elektrycznej. Design i funkcjonalność autobusu są zorientowane na pasażerów o różnych potrzebach, aby środki transportu publicznego nie stanowiły przeszkody dla swobodnego poruszania się ludzi.

sora-t3

Przyjazny środowisku napęd

Napęd Toyota Fuel Cell System został opracowany dla modelu Mirai, sedana średniej wielkości z silnikiem elektrycznym. Samochód nie emituje CO2 ani żadnych spalin, jest przy tym cichy i generuje minimalny poziom wibracji.

Model Sora można wyposażyć w zewnętrzne urządzenie wyjściowe o maksymalnej mocy 9 kW. Dzięki temu autobusy na wodór produkcji Toyoty staną się elementem miejskiego systemu awaryjnego zaopatrzenia w prąd w sytuacjach kryzysowych. Jeden taki pojazd może dostarczyć maksymalnie 235 kWh energii.

W nowym modelu zastosowano po raz pierwszy w Japonii trzy rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Siedzenia automatycznie składają się po zwolnieniu przez pasażera, ułatwiając korzystanie z autobusu osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom prowadzącym wózki dziecięce.

sora-t5

Kierowca ma do dyspozycji system ośmiu kamer o wysokiej rozdzielczości we wnętrzu i na zewnątrz autobusu, służących do wykrywania pieszych i rowerzystów w otoczeniu pojazdu. Jeśli w pobliżu autobusu pojawi się człowiek, system ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz obrazem na ekranie.

System kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu nabieraniu prędkości, zapewniając płynną jazdę i zwiększając komfort i bezpieczeństwo stojących pasażerów. Autobus jest napędzany silnikiem elektrycznym bez pośrednictwa skrzyni biegów, co dodatkowo redukuje szarpnięcia w porównaniu do konwencjonalnych autobusów spalinowych.

Sora ma nietypowy, stereoskopowy kształt oraz światła LED z przodu i z tyłu, co powoduje, że łatwo się wyróżnia na tle konwencjonalnych autobusów miejskich.

sora-t4