Fabryka Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu uruchamia nową linię produkcyjną przekładni do napędu hybrydowego 4. generacji. Będą one montowane w nowej Corolli Hybrid i Toyocie C-HR Hybrid w Europie.
Jest to pierwszy etap kilkuletniego programu wprowadzania zaawansowanej technologii hybrydowej i architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) do polskich fabryk.
Zobacz także:
TMMP jest pierwszą fabryką Toyoty spoza Azji i drugą zlokalizowaną poza Japonią, której powierzono produkcję zaawansowanych technologicznie przekładni hybrydowych – flagowej technologii Toyoty. Przekładnia ta jest kluczowym elementem napędu hybrydowego marki, który koordynuje współdziałanie motoru elektrycznego i silnika spalinowego.
– W 2000 roku, wraz z premierą pierwszego modelu hybrydowego, postawiliśmy pierwszy krok na drodze do elektryfikacji samochodów w Europie. Obecnie prawie co drugi samochód opuszczający nasze salony to auto hybrydowe, a sprzedaż hybryd nieustannie rośnie. Technologia hybrydowa to nasz główny wyróżnik. To element naszej ambitnej globalnej strategii elektro- mobilności, która zakłada, że do 2030 roku osiągniemy roczną sprzedaż na świecie ponad 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów, w tym milion aut bez- emisyjnych. Stały wzrost sprzedaży hybryd w Europie pozwala nam zwiększyć lokalną produkcję komponentów do napędów hybrydowych – powiedział Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
Rozpoczęcie produkcji komponentów do układów hybrydowych
Podstawową strategią Toyoty jest produkowanie blisko miejsca sprzedaży, jeśli tylko spełnione są warunki konkurencyjności. Dwa lata temu obie fabryki Toyoty w Polsce, w Wałbrzychu i w Jelczu- Laskowicach, połączyły się w jedno przedsiębiorstwo, aby wzmocnić możliwości produkcyjne i jeszcze bardziej zwiększyć konkurencyjność TMMP.
– Wprowadzenie technologii produkcji przekładni hybrydowej do TMMP jako pierwszej fabryki poza Azją to dla nas ogromne wyróżnienie i wyraz ogromnego zaufania, jakim władze koncernu darzą polskie fabryki Toyoty. To pokazuje potencjał naszych pracowników oraz konkurencyjność całej organizacji – powiedział Eiji Takeichi, prezes TMMP.
Uruchomienie linii produkcyjnej nowej przekładni do napędu hybrydowego wiązało się z inwestycją 288 milionów zł. Po wdrożeniu tego oraz kolejnych, zaplanowanych na najbliższe lata projektów całkowity poziom inwestycji w polskie fabryki Toyoty wyniesie ponad 4,5 miliarda zł. Inwestycja ta pozwoli także stworzyć nowe miejsca pracy. Do roku 2020 poziom zatrudnienia w zakładach TMMP wzrośnie o prawie 600 osób do łącznej liczby ponad 2500 pracowników.
Obecnie trwają intensywne działania rekrutacyjne do obu fabryk Toyoty w Polsce: w Wałbrzychu i Jelczu- Laskowicach.
Toyota liderem elektro- mobilności w Polsce
Nowa inwestycja to ważny wkład w rozwój programu elektro- mobilności w Polsce. Produkowana w Wałbrzychu przekładnia jest kluczowym elementem nowoczesnych napędów hybrydowych, które zapewniają autom Toyoty pokonywanie ponad 50 proc. dystansu w mieście wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego (dane na podstawie niezależnych badań przeprowadzonych m.in. przez Uniwersytet Rzymski oraz Politechnikę Krakowską). Pozwala to znacznie ograniczyć emisję spalin, wpisując się w strategię marki w Polsce zgodną z dewizą „Stop smog. Go hybrid”.
– Biorąc pod uwagę realia rynkowe dotyczące samochodów elektrycznych, tj. bariery zasięgu, infrastruktury i czasu ładowania, a przede wszystkim ceny, hybrydy będą stanowiły w najbliższych latach realną i dostępną alternatywę dla samochodów z napędem konwencjonalnym. Samochody hybrydowe to doskonały kompromis pozwalający na istotne zmniejszenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych, zmniejszając ryzyko zachorowalności m.in. na choroby płuc – powiedział Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.
Hybrydy są dla Toyoty ważnym ogniwem w procesie dochodzenia do aut zero- emisyjnych. W miejskich warunkach hybrydy to auta pół- elektryczne, które gwarantują drastyczną redukcję emisji spalin. Stanowią dziś pokaźną grupę w masie wszystkich nowych aut sprzedawanych w Polsce – ich roczna sprzedaż w tym roku szacowana jest na około 20 tys. egzemplarzy.
Dopracowywana od ponad 20 lat technologia produkcji pozwala oferować je w cenach zbliżonych do wersji konwencjonalnych. Eksperci uważają, że za kilkanaście lat miejska motoryzacja będzie należeć do aut w pełni elektrycznych, ale droga do niej prowadzi przez masowo wykorzystywane hybrydy.
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)
TMMP posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje obok nowych przekładni do napędów hybrydowych także 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej roczne możliwości produkcyjne sięgają 371 tysięcy silników i 720 tysięcy skrzyń biegów do samochodów z napędem konwencjonalnym, zaś nowa linia produkcyjna może wytwarzać 180 tysięcy przekładni w ciągu roku.
Zakład w Jelczu- Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l, a także silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l oraz 2,2 l. Jego roczne zdolności produkcyjne wynoszą 180 tys. jednostek napędowych. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników 2,0 l i 1,5 l zaprojektowanych w technologii TNGA, możliwości fabryki wzrosną do 309 tysięcy jednostek.
Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w Europie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.
Fot.: Toyota (Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych)