Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) oraz rzeczywistości wirtualnej (VR) w biznesie będzie powszechne w ciągu następnej dekady – uważa więcej niż co druga polska firma.
A zdalna praca stanie się niemal standardem – tak wynika z raportu TomTom Telematics, największego dostawcy rozwiązań telematycznych w Europie.
Zobacz także:
TomTom Telematics przeprowadziło badanie, w którym zapytało menadżerów z siedmiu europejskich krajów, w tym z Polski, o wdrożenie nowych technologii w ich firmach. Okazało się, że polscy menadżerowie są przekonani, że rozwój firmy i jej cyfryzacja to dwa nierozłączne elementy.
Najwięcej menadżerów (odpowiednio 51 i 52 proc.) uznało, że technologiami, które za 10 lat będą już standardem w firmach, są: sztuczna inteligencja oraz rzeczywistość wirtualna. Ta pierwsza będzie wykorzystywana do automatyzacji procesów administracyjnych oraz usług typu „wirtualny asystent”. Druga z kolei posłuży symulacji procesów biznesowych, projektowania produktów oraz ułatwi szkolenie personelu.
Jak podkreślają eksperci, wdrożenie nowych technologii nie jest jednak łatwe. Prawie połowa polskich menadżerów (45 proc.) obawia się, że może mieć trudność z dotrzymaniem kroku oszałamiającemu tempu nowoczesnym zmianom technologicznym. Aż 80 proc. z nich uważa ponadto, że przedsiębiorstwa, które nie wdrożą cyfrowych rozwiązań, są bardziej narażone na ryzyko nieprzetrwania na rynku.
– Przedsiębiorcy powinni być świadomi tempa zmian i uważnie obserwować rozwiązania i procesy, które pomogą zwiększyć konkurencyjność – od inteligentnej mobilności i powiązanych z nią technologii po zaawansowane systemy produkcji i projektowania. Wiele z dzisiejszych nowych technologii w przyszłości stanie się standardem – mówi Dariusz Terlecki, dyrektor sprzedaży TomTom Telematics Polska.
Jakie inne wnioski płyną z badania? Aż 70 proc. ankietowanych uważa, że w ciągu dekady normą stanie się… praca zdalna. To zdecydowanie więcej niż w przypadku pozostałych 6 europejskich krajach, które wzięły udział w analizie. Średnia dla wszystkich państw wynosi bowiem „jedynie” 56 proc.
– Do nowej ery hiper- mobilności i związanej z nią pracy dostosować się będą musiały wszystkie przedsiębiorstwa niezależnie od ich wielkości, czy branży, w której operują. Na przykład w sektorze transportowym już dziś wyraźnie widzimy rosnące zainteresowanie wpisującymi się w ten trend narzędziami do zarządzania flotą, opartymi na telematyce. Zwiększają one wydajność i efektywność firmy, co przekłada się na realne zyski – podsumowuje Dariusz Terlecki.
Badanie TomTom Telematics zostało przeprowadzone wśród 1400 menedżerów średniego i wyższego szczebla, po 200 z każdego z krajów: Anglii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Włoch, Holandii i Polski.