TOKYO AUTO SALON 2020: NOWA TOYOTA GR YARIS

Podczas 98. edycji salonu samochodowego Tokyo Auto Salon 2020 , Toyota zaprezentowana GR Yarisa – drugi globalny model GR marki po GR Suprze.

Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 261 KM i napęd na cztery koła GR-Four.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE


 

Posiada też lekką konstrukcję nadwozia, która zapewnia korzystny stosunek mocy do masy (4,9 kg/KM) i specjalnie zaprojektowane zawieszenie. Auto zostanie wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie stanowiło bazę dla kolejnej wersji rajdowego Yarisa WRC.

Nowy samochód wywodzi się z rajdowej rywalizacji i był rozwijany we współpracy z Tommi Mäkinen Racing. Lekki napęd na cztery koła zapewnia świetne prowadzenie.

– Jednym z ważnych zobowiązań Toyota Gazoo Racing jest wykorzystanie motorsportu do udoskonalenia swojego know-how i rozwijania umiejętności pracowników, by móc produkować sportowe samochody najwyższej klasy. Nowa GR Supra została stworzona na bazie doświadczeń z wyścigów i umiejętności zdobytych podczas startów w rajdach – powiedział Shigeki Tomoyama, prezydent Gazoo Racing, podczas prezentacji GR Yarisa na targach motoryzacyjnych w Tokio.

GR Yaris to całkowicie odrębny projekt od Yarisa. Samochód posłuży też za homologacyjną bazę dla kolejnego Yarisa WRC. Każdy aspekt samochodu został dopracowany pod kątem osiągów: całkiem nowa platforma i silnik, nowe zawieszenie, lekka konstrukcja oraz stylistyka, a także nowy stały napęd GR-Four.

Nowe auto zostanie wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2020 roku.

Priorytety rozwojowe

Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo nieco bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Nowa platforma pozwoliła wprowadzić szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Szerszy tył i muskularne skrzydła dobrze współgrają z 18-calowymi felgami aluminiowymi.

Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik generuje maksymalne osiągi. Moc maksymalna to 261 KM (192 kW), moment obrotowy – 360 Nm. Połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sek. oraz ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna do 230 km/h

Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen. System wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 do 0:100 (pełny napęd na tył). Ta elastyczność daje przewagę nad innymi systemami AWD.

W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy (Standardowy, Sport, Track).

Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona. System hamulcowy składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu.

GR Yaris może zostać wyposażony dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.

Nowe centrum produkcyjne GR w Motomachi

By sprostać wyzwaniom, jakie stawia wyczynowy GR Yaris, Toyota w swojej fabryce w Motomachi wybudowała nowy obiekt przeznaczony do produkcji samochodów sportowych z linii GR. W tej samej fabryce produkowany był Lexus LFA. Zamiast tradycyjnej taśmy, zaprojektowano wielosekcyjną przestrzeń montażową, skomunikowaną dzięki zautomatyzowanym pojazdom.

Obiekty przeznaczone dla linii GR są w stanie wytwarzać wiele typów niskoseryjnych modeli, bez ograniczania produktywności.