Podczas salonu samochodowego Tokyo Motor Show 2019 Lexus prezentuje model LF-30 Concept wizję nowej generacji zelektryfikowanych pojazdów.
Powstał on, aby dostarczać użytkownikom nowych wrażeń z jazdy samochodem segmentu premium.
Zobacz także:
Od czasu wprowadzenia modelu RX 400h w 2005 roku (czyli sześć lat po powstaniu marki), Lexus stał się jednym z liderów technologii elektryfikacji. Takie elementy jak dwustopniowa przekładnia redukcyjna czy wielostopniowy układ hybrydowy stworzono, aby zapewnić doskonałe osiągi i zmniejszyć zużycie paliwa.
Celem przedstawionej na targach motoryzacyjnych w Tokio wizji „Lexus Electrified” jest znaczne zwiększenie osiągów, precyzji prowadzenia, kontroli i przyjemności z jazdy – nawet gdy mobilność w naszym społeczeństwie wciąż się zmienia, wraz z postępującą autonomizacją jazdy i elektryfikacją pojazdów.
Lexus rozwija nową, zaawansowaną kontrolę nadwozia i inne technologie elektryfikacji i chce całkowicie zmienić istotę luksusowych pojazdów przyszłości. Korzystając z doświadczeń w rozwoju najważniejszych technologii, stosowanych w popularnej gamie swoich benzynowo- elektrycznych hybryd (w tym modułów zarządzania akumulatorami, sterowania mocą i silników elektrycznych), dąży do stworzenia aut, którymi ludzie nie tylko będą się interesować i pasjonować, lecz mogą czuć do nich przywiązanie.
Aby osiągnąć ten cel, Lexus planuje zaprezentować swój pierwszy samochód elektryczny (BEV) w listopadzie 2019 roku. Jest to odpowiedź na potrzeby różnych regionów świata na rozwój napędów hybrydowych (HEV), hybryd plug-in (PHEV), napędów elektrycznych na baterie (BEV) i na ogniwa paliwowe (FCEV).
Podążając dalej tą drogą, Lexus planuje rozbudowę oferty zelektryfikowanych pojazdów – w ciągu najbliższej dekady wprowadzi swoją pierwszą platformę dedykowaną modelom hybrydowym plug-in PHEV i w pełni elektrycznym BEV. Do 2025 roku zostaną zelektryfikowane wszystkie modele Lexusa, a celem marki jest, aby nisko- i bezemisyjne wersje uzyskiwały wyższe wyniki sprzedaży od konwencjonalnych odmian spalinowych.
LF-30 Electrified
Koncepcyjny model LF-30 wpisuje się w wizję „Lexus Electrified”. Zewnętrzna stylistyka jest odzwierciedleniem oczekiwań wobec pojazdów elektrycznych. Nowe zelektryfikowane napędy będą wyróżniać się osiągami i najnowszymi technologiami, które dołączą do układów hybrydowych. Precyzyjne sterowanie silnikiem elektrycznym umożliwia korekcję położenia nadwozia, co nie jest możliwe w przypadku konwencjonalnych pojazdów.
Ponadto LF-30 Electrified wykorzystuje wiele zaawansowanych technologii, stworzonych z myślą o roku 2030 – takich jak nowa koncepcja kokpitu.
Podejmując wyzwanie wyrażenia nowego stylu, który można osiągnąć tylko w samochodach elektrycznych napędzanych silnikami elektrycznymi wbudowanymi w koła, Lexus zwizualizował przepływ energii w LF-30. Wygląd pojazdu ma wizualnie wyrażać energię, wytworzoną przez koła rozmieszczone w narożnikach nadwozia, skierowaną w stronę kabiny i mijającą kierowcę, by wypłynąć bezpośrednio na powierzchnię drogi.
Wykorzystując kształt pojazdu pozbawionego maski, którego stworzenie było możliwe dzięki napędowi elektrycznemu, charakterystyczna klepsydra Lexusa została rozwinięta, by objąć całą architekturę samochodu. Szyba rozciągająca się przez całą długość pojazdu, muskularne błotniki i reflektory w kształcie skrzydeł tworzą kontury ikonicznej klepsydry. Oprócz reflektorów w kształcie skrzydeł, ostre kształty tylnych świateł i bocznych wlotów powietrza łączą się, by uzyskać doskonałą aerodynamikę i wydajność chłodzenia.
Przejrzystość bocznych okien można dowolnie regulować. Kolor przedniego pasa i luminescencyjne wzory pomagają określić z zewnątrz, czy samochód działa w standardowym czy autonomicznym trybie jazdy. Lakier Voltaic Sky ma najnowocześniejszą metalizowaną powłokę.
Wnętrze
Wnętrze LF-30 powstało według nowej koncepcji Tazuna. Przełączniki zamontowane na sterowniku układu kierowniczego i wyświetlacz Head- up Display zostały w wysokim stopniu skoordynowane, tworząc przestrzeń sterowania różnymi funkcjami, jak nawigacja i system audio oraz wybór trybu jazdy, bez konieczności zmiany pola widzenia lub obsługi ręcznych przełączników.
Jako przykład przyszłego wyglądu kokpitu Tazuna, nowe auto wykorzystuje interfejsy nowej generacji, takie jak sterowanie gestami i ulepszona prezentacja informacji o pojeździe za pomocą rozszerzonej rzeczywistości (AR, Augmented Reality). Układ przednich siedzeń przypomina lotnicze fotele. Tylne siedzenia wykorzystują technologię sztucznych mięśni, by dopasować się do pasażera. Mogą działać w różnych trybach, jak leżanka, relaksacja i funkcje ostrzegania.
System audio Mark Levinson tworzy środowisko dźwiękowe, w którym minutowa kontrola głośników tworzy przestrzenie akustyczne. Wbudowane w zagłówkach głośniki zapewniają nie tylko optymalny dźwięk, ale mają też funkcję redukcji hałasu.
Szklany dach nad tylnymi siedzeniami jest sterowany głosem i gestami. Okno SkyGate wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość do wyświetlania różnego rodzaju informacji i obrazów, takich jak realistyczne niebo pełne gwiazd, ulubione filmy użytkowników, a nawet nawigacja.
Wnętrze wskazuje również nowy kierunek rozwoju luksusu. Yakisugi (opalany cedr), tradycyjny japoński materiał, zastosowano na podłodze oraz sterowniku kierownicy.
.
Dynamika jazdy
Silniki elektryczne zamontowano w każdym z czterech kół pojazdu, a nisko mocowany akumulator trakcyjny umożliwia lepszą kontrolę bezwładności i wysoki poziom dynamicznej jazdy. Technologie autonomicznego prowadzenia umilą przemieszczanie się.
Technologia kontroli nadwozia reguluje moc elektrycznych silników o wysokim momencie obrotowym w celu dostosowania zachowania pojazdu do ludzkiej wrażliwości. Całkowicie niezależne sterowanie przednimi i tylnymi kołami pozwala na odpowiednią dystrybucję napędu na przednie, tylne lub cztery koła, zależnie od warunków jazdy. Kompaktowe, lekkie jednostki napędowe zwiększają swobodę doposażania pojazdów.
System steer- by- wire eliminuje mechaniczne połączenie między kołami a kierownicą. Jako pojazd elektryczny nowej generacji, LF-30 wykorzystuje technologię bezprzewodowego ładowania. Pokładowa sztuczna inteligencja rozróżnia głosy pasażerów pojazdu i wykorzystuje spersonalizowane informacje, zapisane w kluczyku kierowcy, by każdemu użytkownikowi służyć indywidualnie dostosowaną pomocą. R
LF-30 Electrified jest wyposażony również we wspomagającego drona Lexus Airporter. Korzystając z autonomicznej kontroli, może on wykonywać takie zadania, jak samodzielny transport bagażu od progu domu do bagażnika pojazdu.
W oparciu o najnowszą koncepcję technologii autonomicznej jazdy Lexus Teammate, LF-30 udostępnia dwa tryby zautomatyzowanej jazdy – Chauffeur, który zastępuje kierowcę w prowadzeniu, oraz Guardian, który wspiera go w bezpiecznej jeździe. Nowością są także funkcje automatycznego parkowania i odbioru spod drzwi domu.
Oprócz LF-30 Electrified, na Tokyo Motor Show prezentowany jest „Lexus Senses Theatre” („Teatr zmysłów Lexusa”) – przestrzeń, w której można doświadczyć jakości marki oddziałującej na wszystkie pięć zmysłów. Składa się on z dwóch przestrzeni: audio i wizualnej. W pierwszej sali dźwięk silnika Lexusa LFA stymuluje słuch dzięki nagłośnieniu 3D (360 stopni).
Sala 2 oferuje wizualne wrażenia związane z modelem LC, który za sprawą mapowania projekcyjnego zmienia swój wygląd w zależności od pory dnia i kąta patrzenia. Wystawa pomaga zrozumieć filozofię Lexusa i jednocześnie dostarcza ciekawych wrażeń dzięki stymulacji sensorycznej.
46. edycja targów Tokyo Motor Show 2019 w Tokyo Big Site potrwa do 4 listopada.