Na rozpoczętym właśnie Salonie Motoryzacyjnym Tokyo Motor Show Toyota prezentuje samochód koncepcyjny LQ, który za pomocą zaawansowanej technologii wchodzi w interakcję z kierowcą na wzór relacji międzyludzkich.
To nowa generacja Toyoty Concept-i, samochodu koncepcyjnego zaprezentowanego po raz pierwszy na targach Consumer Electronics Show 2017.
Zobacz także:
Nowy model jest wyposażony w system zautomatyzowanego prowadzenia oraz w Yui, interaktywnego awatara sztucznej inteligencji, który uczy się od kierowcy, by zapewnić mu spersonalizowane doświadczenie korzystania z inteligentnego samochodu.
Toyota uważa, że dla ludzi niezwykle ważna jest swoboda poruszania się, bez względu na wiek czy poziom sprawności bądź umiejętności prowadzenia. Jednocześnie pojęcie mobilności wykracza poza fizyczne przemieszczanie się – liczą się także emocje związane z podróżą.
LQ to odpowiedź na oba te aspekty za sprawą spersonalizowanego awatara sztucznej inteligencji Yui oraz systemu zautomatyzowanej jazdy. Oba systemy – opracowane wspólnie z Toyota Research Institute (TRI) – sprawiają, że jazda samochodem staje się doświadczeniem, opartym na relacji między pojazdem a kierowcą. Udało się to osiągnąć dzięki zdolności samochodu do uczenia się od człowieka i odpowiadania na jego indywidualne preferencje.
Samochód rozmawiający z kierowcą
Awatar sztucznej inteligencji Yui to wirtualny towarzysz podróży, który rozmawia z kierowcą i pomaga mu w prowadzeniu. Sztuczna inteligencja nawiązuje kontakt z kierowcą poprzez interaktywną komunikację głosową, system sygnałów, ostrzeżeń i innych funkcji, które w zależności od potrzeby wzmagają czujność kierowcy lub łagodzą stres. Służą do tego m.in. oświetlenie wnętrza, ustawienia klimatyzacji czy zapach w kabinie.
Yui może także wybrać muzykę dostosowaną do otoczenia samochodu oraz dostarczyć informacje na tematy, które w tym momencie interesują kierowcę. W dalszym rozwoju marka przystosuje Yui do współpracy ze smartfonami i innymi urządzeniami. Największy wkład w rozwój technologiczny koncepcyjnego pojazdu Toyoty wniósł amerykański ośrodek badawczy Toyota Research Institute.
Równocześnie zespół otrzymał wsparcie od kilku specjalistycznych firm:
• JTB Corporation: przekazała informacje o różnego rodzaju obiektach oraz o dostosowanych do potrzeb klientów trasach przejazdów;
• AWA Co., Ltd.: dostarczyła streaming muzyki dostosowujący się do tras przejazdów i preferencji kierowców;
• NTT DoCoMo, Inc.: zainstalował w samochodzie stację 5G jako źródło stabilnej komunikacji i superszybkiej wymiany danych.
Cały samochód porozumiewa się z kierowcą
Wyświetlacz Head- Up Display z rozszerzoną rzeczywistością (Augmented Reality) to nowa technologia powiększająca zasięg wyświetlacza HUD, która jeszcze skuteczniej pomaga skupić się na drodze. Informacje takie jak ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa czynnego o opuszczeniu z pasa ruchu czy znakach drogowych oraz wskazówki nawigacji mogą być wyświetlone w trzech wymiarach na tle widoku przed przednią szybą.
Wyświetlacz ma przekątną aż 230 cali i głębię od 7 do 41 metrów przed samochodem. System został opracowany we współpracy z Panasonic Corporation.
Do komunikacji z kierowcą Toyota wykorzystała także podsufitkę i podłogę. Wbudowane w nie światła przyjmują różne kolory, by zasygnalizować, czy włączony jest tryb zautomatyzowanej czy też manualnej jazdy. Jednocześnie, w zależności od tego, do kogo zwraca się Yui, system podświetla miejsce na nogi kierowcy lub pasażera.
LQ przekazuje także informacje o jakości nawierzchni przy pomocy specjalnego urządzenia o nazwie Digital Micromirror Device (DMD) zainstalowanego w przednich światłach. System wykorzystuje milion drobnych lusterek do wyświetlenia kierowcy struktury nawierzchni na drodze. To pierwszy samochód Toyoty, w którym zastosowano organiczne diody LED na tablicy przyrządów i w zegarach. Zaawansowana tablica rozdzielcza otacza kierowcę, zapewniając bardzo dobrą widoczność.
Funkcje zautomatyzowanego prowadzenia
LQ jest wyposażony w system zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4 według klasyfikacji SAE. Możliwości pojazdu zwiększa opracowany wspólnie z Panasonic Corporation automatyczny asystent parkowania. System znajduje miejsce do zaparkowania i wprowadza na nie samochód bez wsparcia kierowcy. W tym celu określa pozycję auta przy pomocy wielu kamer, sonaru, radaru i map 2D, a także kamer zainstalowanych przy miejscach parkingowych.
Wszystkie te czujniki i układy monitorują także inne pojazdy oraz pieszych, automatycznie zatrzymując pojazd, jeśli na jego drodze parkowania pojawi się inny obiekt. Rozwiązanie to ułatwia korzystanie z samochodu i zwiększa wykorzystanie miejsc postojowych dzięki temu, że jest w stanie zaparkować auto, pozostawiając tylko 20 cm odstępu od sąsiedniego pojazdu.
Inteligentny fotel kierowcy
Fotel z funkcjami relaksacji oraz zwiększania uwagi kierowcy to pierwsze taki rozwiązanie na świecie, opracowane wspólnie z Toyota Boshoku Corporation. Jego siedziska są wypełnione komorami powietrznymi, w które wtłaczane jest powietrze z klimatyzacji. System pozwala wpływać na kierowcę w zależności od sytuacji na drodze – albo zwiększając jego czujność, albo uspokajając go.
Kiedy systemy bezpieczeństwa samochodu rozpoznają, że kierowca jest zmęczony, zwiększają ciśnienie powietrza w oparciu, wspierając tym samym wyprostowaną postawę. Jednocześnie komory powietrzne siedzenia napełniane są chłodnym powietrzem. Gdy sytuacja pozwala się odprężyć, na przykład gdy włączony jest tryb zautomatyzowanej jazdy, oparcie jest wypełniane powietrzem w takim kształcie, który sprzyja pogłębieniu oddechu przez kierowcę.
Samochód minusemisyjny
Elektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością.
Dzięki tej technologii samochody bezemisyjne mogą nie tylko nie zanieczyszczać powietrza podczas jazdy, ale przyczyniać się do jego poprawy. Toyota rozważa wprowadzenie tego typu rozwiązania do swoich komercyjnych samochodów.
Design
Kabina LQ ma futurystyczny kształt z minimalną liczbą widocznych elementów, a jej linie płynnie przechodzą z wnętrza na karoserię. Interfejs Yui jest umieszczony na środku tablicy przyrządów, a nawiewy klimatyzacji są niewidoczne. Wyprodukowana w druku 3D konsola centralna została zaprojektowana w najbardziej korzystny sposób pod względem odporności i masy za pomocą optymalizacji topologicznej.
To ułatwiło stworzenie nowoczesnego wnętrza z minimalną liczbą widocznych dla pasażerów konstrukcji wspierających. Szklana pokrywa zewnętrznych drzwi gładko łączy się z wewnętrzną stroną, tworząc zintegrowaną, elegancką całość.
Toyota LQ jest prezentowana na specjalnej wystawie Future Expo podczas targów motoryzacyjnych w Tokio (24 października a 4 listopada). Toyota zapowiedziała także, że w ramach programu “Toyota Yui Project Tours 2020” udostępni LQ do testów drogowych.
Program zostanie zorganizowany w Tokio między czerwcem a wrześniem 2020 roku. Uczestnicy zostaną wybrani spośród osób, które zgłoszą chęć udziału w testach LQ i Yui za pośrednictwem aplikacji na telefon.