TOKIO 2019: MITSUBISHI MI-TECH CONCEPT CZYLI NIEWIELKI SUV

mitsubishi-mitech1

Podczas salonu samochodowego Tokyo Motor Show firma Mitsubishi prezentuje dwa pojazdy koncepcyjne. Jednym z nich jest Mi-Tech Concept.

To niewielki SUV, wyposażony w napęd elektryczny oraz najnowsze technologie i systemy.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

TOKIO 2019


 

– Koncentrujemy się na elektryfikacji, a w szczególności na rozwijaniu technologii hybrydowych pojazdów typu plug-in PHEV. Będziemy pracować nad rozszerzeniem naszej oferty zelektryfikowanych pojazdów, wprowadzając nowe modele i technologie w ramach w Sojuszu Renault- Nissan- Mitsubishi. Chcemy, aby w przyszłości firma MMC nadal pozostała liderem w kategorii pojazdów PHEV – powiedział Takao Kato, dyrektor generalny MMC podczas konferencji prasowej na targach motoryzacyjnych w Tokio.

mitsubishi-mitech2

Mitsubishi Mi-Tech Concept zostało zaprojektowane jako „niewielki SUV, wyposażony w napęd elektryczny typu plug-in. Będzie zapewniać niezrównaną przyjemność z jazdy i pewność prowadzenia w każdym terenie i warunkach pogodowych”.

Jest ucieleśnieniem przewodniego hasła MMC „Drive Your Ambition”, korzysta z konstrukcji opartej na lekkim, kompaktowym nadwoziu, z układem napędowym typu PHEV, wykorzystującym czterosilnikowy elektryczny system 4WD oraz zaawansowane systemy wspomagające kierowcę i dbające o bezpieczeństwo bierne i czynne.

Zgodnie z koncepcją „zachęcania kierowcy do przygody”, nowy model ma być dynamicznym pojazdem typu buggy, który ucieleśnia ducha Mitsubishi. Dynamika, charakterystyczna dla pojazdu elektrycznego, wyraża się w jasnoniebieskim lakierze nadwozia i elementach w kolorze miedzi na osłonie silnika, nadkolach oraz we wnętrzu pojazdu.

mitsubishi-mitech3

W przedniej partii samochodu zastosowano najnowszą wersję koncepcji wzorniczej “Dynamic Shield” (dynamicznej tarczy). Z jednej strony wykorzystuje ona satynowany kolor na środku kratki wlotowej powierza, a z drugiej poprzez elementy w kolorze miedzi, podkreśla wyrazisty charakter pojazdu elektrycznego. Reflektory w kształcie litery „T” mają jeszcze bardziej podkreślać rzucające się w oczy linie nadwozia.

W dolnej części przedniego zderzaka umieszczono po obu stronach aluminiową osłonę ochronną, centralną część pozostawiając dla kraty wlotu powietrza. Sięgające wysoko błotniki i opony o dużym rozmiarze sugerują sprawność i potęgę SUV-a, a także stabilność w terenie. Nadwozie emanuje siłą i majestatycznością dzięki poszyciu karoserii, przypominającemu wyrzeźbioną sztabę metalu, ciętego maszynowo z jednego bloku.

Stopnie na uformowanych w ten sposób bokach stanowią kompromis wzornictwa z funkcjonalnością. Tył zaprojektowano odważnie, uzyskując sześciokątną formę, rzeźbioną w jednolitej bryle, co ma podkreślać solidność SUV-a. Tylna lampa w kształcie litery T wykorzystuje motyw znany z przedniego reflektora.

mitsubishi-mitech4

Wewnątrz, obsługę ułatwiają pozioma deska rozdzielcza i wzornictwo podporządkowane funkcjonalności. Poziomy motyw wzorniczy podkreślają dodatkowo miedziane listwy na kokpicie i kierownicy. Na konsoli środkowej, eksploatującej horyzontalny motyw, znalazły się przełączniki w kształcie klawiatury, a sąsiadujący z nimi uchwyt spełnia funkcję podpory dla ręki, ułatwiając obsługę klawiszy. Ich funkcje są prezentowane w prosty, ułatwiający percepcję sposób, a w identyfikacji pomaga także zmysł dotyku.

Na przedniej szybie wyświetlane są wszystkie istotne informacje o działaniu samochodu, lokalizacja w terenie i optymalna droga do celu.

W nowym układzie napędowym PHEV, zamiast tradycyjnego, tłokowego silnika benzynowego, jako generator- silnik zastosowano lekką, kompaktową turbinę gazową. Sięgnięcie po taką technologię w układzie napędowym PHEV podyktował wzrost świadomości ekologicznej i tendencja do zmniejszania jednostek napędowych. Turbina gazowa jako generator- silnik osiąga wysoką moc maksymalną przy niewielkich rozmiarach i wadze.

mitsubishi-mitech6

Kolejną zaletą turbiny gazowej jest możliwość stosowania do jej zasilania różnych paliw, takich jak olej napędowy, nafta i alkohol, dostępnych w różnych regionach świata. Ponadto, jest nie tylko wydajna energetycznie, ale również przyjazna dla środowiska, ze względu na niewielką emisję.

Zastosowano zintegrowany system kontroli dynamiki w układzie S-AWC, z czterosilnikowym układem napędu na cztery koła i aktywną, dwusilnikową kontrolą znoszenia (AYC) dla każdej z osi. Elektryczne zaciski hamulcowe wpłynęły na szybkość reakcji układu hamulcowego, co ma przełożenie na precyzję sterowania i siłę hamowania wszystkich kół, zapewniając jednocześnie radykalną poprawę w zakresie zwrotności i przyczepności.

Podczas jazdy w terenie, kiedy dwa koła tracą trakcję, możliwość rozdziału i przeniesienia optymalnego momentu napędowego na dwa koła pozostające nadal na ziemi, zapewnia kontynuowanie jazdy. Samochód jednocześnie pozwala na nieznane wcześniej wrażenia, takie jak zawracanie w miejscu dzięki możliwości przeciwbieżnego napędzania lewych i prawych kół.

mitsubishi-mitech5

Pojazd jest wyposażony w interfejs człowiek-maszyna (HMI), który wyświetla na przedniej szybie wiele przydatnych informacji oraz uzyskiwane przez zaawansowane układy optyczne hologramy rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki pokazanym na przedniej szybie w formie rozszerzonej rzeczywistości informacjom o warunkach drogowych, otoczeniu i elementach ruchu, kierowcy mogą podejmować trafne decyzje, nawet przy słabej widoczności.

Dzięki rozszerzonemu pakietowi systemów wspomagających kierowcę MI-PILOT nowej generacji pojazd oferuje wsparcie kierowcy nie tylko podczas podróży po autostradach i zwykłych ulicach, ale także jazdy po drogach nieutwardzonych.