Nissan IMx, w pełni elektryczny koncepcyjny crossover z funkcją jazdy autonomicznej i zasięgiem ponad 600 kilometrów, został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Tokio.
Prototyp jest zapowiedzią przyszłości inteligentnej mobilności marki, czyli podejścia firmy do zmian w zakresie zasilania i prowadzenia pojazdów oraz ich integracji ze społeczeństwem.
Zobacz także:
IMx został zaprojektowany jako wzmocnienie połączenia między samochodem i kierowcą — jako partner, który zapewnia bezpieczniejszą, wygodniejszą i bardziej satysfakcjonującą jazdę. Oferując możliwość wyboru trybu jazdy, Nissan IMx może zmienić codzienne życie kierowców.
Podstawą technologiczną IMx jest przyszła wersja systemu jazdy autonomicznej ProPILOT. Po wybraniu trybu jazdy system chowa kierownicę w desce rozdzielczej i rozkłada wszystkie fotele, aby kierowca i pasażerowie mieli więcej przestrzeni i mogli bardziej zrelaksować się w czasie podróży. W trybie manualnym kierownica wysuwa się, fotele wracają do normalnego położenia, a za prowadzenie pojazdu znów odpowiada kierowca.
Inteligentna energia i inteligencja według Nissana
Koncepcyjny IMx jest oparty na nowej platformie samochodów elektrycznych Nissana, zaprojektowanej pod kątem maksymalizacji efektywności. Charakteryzuje się ona zupełnie płaską podłogą, co przekłada się na obszerność kabiny i poprawę dynamiki jazdy. Dzięki niskiemu środkowi ciężkości zawieszenie oferuje znakomite właściwości jezdne, zwłaszcza jak na segment crossoverów.
Źródłem przyjemności z jazdy jest także mocny, a jednocześnie cichy zespół napędowy. IMx jest wyposażony w dwa silniki elektryczne dużej mocy, które napędzają wszystkie cztery koła pojazdu. Łącznie generują one 320 kW mocy i aż 700 Nm momentu obrotowego.
Źródłem energii jest akumulator o dużej pojemności, którego konstrukcję dopracowano pod kątem zwiększenia gęstości energetycznej. Nowy akumulator pozwala na przejechanie ponad 600 kilometrów na jednym ładowaniu, co oznacza możliwość swobodnego podróżowania na długich trasach.
Nissan IMx może wnieść wkład w budowę infrastruktury społecznej. Na przykład po zawiezieniu właściciela na lotnisko IMx może sam zaparkować się w miejscu umożliwiającym podłączenie się do sieci elektroenergetycznej i działać jako wirtualna elektrownia, oddając nadwyżkę prądu do sieci. Funkcja ta jest rozszerzeniem koncepcji wykorzystywania samochodu jako źródła energii dla domów mieszkalnych i innych budynków.
Po powrocie właściciela IMx będzie czekał na niego przed terminalem i odwiezie go do domu. Cały proces odbywa się sprawnie, między innymi dzięki zwiększonej pojemności akumulatora i technologiom podłączania samochodów do internetu, takim jak Seamless Autonomous Mobility.
Nowe koncepcje stylistyczne
Dotychczas samochody były projektowane z wyraźnym wyodrębnieniem nadwozia i wnętrza. Nadwozie ma dawać poczucie ochrony przed zagrożeniami z zewnątrz, natomiast wnętrze tworzy klimat pomagający kierowcy w skupieniu się na prowadzeniu pojazdu. To podejście najprawdopodobniej zmieni się wraz z pojawieniem się w pełni autonomicznych pojazdów. Projektanci Nissana starali się tak urządzić wnętrze IMx, aby stworzyć wrażenie otwartości przy zachowaniu poczucia prywatności.
Styliści chcieli także podkreślić kluczowe cechy samochodów elektrycznych — ciszę i wysoką kulturę pracy podzespołów oraz wrażenie lekkości i dynamiki wynikające z potężnego zapasu mocy. Ich inspiracją były japońskie koncepcje ma, czyli poczucia przestrzeni i czasu, oraz wa, czyli harmonii. Połączenie tych pojęć wyraża koegzystencję pozornie sprzecznych koncepcji „bezruchu” i „ruchu”.
Minimalistyczne i sportowe wzornictwo elektrycznego IMx nawiązuje do charakterystycznych rozwiązań stylistycznych typowych dla Nissana, takich jak przedni pas z motywem litery V czy wyraźnie zarysowana, wznosząca się linia boczna, biegnąca od maski silnika po tył samochodu. Szerokie płaszczyzny wyraźnie wyprofilowanych przednich błotników rozpoczynają się przy kracie wlotu powietrza i płynnie przechodzą w boki nadwozia, dając wrażenie warstwowej konstrukcji.
We wnętrzu panoramiczny panel wskaźników z ekranem OLED wyświetla w tle widok otoczenia pojazdu. Osobny wyświetlacz imitujący drewno z widocznym rysunkiem słojów jest umieszczony pod panelem wskaźników i otacza kabinę, sięgając również na boki drzwi. Geometryczny wzór katanagare na fotelach został delikatnie wycięty laserem. Zagłówki z wzorem inspirowanym japońską drewnianą układanką kumiki są wykonane z miękkiego silikonu nałożonego na ramę wydrukowaną na drukarce 3D.
Układ sztucznej inteligencji umożliwia sterowanie panelem wskaźników za pomocą gestów i ruchu oczu. Intuicyjny interfejs pozwolił wyeliminować wiele fizycznych przełączników i elementów sterowania, dzięki czemu kabina IMx jest nie tylko prosta stylistycznie, ale także wysoce efektywna i niezwykle komfortowa.
Nowe auto budzi duże zainteresowanie podczas targów motoryzacyjnych Tokyo Motor Show.