TOKIO 2015: YOKOHAMA – NOWA OPONA ZE SPOJLERAMI

yoko_tok1

Yokohama, producent opon premium, ogłosił kolejny postęp w badaniach nad właściwościami aerodynamicznymi ogumienia. Marka opracowała innowacyjne rozwiązanie.

Zmniejsza ono opór powietrza podczas jazdy, a jego zastosowanie może zwiększyć efektywność paliwową oraz poziom bezpieczeństwa. Nowa technologia polega na umieszczeniu wypukłości w kształcie płetwy na ścianie bocznej opony.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

TOKIO 2015

OPONY


 

Jak dowiedli inżynierowie Yokohamy wypustki rozłożone pod odpowiednim kątem blisko barku opony, usprawniają przepływ powietrza wokół opony, zmniejszając opór toczenia pojazdu. Aeorodynamiczna technologia została zaprezentowana przez koncern podczas 44. targów motoryzacyjnych Tokyo Motor Show 2015.

Yokohama od wielu lat pracuje nad nowymi konstrukcjami opon, które przyczynią się do większej oszczędności paliwa i korzystnie wpłyną na inne parametry ogumienia. Marka od 2010 roku prowadzi intensywne badania w obszarze technologii aerodynamiki opon, zmniejszającej opór powietrza podczas jazdy.

yoko_tok2

Zaprezentowane na salonie samochodowym w Tokio innowacyjne rozwiązanie jest wynikiem ostatnich pomiarów i symulacji realizowanych na dużą skalę we współpracy z zespołem prowadzonym przez prof. Shigeru Obayashiego z Instytutu Fluid Science na uniwersytecie Tohoku. Osiągnięte rezultaty mogą oznaczać duży postęp w dziedzinie konstrukcji opon i optymalnego projektowania wypukłości na powierzchni opony, w celu poprawienia jej właściwości aerodynamicznych.

Realizowane przez markę Yokohama badania, prowadzące do poprawy aerodynamiki opon zostały docenione roku także w ubiegłym roku. Podczas międzynarodowych targów Reifen w Essen japońska marka otrzymała prestiżową nagrodę Innowacyjności. Wyróżnienie przyznano w uznaniu innowacyjnej techniki symulacyjnej, opracowanej przez inżynierów marki we współpracy z zespołem badaczy profesora Kozo Fujii z ISAS (Institute of Space and Astronautical Science) oraz oddziałem badawczym agencji kosmicznej JAXA.

Japońskim inżynierom udało się uzyskać pierwszą na świecie symulację turbulencji i hałasu w niemal rzeczywistej skali. Przełomem okazało się zastosowanie wirowej struktury przepływu powietrza wokół toczącej się opony, umożliwiającej dokładny pomiar fal akustycznych. Opracowana przez Yokohamę technologia symulacyjna zapoczątkowała dalsze badania w poprawy aerodynamiki opon i redukcji hałasu w przyszłości.