Na salonie samochodowym Tokyo Motor Show 2015 zadebiutował nowy model Mitsubishi eX Concept. Jest on wizją kompaktowego SUV-a z elektrycznym układem napędowym nowej generacji.
To sportowy crossover a jego wygląd łączy w sobie elegancję i styl nadwozia shooting brake (luksusowego, usportowionego kombi) z liniami kompaktowego SUV-a.
Zobacz także:
Przód nadwozia prezentuje nową interpretację firmowej koncepcji „dynamicznej tarczy”. Zarówno stylizacja nadwozia, jak i wnętrze oraz rozwiązania techniczne wskazują kierunek, w którym podążają obecnie projektanci MMC.
eX Concept jest SUV-em następnej generacji, górującym wyraźnie nad współcześnie produkowanymi samochodami elektrycznymi. System napędu elektrycznego EV nowej generacji został wyposażony w akumulatory o wysokiej wydajności i niewielkie, ale mocne silniki elektryczne, dzięki czemu jest teraz lżejszy i sprawniejszy. Dzięki dalszym zabiegom obniżającym masę pojazdu, udało się uzyskać zasięg samochodu wynoszący 400 km bez konieczności ładowania akumulatorów.
Umieszczenie akumulatorów trakcyjnych pod podłogą obniżyło środek ciężkości, a to wraz z dwusilnikowym układem napędowym Twin Motor 4WD i zintegrowanym systemem dynamiki jazdy S-AWC pozwoliło uzyskać bardzo precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stabilności.
W pojeździe zastosowano technologię automatycznej jazdy, która łączy systemy łączności mobilnej w samochodzie, wykorzystując platformy wymiany danych nowej generacji z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Gdy zostaje wykryte zagrożenie, funkcje bezpieczeństwa są uruchamiane w sposób optymalnie dobrany do sytuacji. Inne systemy wykrywają usterki lub nieprawidłowości na jak najwcześniejszym etapie ich występowania i sugerują kierowcy wizytę w serwisie celem kontroli lub naprawy.
Świetne osiągi
W projekcie Mitsubishi eX Concept wykorzystano mocno zarysowaną sylwetkę, która wyróżnia samochód. Bryła auta łączy elegancję i styl nadwozia „shooting brake” z linią kompaktowego SUV-a, którego bagażnik zapewnia wystarczającą ilość miejsca na sprzęt sportowy podróżnych.
Przednia część nadwozia jest nową interpretacją charakterystycznej dla MMC koncepcji dynamicznej tarczy. W eX Concept oprócz wizualnej ochrony przodu pojazdu i jego pasażerów, w górnej części tarczy umieszczono światła dzienne LED oraz kierunkowskazy, co czyni je lepiej widocznymi dla pieszych, podczas gdy główne reflektory umieszczone są pod zakończeniami dolnego zderzaka, zapobiegając oślepianiu pieszych i kierowców innych pojazdów. Kolejne rozwiązanie to zastosowanie powłoki gumowej od spodu i po bokach zderzaka, gdzie jest możliwy kontakt z ludźmi lub z przeszkodami.
Zaawansowane systemy
Brak środkowego słupka między przednimi i tylnymi drzwiami zapewnia łatwy i wygodny dostęp do bardzo przyjaznego wnętrza. Do wykończenia foteli kierowcy i pasażera użyto materiałów w różnych kolorach. Użycie miękkiej powłoki do pokrycia ramy struktury tablicy rozdzielczej i innych ważnych elementów przedniej części kabiny nie tylko tworzy wizualne wrażenie lekkości, ale jest też rozwiązaniem realnie obniżającym masę pojazdu.
W konsoli centralnej znalazło się miejsce na dwa przenośne akumulatory. eX Concept został także wyposażony w przednią szybę z technologią rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality – AR), a także w inteligentny wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu, co pozwala dostarczać najróżniejsze informacje związane z podróżą samochodem. Podłączenie do sieci informacyjnej za pomocą samochodowych systemów łączności otwiera ogromne pole dla nowych zastosowań.
Wyświetlanie informacji w polu widzenia kierowcy umożliwia mu zobaczenie zmian w warunkach drogowych. Szyba AR współpracuje z systemami śledzenia ruchu i ostrzegania kierowcy przy użyciu komunikacji między pojazdami, pojazdu z infrastrukturą i pojazdu z pieszymi do wyświetlania wskazówek i ostrzeżeń dotyczących tego, co znajduje się poza polem widzenia kierowcy.
Wyświetlacze zastępujące tradycyjne lusterka zewnętrzne umieszczono po obu stronach obudowy zestawu wskaźników. Wyświetlacz zastępujący centralne lusterko wsteczne zamontowany jest w konsoli górnej samochodu i współpracuje z kamerą wysokiej rozdzielczości.
System elektryczny oraz układ napędowy
eX Concept dysponuje systemem EV nowej generacji, który łączy powiększony zasięg i znakomite osiągi. Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi. Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, Mitsubishi uzyskuje zasięg wynoszący 400 km.
Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW.
Układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem dynamiki jazdy S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.
Kierowca może wybierać spośród trzech różnych trybów jazdy, by wykorzystać pełen potencjał systemu S-AWC. W trybie Auto czujniki i kamery monitorują i przekazują sygnały świadczące o stanie nawierzchni drogi do jednostki sterującej. Tryb Gravel zapewnia optymalną przyczepność i napęd na nieutwardzonych drogach lub w ulewnym deszczu, podczas gdy tryb Snow oferuje optymalne osiągi na zaśnieżonych lub śliskich nawierzchniach.
Pokazywany na targach motoryzacyjnych w Tokio eX Concept może zostać połączony z systemem V2H, który umożliwia wykorzystanie energii zmagazynowanej w akumulatorach trakcyjnych do zasilania urządzeń gospodarstwa domowego. Gniazdo prądu zmiennego 100 V o maksymalnej mocy 1500 W pozwala również na zasilanie urządzeń elektrycznych, gdy samochód wykorzystywany jest w warunkach biwakowych.
Dzięki stałemu połączeniu z chmurą internetową, Mitsubishi Connect może zapobiegać wypadkom. System analizuje także informacje o samochodzie i wykrywa nieprawidłowości lub oznaki awarii. Gdyby samochód brał udział w wypadku drogowym, automatycznie zostaną przesłane informacje o uszkodzeniach bazujące na sygnałach z czujników (skala wypadku, czy poduszki powietrzne zostały użyte, czy nie), jak również lokalizacja miejsca wypadku.
Zaawansowane technologie systemów aktywnego bezpieczeństwa, to system łagodzenia kolizji czołowych (FCM) oraz ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS).
Inne systemy to: śledzenia warunków drogowych, autonomicznego omijania przeszkód, ostrzeganie o przedmiotach w martwym polu widzenia (BSW), Asystent Zmiany Pasa (LCA), ostrzeżenia o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłu, asystent autonomicznego parkowania, automatyczna jazda po autostradach czy monitorowanie kierowcy.
Mitsubishi ex Concept – specyfikacja techniczna
– wymiary (dł. x szer. x wys. w mm): 4240 x 1780 x 1575;
– liczba miejsc: 5;
– zasięg(km): 400 ;
– moc maks. przód/tył (kW): 70 / 70;
– całkowita pojemność akumulatorów (kWh): 45
– rodzaj akumulatorów: Ogniwa litowo- jonowe
– układ napędowy: Twin Motor 4WD.