TOKIO 2015: MERCEDES VISION – AUTONOMICZNY PROTOTYP

merc_vi_to1

Po raz pierwszy autonomiczny prototyp Mercedes Vision debiutuje przed międzynarodową publicznością podczas targów motoryzacyjnych Tokyo Motor Show, które potrwają do 7 listopada.

Przestrzennie wydajny, wszechstronny i inteligentnie połączony z otoczeniem – odzwierciedla młodość i świeżość marki.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

TOKIO 2015


 

Monolityczna bryła, futurystyczny design i kabina przypominająca ekskluzywny salon definiują go jako luksusowy, progresywny pojazd do poruszania się po nowoczesnych megamiastach, takich jak Tokio. Równocześnie studium designu Vision Tokyo kontynuuje tradycję innych wizjonerskich modeli: Vision Ener- G- Force (Los Angeles, listopad 2012 r.), AMG Vision Gran Turismo (Sunnyvale, 2013 r.) oraz G-Code (Pekin, listopad 2014 r.).

merc_vi_to2

Tokio zajmuje obszar zaledwie 622 km2 – mniejszy od Paryża, a mieszka tam ponad czterokrotnie więcej ludzi niż w stolicy Francji – około 9 mln. Stolica Japonii w fascynujący sposób łączy tradycję z nowoczesnymi technologami i nieustannie wyznacza nowe trendy, co czyni ją idealnym miejscem na premierę prototypu Mercedesa.

Prezentując Vision Tokyo, producent chce pokazać, jak auto przyszłości może zamienić się w wygodną przestrzeń życiową – strefę relaksu pośród panującego na ulicach megamiast chaosu. Prototyp jest dziełem projektantów współpracujących w ramach globalnej sieci zespołów projektowych Mercedes- Benz Advanced Design. Nie jest to już jedynie środek transportu, ale cyfrowy, mobilny towarzysz. System Deep Machine Learning oraz inteligentny silnik Predictive Engine sprawiają, że pojazd z każdą podróżą coraz bardziej oswaja się ze swoimi pasażerami.

Przestronność Vision Tokyo wyznacza nowe podejście do projektowania osobowych Mercedesów. Proporcje jego karoserii podkreśla monochromatyczny lakier Alubeam i korespondujące z nim kolorystycznie przyciemnienie szyb technologią sitodruku. Podświetlone na niebiesko płaszczyzny – w tym 26-calowe obręcze i listwy progowe – tworzą ciekawy kontrast i symbolizują bezemisyjną koncepcję zespołu napędowego pojazdu. Funkcję wskaźnika możliwości pracy w trybie autonomicznym i wykorzystywanych wtedy czujników monitorujących otoczenie pojazdu, w tym kamery 360 st., pełni płetwa dachowa.

merc_vi_to3

Zamiast konwencjonalnej przedniej szyby oddzielonej słupkami od bocznych okien Vision Tokyo jest przeszklony panoramicznie. Tak jak w przypadku AMG Vision Gran Turismo, przednie reflektory zostały przesunięte na boki i umieszczone pod kątem. Obszar przedniego pasa może być wykorzystywany jako tablica świetlna do prezentowania różnych informacji. Tylne okno otacza zapewniający efekt głębi pierścień z czerwonych diod LED. I one mogą one służyć do przekazywania wizualizacji.

Wymiary Vision Tokyo (długość/ szerokość /wysokość: 4803/ 2100/ 1600 mm) są porównywalne z samochodami klasy średniej. Dostęp do pięcioosobowej kabiny zapewniają unoszone do góry drzwi po lewej stronie karoserii – to idealne rozwiązanie przy obowiązującym w Japonii ruchu lewostronnym. Konwencjonalny układ foteli jest tu zbędny, podobnie jak „przód” i „tył”. Pasażerowie siedzą na dużej, owalnej sofie. Bo chociaż przedstawiciele generacji Z są etatowymi użytkownikami mediów społecznościowych, to ze swoimi bliskimi i znajomymi preferują kontakt osobisty.

Wnętrze Vision Tokyo, przypominające elegancki salon albo klubową lożę, łączy ludzi. Za plecami podróżujących znajdują się duże ekrany LED-owe, ciągnące się wzdłuż kabiny. Perforowane siedzenia mają podświetlane oparcia, kontrastujące z miękką, jasną skórą. Aplikacje, mapy i informacje z systemu rozrywki prezentowane są w formie trójwymiarowych hologramów w centralnej części kabiny. Jeśli zajdzie potrzeba ręcznego poprowadzenia Vision Tokyo, z kanapy można wysunąć dodatkowy fotel z mocowaniem przodem do kierunku jazdy, a z kokpitu – rozkładaną kierownicę.

merc_vi_to4

Karoserię pokazanego na salonie samochodowym Motor Show Vision Tokyo zaprojektowano tak, aby w razie wypadku umożliwić zintegrowaną ochronę zasilanego ogniwami paliwowymi napędu elektrycznego. Bazuje on na napędzie F-CELL Plug-in Hybrid zastosowanym w autonomicznej limuzynie F 015 Luxury in Motion i łączy pokładowe wytwarzanie energii elektrycznej ze szczególnie wydajnym, kompaktowym akumulatorem, który można ładować bezprzewodowo. Do przechowywania wodoru służą ciśnieniowe zbiorniki wykonane z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP).

Elektryczny napęd hybrydowy zapewnia łączny zasięg 980 km, w tym 190 km wyłącznie przy użyciu energii z akumulatorów i 790 km dzięki energii wytworzonej w ogniwach paliwowych.

Za aktywności w zakresie Advanced Design odpowiada globalna sieć pięciu studiów projektowych: w Carlsbadzie (USA), Sunnyvale (USA), Como (Włochy), Pekinie (Chiny) oraz Sindelfingen (Niemcy).