W czasie trwającego Salonu Samochodowego w Tokyo Motor Show Toyota prezentuje swoje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie samochodów hybrydowych oraz systemów bezpieczeństwa.
Swoją japońską premierę mają dwa modele: hybryda Prius czwartej generacji oraz przedprodukcyjna wersja crossovera C-HR.
Zobacz także:
Oba samochody zostały zbudowane na nowej platformie TNGA oraz wyposażone w najnowocześniejszy napęd hybrydowy, o 18 proc. oszczędniejszy od poprzedniego. Wraz z nowym Priusem debiutuje rozbudowana wersja pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.
Nowością jest wprowadzenie do flagowej hybrydy Toyoty systemu bezpieczeństwa ITS Connect, który komunikuje się z innymi samochodami oraz z urządzeniami infrastruktury drogowej, aby zapewnić kierowcy najbardziej aktualne informacje o sytuacji na drodze.
Toyota Prius zadebiutowała na rynku w 1997 roku jako pierwszy seryjny samochód hybrydowy. Nowy model odziedziczył charakterystyczną dla Priusa sylwetkę klina. Opływowe kształty kontrastują z agresywnymi, ostrymi krawędziami. Obniżona maska i dach dodają sylwetce ostrości i stylu.
Napęd hybrydowy czwartej generacji jest efektem zaawansowanych prac nad redukcją wielkości i masy. Mniejsze silniki elektryczne, baterie i przekładnia pozwoliły wygospodarować więcej miejsca dla pasażerów i bagaży. Silnik benzynowy ma zmniejszone zużycie paliwa, szczególnie podczas szybkiej jazdy na autostradzie. Dzięki platformie TNGA i sztywniejszemu nadwoziu Prius zyskał na precyzji prowadzenia, stabilności i komforcie.
Działanie systemu Safety Sense opiera się na współpracy kamery radaru, który zapewnia większą precyzję i zasięg skanowania otoczenia. Dzięki temu cztery funkcje TSS zostały wzbogacone o układ zapobiegania zderzeniom z pieszymi oraz aktywny tempomat. Wymiary pięciomiejscowego samochodu: długość – 4554 mm, szerokość – 1760 mm, wysokość – 1470 mm, rozstaw osi – 2700 mm.
W październiku zadebiutował w Japonii system bezpieczeństwa ITS Connect za sprawą modelu Toyota Crown. Prius w japońskiej specyfikacji będzie drugim modelem na świecie wyposażonym w ten system. ITS umożliwia bezpośrednią komunikację między wyposażonymi w niego samochodami oraz między autami a urządzeniami infrastruktury drogowej. Dzięki niej kierowca otrzymuje najbardziej szczegółowe dane na temat sytuacji na drodze, obejmujące teren także poza zasięgiem czujników zamontowanych w samochodzie. Do tej pory Japonia jest jedynym krajem, który uruchomił czujniki i komunikatory ITS w urządzeniach infrastruktury drogowej.
Nowy Prius trafi do salonów w Japonii pod koniec 2015 roku.
Hybrydowy crossover C-HR Concept jest wyrazem nowej koncepcji stylistycznej Toyoty. Samochód łączy prowadzenie znane ze sportowego modelu GT86, z niskim zużyciem paliwa. Wymiary pięciomiejscowego samochodu: długość – 4350 mm, szerokość – 1850 mm, wysokość – 1500 mm, rozstaw osi – 2640 mm.
Toyota C-HR wykorzystuje te same osiągnięcia Toyoty w dziedzinie napędu hybrydowego co nowy Prius. Nowy model został po raz pierwszy zaprezentowana w 2014 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu jako designerski projekt trzydrzwiowego crossovera. Jego odważniejsza, pięciodrzwiowa wersja zadebiutowała we wrześniu tego roku na targach motoryzacyjnych IAA Motor Show we Frankfurcie. Toyota planuje przedstawić wersję produkcyjną w marcu 2016 roku na Salonie Samochodowym w Genewie.