TOKIO 2013: KONCEPTY NISSANA: IDx FREEFLOW I IDx NISMO

N 1_112189

Dwa bardzo odmienne pojazdy koncepcyjne Nissana, oparte na tej samej konstrukcji, pokazują, jak współtworzenie może zmieniać konwencje w projektowaniu samochodów. Są przykładem nowego spojrzenia na oryginalność.

Modele IDx pokazane na stoisku Nissana na Salonie Motoryzacyjnym Tokio 2013 są pojazdami studyjnymi. Pierwszy z nich, IDx Freeflow, to wizja samochodu do codziennego użytku. Drugi, IDx NISMO, to futurystyczny ultrasportowy model, który wygląda jak wzięty prosto z symulatora jazdy.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


IDx NISMO i IDx Freeflow pokazują, jak Nissan wykorzystuje nowe i innowacyjne metody opracowywania pojazdów, aby zaspokoić potrzeby młodszych klientów, mających nowatorskie i ciekawe pomysły, oraz zaangażować ich do współpracy przy projektowaniu wymarzonych samochodów.

Każdy z modeli ma własną, niepowtarzalną tożsamość, a przy tym jest zgodny z wartościami, preferencjami i zapotrzebowaniem na oryginalność zgłaszanym przez wywodzące się głównie z „cyfrowego pokolenia” osoby, które współpracowały przy jego tworzeniu.

N 2_112190

IDx:nowy początek

„ID” to skrót od „identification” („tożsamość”) odnoszący się do osobistego wymiaru postrzegania samochodu przez każdego właściciela, natomiast „x” to zmienna symbolizująca nowe wartości i marzenia wyłaniające się w procesie komunikacji.

Finalne wersje każdego z koncepcyjnych modeli IDx powstały przy udziale odrębnych grup zaangażowanych w proces współtworzenia. Każda z nich ma własny, mocny charakter, co znalazło odzwierciedlenie w różnicach między zrealizowanymi projektami.

Nissan mógł poznać podstawową i oryginalną konfigurację samochodu stanowiącą wyraz pragnień jego współtwórców – samochodu o sylwetce wolnej od wpływu stylistyki już istniejących modeli, opartej na jednoznacznej idei trójbryłowego nadwozia. Koncepcyjne modele IDx mają więc wspólny trójbryłowy rodowód – w każdym z nich można wyodrębnić trzy sekcje: komorę silnika, przedział pasażerski i bagażnik.

N 3_11219

Projektanci Nissana od samego początku przyjęli za punkt odniesienia „oryginalną konfigurację samochodu” jako rodzaj „elastycznego szablonu”. W obu modelach przednie i tylne błotniki oraz boczne elementy, w tym panele drzwi, stanowią oprawę dla kabiny jako centralnej części pojazdu. Dzięki takiej konstrukcji sylwetka wyróżnia się na tle innych pojazdów, a jednocześnie oferuje wiele możliwości indywidualizacji jej wyglądu. Mimo typowo kompaktowego przodu i tyłu auto wydaje się niskie i szerokie, co podkreśla odczucie, że ma się do czynienia z „rasowym” samochodem.

Jednak zarówno nadwozie, jak i wnętrze, podporządkowano zasadzie stylistycznej prostoty. Liczba funkcji i zastosowanych akcesoriów jest podobna, jak w standardowych samochodach, dając poczucie, że konstrukcja pojazdu jest solidna i przemyślana.

Starając się pogodzić elastyczność z kreatywnością właściwą podejściu przyjętemu przy projektowaniu IDx, wybrane elementy wnętrza pokryto dwuwarstwową skórą przypominającą dopasowany kombinezon. Z kolei prostotę i elegancję deski rozdzielczej uzyskano wprowadzając odlewane detale w niektórych częściach struktury nadwozia oraz przy wylotach wentylacji.

Wnętrza koncepcyjnych IDx wyrażają wartości „cyfrowej generacji” w elastycznej formie, którą można swobodnie kształtować, tworząc wyjątkowy klimat przy zachowaniu jej doskonałej struktury.

N 4_112193

IDx Freeflow

Detale wnętrza tego czteromiejscowego samochodu koncepcyjnego to starannie dobrana mieszanka modnych, funkcjonalnych i wygodnych elementów o wzornictwie emanującym kreatywną oryginalnością. Zza okrągłej, osadzonej na poziomie deski rozdzielczej kierownicy widoczny jest nowoczesny prędkościomierz. Wraz z analogowym zegarem wyeksponowanym nad centralnym monitorem wszystkie te elementy składają się na wnętrze mocno inspirowane pragnieniem stworzenia przytulnej i sprzyjającej relaksowi przestrzeni.

Połączenie polerowanego metalu z grubym wyściełaniem deski rozdzielczej i konsoli oraz dżinsowym motywem tapicerki foteli i innych detali wykończenia wnętrza można by uznać za nadmiar wrażeń dla oka, gdyby nie spokojniejsze akcenty w innych miejscach. Taki był jednak zamysł współtwórców, którzy dopasowali wystrój kabiny do własnych upodobań. Tapicerka przypominająca lekko sprany i wyblakły dżins to nowa jakość, dotychczas rzadko spotykana w samochodach.

Mimo kompaktowych wymiarów – około 4,1 metra długości, 1,7 metra szerokości i 1,3 metra wysokości – IDx Freeflow imponuje przestronnym wnętrzem. Lekko zaokrąglony dach to kolejny zabieg stylistyczny. Kolor nadwozia to wyrafinowane połączenie bieli i lnu (w lekko beżowym odcieniu), kojarzące się z niezobowiązującym zestawieniem ponadczasowego białego T‑shirtu z bawełnianymi spodniami w kolorze khaki. Ogólnego wizualnego efektu dopełniają eleganckie 18‑calowe chromowane obręcze kół.

Oczekiwania w zakresie niskiego spalania i dobrych osiągów mógłby spełnić silnik benzynowy o pojemności w zakresie od 1,2 do 1,5 litra, współpracujący z przekładnią bezstopniową (CVT).

N 5_112192

IDx NISMO

Wielu współtwórców modelu IDx NISMO to osoby wychowane na symulatorach wyścigów samochodowych. Odnaleźć w nim można zarówno elementy koncepcji wyścigowych Nissanów z przeszłości, jak i nowe pomysły. Auto nie różni się długością ani wysokością od Freeflow, ale jest od niego szerszy – 1,8 metra szerokości w połączeniu z niezmienioną wysokością podkreśla jego sportowe proporcje.

Jednym ze znaków rozpoznawczych „pudełkowatych” samochodów wyścigowych jest dynamiczny profil podkreślony nietypowo, „odwrotnie” ściętym przodem. Ten oryginalny element stylistyki ozdobiono karbonowymi panelami. Układ wydechowy z umieszczonymi po bokach nadwozia końcówkami generuje rasowy pomruk. W samochodzie nie brakuje także nowoczesnych akcentów, takich jak przednie i tylne oraz boczne spojlery, czy lekkie, 19‑calowe obręcze kół z oponami w rozmiarze 225/40.

Inżynierowie zaproponowali połączenie zapewniającego wysokie osiągi i ekologicznego silnika 1.6 z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem ze sportową 6-biegową przekładnią bezstopniową z trybem manualnym i układem synchronizacji zmiany przełożeń z prędkością obrotową silnika. Tak oto powstała atrakcyjna mieszanka wyścigowych tradycji z najnowszymi osiągnięciami nowoczesnej technologii.

We wnętrzu wzrok przyciąga karmazynowa tapicerka foteli z alcantary inspirowana sportem samochodowym. Harmonizuje ona ze spartańskim zestawem wskaźników, których styl także nawiązuje do wyposażenia samochodu wyścigowego. Z błyszczącymi metalowymi powierzchniami przyjemnie kontrastuje jaskrawoczerwony zamsz ozdobiony niebieskimi szwami.