TESTY POTĘŻNEJ CIĘŻARÓWKI NA WODÓR WIOSNĄ 2022 ROKU

Toyota i Hino Motors są w trakcie prac rozwojowych nad wielkogabarytową ciężarówką zasilaną ogniwami paliwowymi, o dużej ładowności i zasięgu około 600 km.

Wiosną 2022 roku rozpoczną się testy serii prototypów, w których wezmą także udział cztery inne japońskie firmy.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

Testy zweryfikują możliwość komercyjnego wykorzystania dużych elektrycznych ciężarówek na ogniwa paliwowe (FCET), aby obniżyć emisyjność branży logistycznej. Celem będzie też popularyzacja wodoru w transporcie. W Japonii transport ciężarowy stanowi około 70 proc. łącznej emisji CO2 z pojazdów użytkowych.

W projekcie obok Toyota Motor Corporation i Hino Motors biorą udział także spółki Asahi Group, Seino Transportation, NEXT Logistics Japan (NLJ) i Yamato Transport.

Wodorowa ciężarówka, którą Toyota opracowuje z myślą o wprowadzeniu na rynek, jest oparta na modelu Hino Profia FR1AWHG. Pojazd ma wymiary: długość 11 990 mm, szerokość 2 490 mm i wysokość 3 780 mm, a jego maksymalna dopuszczalna masa to 25 ton.

Układ napędowy składa się z wodorowych ogniw paliwowych z elektrolitem polimerowym, znanych z Toyoty Mirai, silnika elektrycznego, nowo opracowanych wysokociśnieniowych (700 MPa) zbiorników o dużej pojemności oraz baterii litowo- jonowej. Według wstępnych pomiarów ciężarówka będzie miała zasięg 600 km na jednym tankowaniu.

Duże ciężarówki FCET używane w transporcie drogowym muszą mieć odpowiedni zasięg i ładowność, a także muszą być w stanie szybko zatankować wodór. Uważa się, że ogniwa paliwowe zasilane wodorem o dużej gęstości energii mogą się okazać najlepszą drogą do elektryfikacji transportu ciężarowego. Celem projektu Toyoty i Hino jest spełnienie wysokich standardów zarówno w zakresie ochrony klimatu, jak i praktyczności w rzeczywistych warunkach, jakie panują w branży logistycznej.

Program budowy komercyjnych ciężarówek wodorowych wpisuje się w długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050, której jednym z 6 głównych celów jest redukcja do 2050 roku średnich emisji CO2 nowych samochodów o 90 proc. w porównaniu do poziomu z 2010 oku. Każda z firm biorących udział w programie uważa globalne kwestie środowiskowe za kluczowe we współczesnej gospodarce i prowadzeniu biznesu.