TEST: OPONY CONTINENTAL AllSeasonContact ALTERNATYWĄ DLA OPON LETNICH?

Sprawdzamy, czy współczesne opony wielosezonowe mogą być alternatywą dla przeciętnych opon letnich w warunkach jesiennych

Na przełomie ostatnich 30 lat klimat uległ znacznym zmianom. Obecne zimy nie obfitują już w dużą ilość opadów śniegu a temperatury rzadko osiągają ujemne dwucyfrowe wartości. To powoduje, że coraz więcej kierowców zadaje sobie pytanie, czy warto inwestować w zmianę opon na zimowe? A może warto zainwestować w dobre opony całoroczne? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć testując opony premium – AllSeasonContact XL marki Continental.


Zobacz także:

GOODYEAR: ELEKTRYCZNY JEEP AVENGER FABRYCZNIE NA OPONACH MARKI
 

OPONY


 

Co sezonowa wymiana opon letnich na zimowe (i odwrotnie) nastarcza posiadaczom samochodów w naszym kraju sporo problemów. Wizja poświęcenia dnia na umówienie się do zakładu wulkanizacyjnego, kilkugodzinne stanie w kolejkach oraz późniejszy ból głowy o miejsce przechowywania opon nie należy do przyjemnych. Kuszącym jest więc pozostawienie opon nieprzystosowanych do konkretnego sezonu. Taka decyzja jest jednak skrajnie nieodpowiedzialna, gdyż narażamy siebie, swoich pasażerów i innych uczestników dróg na śmiertelne niebezpieczeństwo. Opony niedostosowane do konkretnych warunków pogodowych nie zapewniają odpowiedniej przyczepności w razie hamowania lub manewrowania, ulegają szybkiej i znacznej degradacji oraz narażają kierującego na wysokie koszty w razie spowodowania wypadku (ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, obarczając kierowcę winą za rażące niedbalstwo i niedostosowanie opon do warunków na drodze).

Rozwiązaniem może być przesiadka na opony całoroczne, które rozwiązują wiele powyższych problemów. Obecne ich generacje nie mają nic wspólnego z tymi używanymi przez naszych rodziców i dziadków w Dużych Fiatach czy Polonezach. Przykładem jest wielosezonowa opona klasy premium AllSeasonContact marki Continental którą postanowiliśmy przetestować w codziennych, jesiennych warunkach drogowych.

Do celów testu celowo nie wybraliśmy samochodu z najnowocześniejszymi systemami wspomagania jazdy i hamowania. Klasyczna Honda Accord Coupe wyposażona była wyłącznie w system ABS. Taka konfiguracja pozwoliła ocenić wyłącznie trakcję i przyczepność samych opon w skrajnych warunkach. Test przeprowadzony był na zamkniętym, awaryjnym odcinku nowej drogi ekspresowej by jeszcze bardziej odtworzyć warunki codziennej eksploatacji samochodu. Ponadto test został przeprowadzony przy prędkości 90 km/h a nie 100 km/h gdyż właśnie z taką prędkością maksymalną można poruszać się po większości Polskich dróg poza obszarem zabudowanym.

Test drogi hamowania

Test hamowania przeprowadzony został pod koniec listopada przy temperaturze powietrza ok. 10 stopni Celsjusza. Porównywane opony były przeznaczone na okres letni ze średniej półki cenowej popularnego producenta. Droga hamowania letniej opony z prędkości 90 km/h w 10 próbach wyniosła średnio 27,6 metra.

Kolejne próby hamowania odbyły się już na całorocznych oponach Continental AllSeasonContact XL w rozmiarze 195/65 R15 z indeksem H. Średnia droga hamowania z tej samej prędkości w tym samym samochodzie i warunkach wydłużyła się o ok 9,5 metra do 37 metrów.

Test poziomu emitowanego hałasu

Test hałasu został przeprowadzony na drodze ekspresowej przy prędkości 90 km/h. Pomiary zostały wykonane w słoneczny dzień przy braku obecności innych pojazdów w promieniu 500 metrów.

Średni odczyt poziomu hałasu opon letnich wyniósł 76 dB.

Średni odczyt poziomu hałasu opon Continental AllSeasonContact XL wyniósł 81 dB

Opona całoroczna? – tak, ale raczej dla rozważnych kierowców

Słabsze wyniki opon całorocznych w porównaniu do ich dedykowanych odpowiedników na konkretny sezon nie jest zaskoczeniem. Wykorzystanie komponentów i elementów umożliwiających poruszanie się na śnieżnej nawierzchni przy ujemnych temperaturach działa odwrotnie proporcjonalnie do utrzymania przyczepności na twardej nawierzchni przy dodatnich temperaturach.

Celem testu nie było jednak wykazywanie wyższości jednego rodzaju opon nad drugimi. Najważniejszym było pytanie, czy opony całoroczne mogą być alternatywą dla opon dedykowanych na konkretny sezon. Tu odpowiedź nie jest jednoznaczna. Opony wielosezonowe są i zawsze będą kompromisem. Zawsze najlepszą opcją będzie zakup dedykowanych opon na konkretny sezon. Dłuższa droga hamowania o blisko 10 metrów to naprawdę dużo i w skrajnych sytuacjach może to być dystans decydujący o uniknięciu kolizji lub wypadku.

Z drugiej jednak strony są zdecydowanie lepszym wyborem niż jazda samochodem na oponach niedostosowanych do konkretnego sezonu – zwłaszcza gdy samochód użytkujemy sporadycznie, na codzienne dojazdy do pracy lub poruszamy się głównie w mieście. Opony całoroczne pozwalają również oszczędzać czas i pieniądze na ich wymianie oraz nie sprawiają kłopotu z ich późniejszym przechowywaniem. Niebagatelne znaczenie ma również komfort psychiczny że już nigdy nie zaskoczy nas nagłe załamanie pogody.

Warto jednak pamiętać, by decydując się na zakup opon całorocznych wybrać te, które przy wszystkich wadach tego typu opon dawały jak najwięcej. Z całą pewnością do tej kategorii zaliczają się testowane opony AllSeasonContact XL marki Continental