Pod koniec 2022 roku Citroen postanowił namieszać na rynku crossoverów wprowadzając nietuzinkowy model w nadwoziu fastback – kompaktowe C4 X.
Czy takie auto może się podobać i spełnić oczekiwania współczesnej rodziny? Postanowiliśmy to sprawdzić testując benzynowy model C4 X 1.2 PureTech.
Zobacz także:
Wygląd zewnętrzny
Citroen C4 X ze swoją długością nadwozia 4,6 m idealnie wpisuje się w gamę marki pomiędzy hatchacka C4 o długości 4,36 m i Citroena C5 X, który ma długość 4,8 m. Rozstaw osi 2,67 m jest taki sam jak w hatchbacku C4.
Widziana z profilu dynamiczna linia dachu biegnie od górnej części przedniej szyby aż do końca klapy i kreśli sylwetkę stabilnego fastbacka, zdecydowanie odległą od często nieco niezgrabnych brył crossoverów z wyższym zawieszeniem. Tylny zwis sprytnie maskuje długość nadwozia konieczną do pomieszczenia 510-litrowego bagażnika. Gładka linia dachu i nadwozia zapewnia jednocześnie lepsze parametry aerodynamiczne. Współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego Cx wynosi 0,29, z korzyścią dla zasięgu i sprawności energetycznej.
Wyprofilowana dolna część klapy schodzi aż do tylnego zderzaka. U szczytu ma wbudowany dyskretny spojler. Pośrodku umieszczono nazwę marki. Tył jest lekko pochylony do przodu, co podkreśla dynamikę auta.
Nowe charakterystyczne światła tylne z diodami LED nawiązują do kształtu przednich lamp. Rozmieszczone po obu stronach bagażnika idealnie wpisują się pod każdym kątem w linię otworu klapy i zachodzą na boki nadwozia. Ich kształt przypomina strzałę, która kończy się przed tylnymi drzwiami i dodatkowo wzmacnia dynamikę sylwetki.
Tylny zderzak ma muskularną linię, a dolny spojler otrzymał matowe wykończenie, które charakteryzuje się większą trwałością i zapewnia lepszą ochronę. Błyszczące czarne wstawki podkreślają linie bryły i dodają elegancji, a oryginalne wloty powietrza przypominają sylwetkę C5 Aircross.
Duże koła o średnicy 690 mm w połączeniu z krótkim przednim zwisem sprawiają, że samochód jest wyższy. Czarne matowe osłony nadkoli i dolne spojlery oraz osłony Airbump z kolorowymi wstawkami wzmacniają poczucie solidności i ochrony.
Dobrze znany z modeli Citroena przód ma typowe dla marki zaokrąglone kształty. Wysoka, pozioma maska z wyprofilowanymi wcięciami i chromowane szewrony biegnące przez całą szerokość samochodu przedłużają dwupoziomowe przednie światła LED wykonane w technologii Citroen LED Vision. Podkreślają zaawansowanie technologiczne samochodu i zapewniają maksymalną widoczność.
Matowo-czarny dolny spojler łączy się z osłonami bocznymi i tylnymi. W grillu wykorzystano motyw dużych szewronów, podobny do rozwiązania zastosowanego w samochodzie studyjnym 19-19, a potem w najnowszych modelach. Z obu stron sześciokątnej dolnej części grilla umieszczono światła przeciwmgłowe w wyrazistych obramowaniach.
Wnętrze
Kabina oferuje kierowcy i pasażerom duże poczucie komfortu i przestrzeni. Jego zalety odczują zwłaszcza pasażerowie na tylnych siedzeniach dzięki ilości miejsca na wysokości kolan wynoszącej 198 mm, i oparciom bardziej odchylonym do tyłu (27 stopni), a także dzięki szerokości nadwozia wynoszącej 1 800 mm, która pozwala trzem dorosłym osobom wygodnie siedzieć obok siebie. Mają do dyspozycji 1 366 mm szerokości wewnętrznej na wysokości ramion i 1 440 mm nad podłokietnikami.
Jednym z atutów Citroena jest z pewnością wygoda jaka zapewniają wysokiej jakości fotele. Z jednej strony są miękkie i komfortowe a z drugiej dobrze wyprofilowane i dobrze przytrzymują ciało w zakrętach. Nawet po dłuższej trasie nie czuć bólu pleców i zmęczenia.
Projekt deski rozdzielczej jest minimalistyczny ale funkcjonalny. W konsoli centralnej do dyspozycji mamy spory, 10” ekran HD do obsługi systemu inforozrywki i nawigacji. Poniżej znajdziemy fizyczny panel do sterowania klimatyzacją, półkę do indukcyjnego ładowania smartfonów oraz pokaźny schowek na drobiazgi. Na konsoli centralnej znajdziemy również dwa porty USB (jeden typu C oraz jeden typu A) oraz gniazdo 12V.
Na pochwałę zasługuje również duży, foremny bagażnik o pojemności 510 litrów. Duża jest również szerokość otworu bagażnika: 875 mm na wysokości 200 mm nad progiem załadunku i 885 mm między wyprofilowanymi zawiasami pokrywy bagażnika.
Układ napędowy
Testowy C4X wyposażony został w jednostkę 1.2 PureTech o mocy 131 KM i 230 Nm momentu obrotowego oraz 8-stopniową przekładnią automatyczną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,3 s, co na papierze wygląda dość skromnie, ale zapewnia wystarczającą dynamikę podczas codziennej eksploatacji.
Średnie spalanie na dystansie ok. 1000 kilometrów wyniosło 6,2 l/100 km w różnych warunkach – od spokojnej jazdy po autostradzie po zakorkowane ulice miasta. Należy zaznaczyć, że większość podanego dystansu odbywał się z kompletem pasażerów i bagaży!
Podsumowanie
Citroen C4X jest jedną z ciekawszych propozycji na rynku samochodów rodzinnych. Jego nietuzinkowy wygląd, duży bagażnik i komfortowe wnętrze z pewnością zadowolą większość potencjalnych właścicieli. Auto jest w pełni uniwersalne i sprawdzi się zarówno do codziennych dojazdów do pracy, jak i dalszych wypadów wakacyjnych.
Do zalet należy zaliczyć również dość rozsądną cenę. Testowany model cennikowo kosztuje 139 000 zł, ale bazową wersję z silnikiem 100 konnym można nabyć już od 113 750 zł.
Warto również czujnie śledzić promocje Citroena, gdyż niebawem ma zostać zaprezentowana odświeżona generacja modelu – co zwiastuje możliwe upusty!
Fot: Citroen