Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 roku w dalszym ciągu wzbudza duże zainteresowanie europejskich klientów.
Dziś przyjrzymy się, czy po ponad 10 latach obecności na rynku model dalej może konkurować z nowszymi rywalami z segmentu B-SUV.
Zobacz także:
Wygląd zewnętrzny
Jeep Renegade jest jednym z najbardziej charakterystycznych samochodów marki. Jego pudełkowatego nadwozia nie da się pomylić z żadnym innym modelem na rynku. Co prawda wymiary 4,24 m długości, 1,81 m szerokości i 1,69 m kwalifikują go do segmentu B-SUV, to jednak wydaje się on zdecydowanie większy!
Bryła samochodu przypomina trochę kulturystę po wizycie na siłowni. Wyrzeźbione przetłoczenia na przednim zderzaku i masce w połączeniu z 7-szczeliowym grillem i okrągłymi światłami nadają mu pewności siebie i zadziorności. Proste kanciaste linie nawiązują do klasycznych modeli terenowych z dawnych lat. Auto mimo upływu lat starzeje się bardzo powoli i dalej stanowi silną konkurencję do nowych modeli pojawiających się w segmencie.
Wnętrze
Wnętrze jest jednym z najmocniejszych atutów Renegade. Wysoka linia dachu daje poczucie przestrzeni porównywanej z minivanami. Wygodne fotele nie męczą nawet po dłuższej podróży i zapewniają optymalną pozycję za kierownicą – choć niektórzy mogą narzekać że jest zbyt wysoka. Również pasażerom na tylnej kanapie nie zabraknie miejsca na stopy i kolana.
Deska rozdzielcza jest dość oldschoolowa. Wbrew popularnemu trendowi większość funkcji jak radio czy klimatyzacja obsługuje się za pomocą fizycznych przycisków umieszczonych na konsoli centralnej. Mimo to do dyspozycji mamy duży, czytelny ekran radia o przekątnej 10,1-cali Full HD i jeszcze większy, 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. System umożliwia bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i Android Auto oraz wyposażony jest w nową kamerę cyfrową HD
Do bryły tak masywnego samochodu trochę nie pasuje stosunkowo niewielki bagażnik. 351 litrów to wynik przeciętny – a wręcz skromny. Po rozłożeniu kanapy pojemność wzrasta do 1297 litrów. Jego zaletą jest niewątpliwie duży otwór tylnej klapy i foremna przestrzeń.
Układ napędowy
Najnowszy Jeep Renegade 2024 oferuje dwa hybrydowe układy napędowe: e-Hybrid i 4xe Plug-in Hybrid. Testowany model był wyposażony w napęd e-Hybrid który sposób automatycznie zarządza przełączaniem się układu napędowego pomiędzy napędem w pełni elektrycznym, hybrydowym i spalinowym, w zależności od stanu naładowania 48V akumulatora, warunków jazdy i innych parametrów monitorowanych w czasie rzeczywistym. Jeep e-Hybrid oferuje w pełni elektryczny napęd przy ruszaniu, przy niskich prędkościach i podczas manewrów parkingowych. To innowacyjne rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o automatycznym ładowaniu 48V akumulatora: automatycznie odzyskuje on energię podczas hamowania lub zwalniania. Oznacza to brak konieczności doładowywania z zewnątrz, przy jednoczesnej możliwości korzystania z napędu elektrycznego
Jednostka 1,5 dysponuje mocą 130 KM i maksymalnym momentem obrotowym 240 Nm. O ile do codziennego poruszania się po mieście dynamika jest w pełni wystarczająca, to w trasie czasem przydałoby się kilka koni mechanicznych więcej. Wynagradza to jednak poziom spalania, który przy rozsądnej jeździe wynosi ok. 6,5 l/100 km. Zważywszy na mało aerodynamiczny kształt nadwozia to naprawdę przyzwoity wynik!
Podsumowanie
Jeep Renegade idzie pod prąd obecnej modzie na kosmiczne kształty i zachowuje swój klasyczny, pełny terenowej elegancji styl. Jest małym SUV-em z krwi i kości czerpiąc garściami z historii marki Jeep. Stworzony do miasta, śmiało sprawdzi się także na dalsze wypady lub niezbyt trudny teren. Oczywiście pod warunkiem, że lekki niedostatek mocy nie okaże się zbyt irytujący.
Fot: Jeep