Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła już 100 000 sztuk a kluczowymi rynkami okazały się Włochy, Francja i Wielka Brytania. Czy jednak mini Jeep made in Poland ma w sobie to samo pragnienie wolności i przygody ile było w modelach rodem z USA? Sprawdzamy to w naszym teście nowego Avengera e-Hybrid.
Zobacz także:
Wygląd zewnętrzny
Avenger posiada wszystkie cechy klasycznego Jeepa poza jednym – rozmiarem. Z długością zaledwie 4,08 m jest najmniejszym modelem w historii marki. Pozostałe cechy jak bryła nadwozia, wysoko poprowadzona maska zakończona charakterystycznym 7-szczelinowym grillem, poszerzenia nadkoli czy duży jak na ta klasę prześwit w pełni identyfikują ten model z marką Jeep.
Krótkie zwisy w połączeniu z dużymi kołami zapewniają Avengerowi najlepszy prześwit w swojej kategorii (200 mm), a także dobre wartości kątów natarcia (20°), rampowego (20°) i zejścia (32°), niezbędnych do jazdy w terenie, ale przydatnych również podczas jazdy w mieście, na przykład przy wjeżdżaniu na stromy podjazd na parkingu.
Z tyłu, nowy model ma lampy inspirowane klasycznymi, militarnymi kanistrami na paliwo ze wzorem „X”. „X” to powracający motyw wewnątrz i na zewnątrz samochodu, o czym świadczy wprowadzenie wzoru „X-Camo”, który łączy koncepcję „kamuflażu” z literą „X”.
Wnętrze
Po wejściu do środka samochodu wzrok od razu przyciąga górna część deski rozdzielczej, którą wyróżnia pojedyncza pozioma „belka” funkcyjna obejmująca wszystkie nawiewy, oświetlenie ambientowe oraz centralnie umieszczony wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,25”, widoczny zarówno przez kierowcę, jak i pasażera. W dolnej części deski rozdzielczej umieszczono szeroko otwartą półkę.
Konsola centralna została również zaprojektowana tak, aby zmaksymalizować dostępną przestrzeń użytkową dla kierowcy i pasażera, oferując przednie schowki o łącznej pojemności 34 litrów, co jest imponującym wynikiem w porównaniu do średniej 15 litrów w tym segmencie.
Ilość miejsca dla kierowcy i pasażera w przednim rzędzie siedzeń jest w pełni wystarczająca. Fotele są dobrze wyprofilowane i zapewniają dobre trzymanie boczne w zakrętach. Duży zakres regulacji fotela i kierownicy pozwala zająć wygodna pozycję nawet wysokim i rosłym osobom.
W drugim rzędzie siedzeń ilość miejsca można określić słowem – wystarczająca. Na dłuższych jednak trasach męczyć może ograniczona ilość miejsca na kolana – zwłaszcza gdy kierowca jest rosły mężczyzna o ponad 185 cm wzrostu.,
System multimedialny Uconnect 10” oferuje grafikę przypominająca tę ze smartfona. Ponadto, system jest bezprzewodowo kompatybilny z aplikacjami Android Auto i Car Play, co zapewnia zestawianie i dopasowywanie treści w celu stworzenia własnego interfejsu (do dwunastu widżetów na stronę, do sześciu stron). System Uconnect 10” ma również wbudowaną nawigację TomTom z ulepszonym rozpoznawaniem naturalnego głosu oraz aktualizacje over-the-air.
Jeep Avenger oferuje również pakiet usług i funkcji, z których użytkownicy mogą korzystać zdalnie. Dzięki na przykład aplikacji Jeep Mobile użytkownicy mogą lokalizować położenie swojego samochodu bezpośrednio na swoich smartfonach. Użytkownicy mogą też zablokować i odblokować drzwi, sprawdzić poziom naładowania akumulatora, ustawić klimatyzację i naładować samochód, a także wejść w bezpośrednią interakcję z Avengerem za pośrednictwem asystenta głosowego
Układ napędowy
Jeep Avenger e-Hybrid został zaprojektowany jako pierwszy punkt dostępu do świata elektryfikacji. Jego układ napędowy został zbudowany w oparciu o lekką technologię 48V Hybrid, która jest w stanie zapewnić niemal takie same doświadczenia, jak w przypadku pełnej hybrydy. Silnik spalinowy o mocy 100 KM połączony z silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW, który jest zintegrowany z dwusprzęgłową 6-biegową automatyczną skrzynią biegów i 48-woltowym rozrusznikiem paskowym. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,9 kWh znajduje się pod fotelem kierowcy, nie zajmując przestrzeni wewnątrz pojazdu, dzięki czemu ta pozostaje taka sama jak w Avengerze z silnikiem benzynowym. Cały 48-woltowy układ hybrydowy waży tylko o 60 kg więcej niż tradycyjna automatyczna skrzynia biegów. Dzięki temu masa całkowita nowego Avengera e-Hybrid wynosi zaledwie 1 280 kg.
Zużycie paliwa Avengera e-Hybrid jest znacznie mniejsze, a dzięki systemowi hamowania rekuperacyjnego, magazynuje on energię, która w razie potrzeby jest uwalniana w trybie hybrydowym. Ponadto zelektryfikowana automatyczna skrzynia biegów zintegrowana z 48-woltowym układem hybrydowym zmniejsza zużycie paliwa nawet o 20% w porównaniu do tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów. Łącznie zużycie paliwa przez 48-woltowy układ hybrydowy jest o 13% mniejsze w porównaniu z silnikiem spalinowym, a jeśli weźmiemy pod uwagę tylko jazdę w mieście, redukcja ta może osiągnąć 28% w cyklu miejskim WLTP. Oznacza to, że emisja CO2 w nowym Avengerze e-Hybrid wynosi od 111 do 114 g/km, przy zużyciu paliwa na poziomie od 4,9 do 5,0 l/100 km w cyklu mieszanym WLTP.
Ponadto silnik elektryczny i silnik spalinowy mogą niezależnie napędzać przednią oś. Oznacza to, że wszystkie manewry przy niskich prędkościach można wykonywać w cichym, całkowicie elektrycznym trybie przez ponad 50% jazdy w ruchu miejskim. Jeep Avenger e- Hybrid oferuje płynny komfort jazdy, począwszy od parkowania samochodu za pomocą funkcji e-parking, aż po jazdę w korkach, która staje się całkiem znośna dzięki funkcjom „e-creeping” i „e-queuing”. Ponadto Avenger e-Hybrid może w niektórych sytuacjach przejechać do 1 km z wyłączonym silnikiem spalinowym, zapewniając płynną jazdę w obszarach o niskiej emisji spalin, takich jak strefy objęte limitem prędkości 30 km/h.
Avenger e-Hybrid oferuje to, co klienci najbardziej cenią w prawdziwej hybrydzie: ekologiczną, a jednocześnie komfortową jazdę. Jednocześnie system może zapewnić dodatkowy dreszczyk emocji, dzięki funkcji E-Boost. W tym trybie, moment obrotowy silnika elektrycznego wynoszący 55 Nm jest dodawany do momentu obrotowego zapewnianego przez silnik spalinowy. Poprawia to elastyczność przy niskich obrotach i podczas ruszania. Układ hybrydowy wspomagany przez silnik elektryczny 48 V przy wsparciu systemu BSG (Belt Starter Generator) zapewnia również płynne i szybkie przełączanie pomiędzy silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym.
Avenger e-Hybrid może pochwalić się prześwitem wynoszącym ponad 200 mm, 20-stopniowym kątem natarcia, 20-stopniowym kątem rampowym i 34-stopniowym kątem zejścia, co oznacza, że model nadal zapewnia spore możliwości terenowe Jeepa, które teraz są po prostu hybrydowe. Model oferuje również 6 trybów: 3 tryby do jazdy miejskiej i jazdy na długich dystansach: Normal-Eco-Sport, 3 tryby do pełnej przygód jazdy off-roadowej: Sand-Mud-Snow. Ponadto nowy Avenger e-Hybrid zapewnia także unikatowy system kontroli zjazdu (Hill Descent Control), który zmniejsza ryzyko poślizgu i utraty kontroli na stromych zboczach o śliskim podłożu.
Podsumowanie
Jeep Avenger e-Hybrid nie bez powodu został Europejskim Samochodem Roku 2023. Jest to auto idealnie skomponowane pod europejskiego klienta oczekującego dużej efektywności i rozsądnych kosztów eksploatacji. Reprezentuje wszystkie te cechy, które spowodowały popularyzację segmentu B-SUV na naszym kraju i całym kontynencie – zwinny, przestronny, oszczędny, dobrze wykonany i zapewniający duże poczucie bezpieczeństwa.
Avenger nie jest klasycznym krążownikiem szos, jednak zdecydowanie nie brakuje mu charakteru i wszystkich tych atutów, które zadecydowały o sukcesie marki na świecie. Nie jest samochodem terenowym, ale gdy trzeba da sobie radę na niezbyt wymagających bezdrożach. Jego naturalnym środowiskiem jest miasto i tu odnajdzie się jak ryba w wodzie.