Na tegorocznej wystawie Techno Classica w Essen firma Opel prezentuje dziesięć stylistycznie kultowych modeli seryjnych i koncepcyjnych.
Wśród rzadkich okazów znalazły się takie samochody, jak Experimental GT, Diplomat A coupé oraz GTC Genève Concept, a także — jako przykład obecnego stylu we wzornictwie Opla — nowa Corsa.
Zobacz także:
Wystawa pokazuje, że interesująca stylistyka to jedna z podstawowych wartości marki Opel. Przesłaniu temu firma Opel wierna jest od 1964 roku, kiedy to otworzyła własne studio projektowe – pierwsze należące do europejskiego producenta samochodów. To właśnie wtedy projektowanie i rozwijanie stylistyki przyszłych modeli po raz pierwszy powierzono profesjonalnym projektantom i modelarzom, nie zaś, jak było to normą wcześniej, zwykłym rysownikom i wykonawcom modeli.
Początki stylistyki samochodowej
Kolekcja klasyków firmy liczy około 500 samochodów reprezentujących ponad 150-letnie doświadczenie inżynierskie marki oraz różne style i epoki projektowania. Opel wkroczył do świata motoryzacji w 1899 roku z pojazdem Patentmotorwagen „System Lutzmann” (patentowany pojazd silnikowy „System Lutzmann”). Początkowo punktem wyjścia dla wszystkich producentów pojazdów silnikowych były pojazdy zaprzęgowe, ale już na samym początku ubiegłego stulecia podjęto pierwsze próby zbudowania konstrukcji zaprojektowanej jako automobil.
Inżynierowie firmy Opel już wtedy eksperymentowali z opływowymi kształtami, a Oplom z tamtych czasów często nadawano przydomek „Torpedo,” nawiązujący do ich aerodynamicznego przodu. Wpływ takiej estetyki na wygląd przyszłych samochodów rósł z czasem.
W 1964 roku firma Opel z siedzibą w Rüsselsheim jako pierwszy europejski producent samochodów otworzyła własne centrum projektowe, nazwane tak dla odróżnienia od funkcjonujących dotychczas „pracowni stylistycznych”. Była to pierwsza struktura odpowiedzialna za stylistykę samochodów należąca do producenta spoza Ameryki Północnej. W zaledwie rok po uruchomieniu centrum zespół projektantów i modelarzy Opla przedstawił swój pierwszy produkt, który zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie (IAA) w 1965 roku.
Imponujący Opel Experimental GT był pierwszym samochodem koncepcyjnym zaprojektowanym w pełni przez europejskiego producenta. Nikt się nie spodziewał, że Opel mógłby zaprezentować tak bardzo sportowy samochód koncepcyjny. Jeszcze mniej prawdopodobna wydawała się myśl, że producent z Rüsselsheim wprowadzi ów wizjonerski i wyznaczający trendy pojazd na drogi. Mimo to w 1968 roku firma zaprezentowała sportowego GT gotowego do produkcji seryjnej. Dziś Opel GT jest jednym z najbardziej pożądanych klasycznych samochodów na rynku.
Modele klasy premium, znane jako seria KAD, są obecnie nie mniej poszukiwanymi rarytasami jak wspomniany Opel GT. Wśród nich bardzo szczególne miejsce zajmuje Diplomat A Coupé z 1965 roku. Podobnie jak Experimental GT, obchodzi on w tym roku 50. urodziny i jest prawdziwą rzadkością. W latach 1964–1968 pracownia karoseryjna Karmann z Osnabrück zbudowała tylko 347 egzemplarzy coupé opartego na sedanie Diplomat V8.
W 1969 roku Opel ponownie wzbudził sensację na IAA we Frankfurcie, prezentując kolejny pojazd studyjny. Opel CD (Coupé Diplomat) zelektryzował branżowych ekspertów swoją niezwykłą, smukłą sylwetką. Nadwozie z włókna szklanego oparto na platformie krótszej o około 30 centymetrów niż w modelu Diplomat B, przy rozstawie osi wynoszącym 2,5 metra. Dla celów demonstracyjnych szklaną kopułę dachu kabiny, połączoną z szybą czołową, można było złożyć do tyłu. Model przekrojowy prezentowany na Techno Classica pozwala zapoznać się z wysoce innowacyjnymi — jak na owe czasy — rozwiązaniami Opla CD.
W 1975 roku na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie zadebiutował kolejny zapierający dech w piersiach model studyjny, któremu stosownie do miejsca premiery nadano nazwę Genève Concept. Projektanci z działu zaawansowanej inżynierii stworzyli dwumiejscowe sportowe coupé, tym razem z silnikiem umiejscowionym centralnie. Jego sylwetka była jeszcze smuklejsza i bardziej opływowa. Oczywiście i tym razem nie zabrakło chowanych reflektorów.
Opel prezentuje także ciekawe propozycje studyjne w segmencie małych samochodów. Na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 1982 roku można było zobaczyć Corsę Spider — mały dwumiejscowy roadster, którego sylwetkę narysował projektant firmy Opel, Hideo Kodama. Była to zapowiedź zupełnie nowej gamy małych, mniejszych od Kadetta samochodów, która zadebiutowała jesienią 1982 roku jako Corsa. Pojazdy z tej linii, sprzedane w liczbie ponad 12,4 miliona egzemplarzy, należą dziś do najpopularniejszych w samochodów w tym segmencie.
Studyjna Insignia z 2003 roku, a przede wszystkim GTC Concept z 2007 roku, dały początek nowej erze stylistyki Opla, którą można streścić w haśle: „Połączenie rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją”. Muskularne płaszczyzny nadwozia i trójwymiarowe reflektory to znaki rozpoznawcze studyjnych modeli autorstwa Marka Adamsa, głównego projektanta firmy Opel.
Najnowszym przykładem tej nowej stylistyki jest piąta generacja Opla Corsy, która również znajdzie się na stoisku producenta z Rüsselsheim. W stylu nowej Corsy można dostrzec podobieństwa do eleganckiego Opla ADAM, np. nisko osadzoną osłonę chłodnicy. W połączeniu z reflektorami w kształcie skrzydeł i charakterystycznym dla Opla przetłoczeniem z boku nadwozia jest ona aktualnym przykładem rozwoju wzornictwa marki Opel.