T&E: EUROPEJSCY PRODUCENCI CIĘŻARÓWEK MOGĄ STRACIĆ 11% RYNKU W UE

Nowe badanie Boston Consulting Group pokazuje, że europejscy producenci pojazdów ciężkich mogą przegrać konkurencję z rywalami z poza Unii – ułatwią ekspansję takich firm jak Tesla i BYD.

W badaniu zleconym przez Transport & Environment (T&E) Boston Consulting Group (BCG) prognozuje, że do 2035 r. europejscy producenci samochodów ciężarowych mogą stracić 11% rynku UE na rzecz międzynarodowych konkurentów rozwijających produkcję pojazdów z napędem elektrycznym. Jest to jeden z trzech scenariuszy przeanalizowanych przez BCG pod kątem wpływu międzynarodowej konkurencji. Oznaczałoby to utratę udziału w rynku odpowiadającego udziałowi gigantów branży motoryzacyjnej, takich jak Scania czy IVECO, na rzecz Tesli i BYD, twierdzi T&E. Organizacja pozarządowa wzywa unijnych prawodawców, by skłonili europejskich producentów do zwiększenia podaży bezemisyjnych samochodów ciężarowych i lepszego przygotowania ich na międzynarodową konkurencję.


Zobacz także:

PKEOM: TRANSPORT W OCZACH MIESZKAŃCÓW MAŁYCH MIAST – RAPORT
 

ECO


 

Bariery wejścia na rynek ciężarówek są wyższe niż w przypadku samochodów osobowych, a handel międzynarodowy jest obecnie niewielki. Może się to jednak szybko zmienić, jeśli inne regiony świata szybciej się zelektryfikują. BCG uważa, że popyt na bezemisyjne ciężarówki w UE wzrośnie do 55% całości sprzedaży do 2030 roku, wraz ze spadkiem cen. Jednak obecne normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich stwarzają ryzyko, że europejscy producenci nie zaspokoją rosnącego popytu. T&E stwierdziło, że unijni prawodawcy powinni wyznaczyć bardziej ambitne cele, aby wymagać od producentów ciężarówek produkowania większej liczby pojazdów bezemisyjnych. Pomogłoby to uniknąć powtórki z rynku samochodowego, gdzie europejskie firmy motoryzacyjne, które były powolne w elektryfikacji, muszą teraz stawić czoła rosnącej w UE konkurencji ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych.

Sofie Defour, dyrektor ds. transportu towarowego w T&E, powiedziała: Naszemu przemysłowi pojazdów ciężarowych grozi powtórzenie utraty sprzedaży na rzecz Tesli i BYD, którą zaczęliśmy obserwować na rynku samochodowym. Gdyby Volkswagen i Stellantis mogły cofnąć się o pięć lat, do czasów, gdy elektryczne auta osobowe miały taki sam udział w rynku jak obecnie elektryczne ciężarówki, czy dokonałyby takich samych wyborów? Aby utrzymać dominację na europejskim rynku, producenci ciężarówek w UE muszą szybciej przechodzić na wykorzystanie napędu elektrycznego. Bardziej ambitne unijne normy emisji CO2, wraz z ekologiczną polityką przemysłową, zagwarantują nadążenie za popytem, jednocześnie obniżając koszty dla przewoźników.

Z szybszego przejścia na produkcję elektrycznych ciężarówek na skutek zaostrzenia celów w zakresie ograniczania emisji CO2 skorzystaliby europejscy pracownicy tej branży. BCG przeprowadziło modelowanie wpływu na zatrudnienie przy różnych prędkościach przejścia na bezemisyjne pojazdy i stwierdziło, że im szybsza transformacja, tym większe korzyści do 2035 roku. Z analizy T&E opartej na modelowaniu BCG wynika, iż cele zaproponowane przez Komisję Europejską stworzyłyby 7 000 dodatkowych miejsc pracy w sektorze do 2035 roku w porównaniu z obecnymi celami. Natomiast w scenariuszu z bardziej ambitnymi celami zaproponowanymi przez T&E, utworzonych zostałoby aż 23 000 nowych miejsc pracy.

Wzrósłby również wkład sektora produkcji pojazdów ciężarowych w europejską gospodarkę. Zgodnie z analizą T&E opartą na modelowaniu BCG, proponowane przez Komisję Europejską cele przyniosłyby Unii 10 mld euro dodatkowego PKB w porównaniu z obecnymi standardami. Cele proponowane przez T&E zwiększyłyby PKB o 27 mld euro.

Sofie Defour powiedziała: Przejście na bezemisyjne ciężarówki jest dobre dla miejsc pracy i klimatu. Jednak wielkość korzyści ekonomicznych zależy od szybkości transformacji. Unijni prawodawcy muszą wyznaczyć bardziej ambitny kurs dla producentów samochodów ciężarowych niż to, co jest obecnie na stole.

Raport “Impact Assessment of the Transition to Zero-Emission Trucks in Europe” (Ocena wpływu przejścia na bezemisyjne samochody ciężarowe w Europie), w języku angielskim, jest dostępny TUTAJ.

Briefing T&E “How Europe can lead the global race to zero-emission trucks” (Jak Europa może wyjść na prowadzenie w globalnym wyścigu do bezemisyjnych ciężarówek), w języku angielskim, jest dostępny TUTAJ.

Źródło: T&E