T&E: ELEKTRYKI EMITUJĄ TRZY RAZY MNIEJ CO2 NIŻ AUTA SPALINOWE

Przedstawiamy najnowszą publikację Transport & Environment pt. How clean are electric cars? T&E’s analysis of electric car lifecycle CO2 emissions.

Analiza dowodzi, że samochody elektryczne w Europie emitują średnio trzy razy mniej CO2 niż porównywalne samochody napędzane dieslem i benzyną.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

T&E przygotowała interaktywne narzędzie (https://tet.myemo.am/) do porównywania emisji CO2 z różnego rodzaju napędów we wszystkich krajach UE.

Szybka analiza pokazuje, że nawet samochód elektryczny, z baterią wyprodukowaną w Chinach napędzany energią elektryczną z polskiej sieci (najwyższe emisje CO2 w UE) nadal emituje 22 proc. mniej CO2 niż samochód napędzany Dieslem i 28 proc. mniej CO2 niż samochód benzynowy. Z drugiej strony, samochód elektryczny z akumulatorem wyprodukowanym w Szwecji i używany w tym kraju emituje 80 proc. mniej CO2 niż diesel i 81 proc. mniej CO2 niż samochód benzynowy.

Interaktywna porównywarka pozwala również na sprawdzenie jak zmienią się emisje CO2 w roku 2030, kiedy wytwarzanie energii w całej UE będzie mniej emisyjne.

KOMENTARZE EKSPERTÓW

Lucien Mathieu
, Analityk ds. transportu i pojazdów elektrycznych w Transport & Environment, autor raportu: To narzędzie kładzie kres mitowi, że jazda samochodem elektrycznym w Europie może być gorsza dla klimatu niż jazda samochodem na diesla lub benzynę. To po prostu nieprawda. Najbardziej aktualne dane pokazują, że samochody elektryczne w UE emitują średnio prawie trzy razy mniej CO2. Do 2030 roku Samochody elektryczne zmniejszą emisję CO2 czterokrotnie, ponieważ wytwarzanie energii w UE w coraz większym stopniu opiera się na źródłach odnawialnych. Jeśli rządy europejskie poważnie podchodzą do deklaracji dekarbonizacji w czasie wychodzenia z kryzysu, muszą przyspieszyć przejście na pojazdy elektryczne.

Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych: Dane T&E pokazują, że w Polsce samochody elektryczne już teraz są lepszą alternatywą dla samochodów spalinowych. W Polsce transformacja w kierunku pojazdów elektrycznych może być połączona z inwestycjami w wytwarzanie energii elektrycznej ze słońca, zarówno na budynkach wielo- i jednorodzinnych, jak i na budynkach biurowych i zakładach pracy. W ten sposób jazda samochodem elektrycznym byłaby jeszcze mniej emisyjna. Nie zapominajmy, że samochody elektryczne oprócz tego, że emitują mniej CO2, nie zanieczyszczają powietrza podczas jazdy i generują o wiele mniej hałasu, niż samochody spalinowe. Powinno być to kolejnym argumentem za przyspieszeniem rozwoju elektromobilności w Polsce.