Subsydia wprowadzane w ramach amerykańskiej ustawy o ograniczeniu inflacji poważnie zagrażają planom budowy gigafabryk, o ile Europa nie zaoferuje łatwo dostępnych zachęt i usprawnionych procedur uzyskiwania pozwoleń.
Jak wynika z nowej analizy, ponad dwie trzecie (68%) produkcji baterii litowo-jonowych planowanej w Europie jest zagrożone opóźnieniem, zmniejszeniem lub całkowitym zatrzymaniem. Produkcja Tesli w Berlinie, Northvolt w północnych Niemczech i Italvolt koło Turynu są wśród projektów, które mogą stracić największą część planowanej mocy produkcyjnej, ponieważ firmy rozważają inwestycje w USA. Organizacja Transport & Environment (T&E), która przeprowadziła badania, wezwała do udzielenia zarówno ogólnoeuropejskiego wsparcia finansowego w celu zwiększenia produkcji baterii, jak i przyspieszenia procesu zatwierdzania projektów zagrożonych amerykańskimi dotacjami.
Zobacz także:
T&E: KE NIE PODAŁA TERMINU KOŃCA SPRZEDAŻY CIĘŻARÓWEK SPALINOWYCH
Zdolności produkcyjne w zakresie baterii odpowiadające 18 milionom samochodów elektrycznych – 1,2 TWh – są w wysokim lub średnim stopniu zagrożone przerwaniem lub utratą. Bez tej rozbudowy Europa nie będzie w stanie zaspokoić swojego zapotrzebowania na baterie w 2030 roku i będzie musiała importować je od zagranicznych rywali. T&E wykorzystało publicznie dostępne informacje, aby ocenić 50 gigafabryk, których utworzenie ogłoszono w Europie, biorąc pod uwagę ich finansowanie, pozwolenia i to, czy zapewniły sobie lokalizację oraz powiązania firm z USA.
Julia Poliscanova, starsza dyrektorka ds. pojazdów i elektromobilności w T&E, powiedziała: Produkcja baterii w UE znalazła się w ogniu krzyżowym między Ameryką a Chinami. Europa musi działać lub ryzykować utratę wszystkiego. Zielona polityka przemysłowa skoncentrowana na akumulatorach z ogólnounijnym wsparciem dla zwiększenia skali produkcji jest pilnie potrzebna, aby właściwie odpowiedzieć na amerykańskie dotacje i wieloletnią dominację Chin.
Niemcy, Węgry, Hiszpania, Włochy i Wielka Brytania mogą stracić najwięcej, jeśli producenci baterii zmienią swoje plany. Największe wolumeny zagrożone opóźnieniem w Europie ma gigafabryka Tesli w Berlinie po tym, jak firma powiedziała, że skupi produkcję ogniw w USA, aby skorzystać z zachęt w ramach ustawy o obniżeniu inflacji. Istnieje średnie ryzyko dla planowanej gigafabryki Northvolt w Heide w Niemczech, ponieważ firma zabezpieczyła tylko część finansowania i nie rozpoczęła budowy. Również prezes Northvolt powiedział w październiku ubiegłego roku, że może opóźnić budowę i nadać priorytet ekspansji w USA.
Italvolt, którego prezes założył również upadły Britishvolt, jest zagrożony utratą priorytetowego statusu na rzecz siostrzanego projektu Statevolt w Kalifornii. Aby uniknąć losu Britishvolt, planowana gigafabryka w West Midlands w Wielkiej Brytanii musi jeszcze znaleźć inwestora. Raport stawia również znaki zapytania przy projektach firmy InoBat w Serbii i Hiszpanii, która niedawno zapewniły sobie możliwość skorzystania z zachęt dla współpracy na zasadzie joint venture z amerykańską firmą w Indianie.
Według BloombergNEF globalny udział Europy w nowych inwestycjach w produkcję baterii litowo-jonowych spadł z 41% w 2021 r. do skromnych 2% w 2022 r.. Inwestycje w baterie w USA i Chinach ciągle rosły, a europejskie firmy już zasygnalizowały ekspansję w Ameryce. T&E ocenia, że ograniczona zdolność firm do zwiększania skali produkcji, a także ograniczona podaż surowców sprawiają, że dotyczący baterii wyścig USA-Europa staje się grą o sumie zerowej.
Julia Poliscanova powiedziała: Odpowiedź Europy powinna odzwierciedlać amerykańską ustawę o zmniejszeniu inflacji pod względem skupienia na kluczowych sprawach, prostoty i nagłośnienia. Centralny fundusz dostępny dla wszystkich państw członkowskich powinien w założeniach uwzględnić priorytetowe podejście do łańcuchów wartości akumulatorów, odnawialnych źródeł energii i inteligentnych sieci. UE nie może konkurować na rynku globalnym, jeśli nie będzie miała solidnej polityki przemysłowej, która skupia się na zwiększaniu skali produkcji i nagradza projekty zrównoważone pod względem środowiskowym.
14 marca Komisja Europejska opublikuje prawo o przemyśle bezemisyjnym (ang. Net Zero Industrial Act), regulację o wsparciu unijnego przemysłu na rzecz zera emisji będącą częścią odpowiedzi na ulgi podatkowe i subsydia przyznawane w ramach IRA na rzecz lokalizacji łańcuchów dostaw baterii w Ameryce. T&E wezwało do wprowadzenia celów produkcyjnych, ulg podatkowych i dotacji w celu zwiększenia skali produkcji baterii w Europie przy jednoczesnym pełnym zachowaniu europejskich standardów ochrony środowiska. Organizacja stwierdziła również, że potrzebny jest program „uproszczenia ekologicznego”, aby usprawnić procesy wydawania pozwoleń i zatwierdzania projektów bez zwiększania zagrożeń środowiskowych.
Raport (j. angielski) – TUTAJ