Inelo zostało wybrane przez Szwedzką Agencję Transportu (Swedish Transport Agency, STA), która będzie pracować na oprogramowaniu Tachoscan Control.
Tym samym nasz północny sąsiad dołączył do grona 19 krajów, w których polskie rozwiązania IT dla transportu drogowego wspierają służby kontrolne.
Zobacz relacje:
Dotyczy to podnoszeniu bezpieczeństwa na drodze i przestrzeganiu prawa związanego z rozliczaniem czasu pracy kierowców pojazdów ciężarowych.
To kolejny sukces na arenie międzynarodowej. Rodzimi przewoźnicy są liderem na europejskich drogach, w tyle nie pozostają dostawcy nowoczesnych systemów informatycznych. Kontrakt o wartości 1,3 mln złotych został podpisany na cztery lata z możliwością dwukrotnego przedłużenia.
STA to Szwedzka Agencja Transportu powołana przez tamtejszy Rząd w 2010 roku. Do jej zadań należy między innymi sporządzanie i egzekwowanie przepisów w myśl zasad bezpieczeństwa w komunikacji wspólnych dla władz, firm, organizacji i samych obywateli. Agencja składa się z byłych organów kontroli dla transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i morskiego. Jest instytucją rządową i finansowaną przez państwo, ale częściowo niezależną.
Jej celem jest wdrażanie gotowych systemów bezpieczeństwa, które mogą być opracowane we współpracy z prywatnymi przedsiębiorstwami i partnerami zagranicznymi. Do grona tych ostatnich właśnie dołączyła firma Inelo, jako dostawca wysokiej jakości rozwiązania IT.
– Szwecja jest ważnym dla nas partnerem biznesowym z uwagi na zaawansowane systemy, które tamtejsi urzędnicy wybierają, by wspierać funkcjonowanie służb kontrolnych tego kraju w codziennej pracy i wykorzystywać je do ciągłego podnoszenia bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Jesteśmy jedynym dostawcą takich rozwiązań, które zostały najwyżej ocenione przez STA w procesie przetargowym. Nasz sukces został poprzedzony ponad półroczną pracą nad dostosowaniem oprogramowania do potrzeb szwedzkiej inspekcji. Dodatkowo, zostało ono pozytywnie ocenione w teście wydajnościowym, polegającym na przeprowadzeniu kontroli z trzech miesięcy, obejmującej sto pojazdów i trzystu kierowców – komentuje Bartosz Najman, wiceprezes Inelo.
Funkcjonariusze STA planują zacząć pracę na polskim oprogramowaniu już w maju 2020 roku. Tachoscan Control będzie wykorzystywany między innymi do przeprowadzania inspekcji w przedsiębiorstwach zatrudniających kierowców zawodowych. Wszelkie inicjatywy szwedzkiej agencji podejmowane są w celach podnoszenia bezpieczeństwa m.in. w ruchu drogowym, w myśl Wizji Zero, czyli dalekobieżnego planu zmniejszenia liczby wypadków na drogach.
Ważny rynek
Szwedzi opracowali własny projekt w celu eliminowania zdarzeń z ofiarami śmiertelnymi i ciężkich obrażeń i są dzisiaj wzorem dla świata. Co więcej, sieć arterii komunikacyjnych, która liczy 579 564 kilometry, włączając w to 1 913 kilometrów ekspresowych, jest jedną z najlepszych infrastruktur drogowych w Europie. The World Economic Forum ocenił ją na 5,5 z 7 punktów, plasując Szwecję na 18 miejscu w skali globalnej.
Dodatkowo The World Bank w ramach Logistics Performance Index wskazuje skandynawskie Królestwo na trzecim miejscu wśród innych krajów, biorąc pod uwagę potencjał rynku logistyki w międzynarodowej wymianie handlowej. To tutaj operują kluczowe centra logistyczne na starym kontynencie, m.in. DB Schenker Logistics, DPDHL czy DSV. Nie mniejsze znaczenie dla ruchu drogowego mają rodzime firmy eksportujące towary do wielu europejskich państw, np. H&M, Volvo czy Ericsson.
Jak wynika z danych Inelo, najwięcej dóbr transportowanych jest do Norwegii (18 proc.), Niemiec (16 proc.) i Polski (15 proc.). Wszystkie te czynniki sprawiają, że Szwecja jest logistycznym hubem, a południe kraju cechuje wzmożony ruch tranzytowy, w którym swój udział mają również polscy kierowcy.
Szwecja wybiera najlepszych
Inelo to producent i dostawca nowoczesnych rozwiązań informatycznych dla transportu drogowego, a oprogramowanie Tachoscan Control jest dostępne w 19 krajach w Europie. Korzysta z niego 37 służb kontrolnych. Do tego grona właśnie dołączyła Szwecja. W nadchodzącym roku inspektorzy Szwedzkiej Agencji Transportu będą wykorzystywać polską myśl technologiczną w celu między innymi ciągłej poprawy bezpieczeństwa drogowego.
– To dla nas wyróżnienie i efekt systematycznej pracy nad doskonaleniem naszych systemów. Dzięki czemu jesteśmy pierwszym wyborem dla organów kontrolnych w wielu państwach europejskich. Strategia rozwoju nowych technologii, podnoszenia jakości usługi, automatyzacji procesów i intuicyjności oraz niezawodności programów, które tworzymy, są doceniane i to motywuje do Dalszej pracy. Wspieramy służby w działaniach związanych z wykorzystaniem IT w celach bezpieczeństwa w transporcie drogowym oraz egzekwowania przepisów prawa drogowego. To również nasza misja – podsumowuje Bartosz Najman, wiceprezes Inelo.
Gdzie trafiło polskie oprogramowanie?
* Polska – Inspekcja Transportu Drogowego, Państwowa Inspekcja Pracy, Straż Graniczna, Izba Celna, Policja;
* Niemcy – Inspekcja Transportu Drogowego;
* Wielka Brytania – Policja, DVA, DVSA (Driver & Vehicle Standards Agency);
* Holandia – Inspekcja Transportu , Policja;
* Czechy – Policja, Izba Celna w Czechach, Urząd Wojewódzki;
* Estonia – Policja, Inspekcja Pracy;
* Rumunia – Inspekcja Transportu Drogowego (ISCTR) i ARR;
* Litwa – Inspekcja Transportu Drogowego (VKTI), Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Podatkowa;
* Łotwa – Inspekcja Transportu Drogowego, Policja, Wydział Transportu Urząd Miasta Ryga;
* Słowacja – Policja;
* Luksemburg – Inspekcja Celna i Akcyzowa, Inspektorat Pracy i Górnictwa;
* Słowenia – Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Izba Celna;
* Malta – Inspekcja Transportu Drogowego;
* Belgia – Policja;
* Ukraina – Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Transportu Lądowego Ukrainy (DSBT UkrTransBezpeka);
* Szwajcaria – Policja (Zurych);
* Macedonia – Inspekcja Transportu Drogowego;
* Francja – Inspekcja Transportu Drogowego;
* Dania – Policja.