ŚWIĄTECZNE ZAKAZY RUCHU DLA CIĘŻARÓWEK – W JAKIE DNI?

ciezarowka11

Sprawa zakazu poruszania się samochodów ciężarowych po drogach jest istotna nie tylko dla kierowców dużych pojazdów. Nasilenie ruchu w świąteczne dni powoduje, że tematem zainteresowani są także prowadzący samochody osobowe.

Trzy i pół tysiąca złotych łącznie może stracić firma za jazdę ciężarówką w okresie objętym zakazem. Uwaga, bo ukarani mogą zostać także kierujący pojazdem i zarządzający transportem.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


 

Eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców przypominają, że okres między 20 a 22 kwietnia to dni, kiedy przejazd tirami w znacznym stopniu będzie ograniczony ze względu na zakazy ruchu wydane dla pojazdów powyżej 12 ton DMC. Na terenie Polski określa to rozporządzenie ministra transportu z dn. 31 lipca 2017 roku

Wyłączone z zakazu są: autobusy oraz auta należące do policji, ITD, straży granicznej, służby celnej, sił zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej oraz Służby Ochrony Państwa. Także jednostki ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa chemicznego i służb ochrony radiologicznej oraz pozostałych pojazdów wyszczególnionych w ustawie nie są objęte tymi przepisami.

– Rozporządzenie nie dotyczy m.in. przewoźników dokonujących przewozu towarów spożywczych i określonych jako szybko psujące się, takich jak: mięso, ryby, produkty mleczarskie czy też kwiaty, zatem kierowcy tych pojazdów mogą przemieszczać się bez obaw. Natomiast większość pozostałych winno liczyć się z ryzykiem mandatu w wysokości od 200 do 500 zł. Kara w wysokości 1000 zł od września ubiegłego roku grozi także zarządzającemu transportem, a dwa razy tyle będzie musiał zapłacić przewoźnik za naruszenie ograniczeń w ruchu. Łączna strata za jazdę w zakazach wyniesie zatem 3 500 zł, nie licząc zakazu dalszej jazdy, a w skrajnych przypadkach nawet usunięcia pojazdu z drogi w bezpieczne miejsce. Należy pamiętać, że w dniu ustawowo wolnym od pracy zakaz ruchu dla ciężarówek obowiązuje w godzinach 8:00-22:00, zaś w dniu poprzedzającym święto pojazdy te nie mogą poruszać się między 18:00 a 22:00 – mówi Jakub Ordon, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

W 2019 roku na terenie Polski obowiązują świąteczne zakazy ruchu:
* 21 kwietnia – Wielkanoc;
* 22 kwietnia – Wielkanoc;
* 1 maja – Święto Pracy;
* 3 maja – Święto Państwowe;
* 9 czerwca – Zielone Świątki;
* 20 czerwca – Boże Ciało;
* 15 sierpnia – Wniebowzięcie NMP;
* 1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych;
* 11 listopada – Dzień Niepodległości;
* 25 grudnia – Boże Narodzenie;
* 26 grudnia – Boże Narodzenie.

W Niemczech

U zachodniego sąsiada zakazy ruchu obejmują całą sieć dróg we wszystkie niedziele oraz święta od północy do godziny 22. Ograniczenia dotyczą pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony, a także wszystkich samochodów z przyczepami, niezależnie od ciężaru.

– W Niemczech niektóre dni świąteczne obowiązują tylko w określonych landach, jak np. Poniedziałek Zielonoświątkowy, który w tym roku przypada na 10 czerwca, a obchodzi się go w Bawarii, Hesji, Nadrenii Północnej- Westfalii i w Nadrenii Palatynatu i Saara – zauważa ekspert OCRK.

Ciężarówki, realizujące przewozy kombinowane (drogowo- kolejowe lub portowo- drogowe), są wyłączone spod zakazu, podobnie jak samochody przewożące towary, które mogą się szybko zepsuć.

Jakich zakazów w święta kierowcy powinni się spodziewać w tym roku?
* 19 kwietnia – Wielki Piątek;
* 22 kwietnia – Wielkanoc;
* 1 maja – Święto Pracy;
* 30 maja – Wniebowstąpienie;
* 10 czerwca – Poniedziałek Zielonoświątkowy (wybrane landy);
* 3 października – Dzień Zjednoczenia Niemiec;
* 31 października – Dzień Reformacji (wybrane landy);
* 1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych (wybrane landy);
* 25 grudnia – Boże Narodzenie;
* 26 grudnia – Boże Narodzenie.

We Francji

Zakazy ruchu we Francji, podobnie jak w Niemczech, dotyczą ciężarówek i zestawów pojazdów o DMC powyżej 7,5 tony. Podróżując przez tę republikę, należy liczyć się z tym, że regułą jest tam brak możliwości jazdy w soboty od godziny 22 i w przeddzień świąteczny – także od 22:00 do niedzieli lub święta do 22:00, choć też zdarzają się wyjątki.

Zakazy:
* 20 kwietnia – Wielka Sobota w godz. 22-24;
* 21 kwietnia Wielkanoc (zakaz całodobowy);
* 22 kwietnia Wielkanoc;
* 1 maja – Święto Pracy;
* 8 maja – Dzień Zwycięstwa;
* 29 maja – w godz. 22-24;
* 30 maja – Wniebowstąpienie;
* 8 czerwca – w godz. 22-24;
* 9 czerwca – Zielone Świątki (zakaz całodobowy);
* 10 czerwca – Zielone Świątki;
* 13 lipca – w godz. 22-24;
* 14 lipca – Dzień Bastylii (zakaz całodobowy);
* 14 sierpnia – w godz. 22-24;
* 15 sierpnia Wniebowzięcie NMP;
* 31 października – w godz. 22-24;
* 1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych;
* 11 listopada – Dzień Pamięci;
* 24 grudnia – w godz. 22-24;
* 25 grudnia – Boże Narodzenie;
* 31 grudnia – w godz. 22-24.

W Europie

Każde europejskie państwo we własnym zakresie reguluje kwestie związane z wydawaniem zakazów dla pojazdów ciężarowych. W obszarach państw takich jak: Belgia, Dania, Holandia czy też Wielka Brytania nie ustanawia się ogólnokrajowych zakazów, a jedynie lokalne. W Grecji zakazy ruchu wydawane dla ciężarówek dotyczą pojazdów o ładowności powyżej 1,5 tony i obowiązują na określonych drogach.

W Czechach i na Węgrzech zakazami objęte są pojazdy i zestawy o DMC powyżej 7,5 tony. Należy też obserwować znaki pionowe – takie dodatkowe ograniczenia dla niektórych rodzajów pojazdów wprowadziły polskie miasta m.in. Warszawa, Wrocław, Toruń, Gliwice, czy Sopot.

Latem też jest inaczej

W Polce od ostatniego czerwcowego weekendu do 1 września nie można jeździć ciężarówką w:
* piątki 18:00- 22:00;
* soboty 8:00- 14:00;
* niedziele 8:00- 22:00.

Niemcy zakaz wakacyjny wprowadzili od 1 lipca – 31 sierpnia. Obowiązuje on na niektórych autostradach i drogach federalnych. W tym okresie tirami nie można poruszać się w soboty w godzinach 7-20. Węgrzy w wakacje wprowadzili zakaz jazdy od soboty od godz. 15 do niedzieli do 22:00. Zaś w Czechach ograniczenia obowiązują w piątki między 17:00 a 21:00 oraz w soboty w godzinach 7 – 13.

Zakazy ruchu dla ciężarówek są dla kierowców prawdziwą zmorą. Nic dziwnego, zważywszy, że w każdym z państw ustanawiane są oddzielnie, a nawet w obrębie jednego kraju może wyglądać to różnie.

Fot.: Iveco