W salonach marki Suzuki debiutuje S-Cross z nowym układem napędowym Strong Hybrid, czyli z tzw. pełną hybrydą
Rozwiązania techniczne samochodu, który został opracowany w Suzuki Motor Corporation, przetestowano w modelu Vitara Strong Hybrid. Najnowszy napęd SUV-a japońskiej marki jest oszczędny dla portfela – zużycie benzyny (wg WLTP w cyklu mieszanym) wynosi od 5,2 litra na 100 km.
Zobacz także:
TOYOTA: PONAD 600 ZAMÓWIEŃ W 3 TYGODNIE NA NOWĄ COROLLĘ CROSS
S-Cross jest popularnym modelem segmencie i jednym z najchętniej wybieranych z gamy Suzuki. Od premiery modelu SX4 S-Cross, która miała miejsce w roku 2013, samochód jest także prekursorem wielu zmian technologicznych. W tegorocznej ofercie S-Cross był dostępny z silnikiem 1,4 Boosterjet (K14D) i układem Mild Hybrid 48V SHVS. Takie auta pozostają w sprzedaży, ale ze skrzyniami manualnymi. Strong Hybrid uzupełni tym samym firmową ofertę SUV-ów, a będzie dostępny wyłącznie ze skrzynią zautomatyzowaną 6AGS.
Cztery cylindry, skrzynia zautomatyzowana AGS
Tak samo jak w Vitarze Strong Hybrid, która wiosną weszła do sprzedaży, zespół napędowy S-Crossa Strong Hybrid tworzy 102-konny silnik benzynowy (wolnossący 1.5 DUALJET-K15C z wielopunktowym wtryskiem paliwa, jednostka czterocylindrowa, 16-zaworowa) współpracujący z silnikiem elektrycznym z generatorem tworzącym tzw. zespół MGU-Motor Generator Unit (moc ok. 33 KM – 24 kW), układem ISG (wcześniej stosowany m.in. w S-Crossie Mild Hybrid), sześciostopniową zautomatyzowaną skrzynią biegów 6AGS oraz akumulatorami litowo-jonowymi (pojemność 840 Wh, napięcie 140 V), które zamontowano pod podłogą bagażnika. To właśnie zmagazynowana w nich energia elektryczna pozwala na pokonanie krótkich dystansów także z wyłączonym silnikiem (benzynowym).
Jednostka główna Suzuki S-Cross Strong Hybrid generuje 116 KM i 138 Nm momentu obrotowego. Z kolei zamontowany w aucie silnik elektryczny odciąża ten główny-spalinowy, przy przyspieszaniu dostarczając dodatkowych 60 Nm. Samochód rozpędza się do 175 km/h (0-100 km/h od 12,7 s), a przy każdym zdjęciu nogi z gazu lub hamowaniu odzyskuje energię. Rekuperacja sprawia, że w każdym momencie „zastrzyk momentu” pozwala nie tylko na bardziej gładkie przyspieszanie, ale też kompensuje spadek obrotów przy zmianie biegów. Powrót do właściwych obrotów (błyskawiczny i bez minimalnego szarpnięcia) gwarantuje zaś układ ISG.
S-Cross Strong Hybrid ma napęd na przód lub na wszystkie koła AllGrip. SUV jest oferowany ze skrzynią zautomatyzowaną AGS z 6 biegami. Co do efektu działa ona jak automat, choć poszczególne przełożenia kierowca może też zmieniać samodzielnie, używając łopatek przy kierownicy. Tak samo jak w Vitarze również w S-Crossie są dwa tryby jazdy (w wersji AllGrip dochodzą oczywiście także tryby napędu na cztery koła). Można wybrać ustawienia standardowe lub ECO. Jadąc z takimi ustawieniami (spokojna reakcja na przepustnicę, możliwie jak najczęstsza jazda tylko na prądzie, sprężarka klimatyzacji włączająca się zdecydowanie rzadziej) można uzyskać najbardziej ekonomiczne spalanie. Według procedur WLTP dla modelu S-Cross Strong Hybrid 2WD zużycie paliwa na setkę w cyklu mieszanym wynosi od 5,2 l (w pomiarze średniej przy prędkościach niskich – od 4,7 l). Samochód spełnia wymagania normy Euro 6d (średnia emisja dwutlenku węgla od 118 g/km).
Ile kosztuje S-Cross Strong Hybrid?
Samochód oferowany jest w kombinacji trzech wersji wyposażenia, a także w ośmiu kolorach nadwozia (większość jest metalizowanych, część także w odcieniu perłowym). S-Cross Strong Hybrid jest bogato wyposażony już w bazowej odmianie Premium (dwie pozostałe wersje to Elegance i – topowa – Elegance Sun). Najtańsza pełna hybryda S-Cross kosztuje od 120 900 zł. Na liście wyposażenia Strong Hybrid Premium jest komplet najnowocześniejszych systemów wspomagających kierowcę i poprawiających bezpieczeństwo (LDW, LDP, TSR, Weaving Alert, BSM, RCTA) oraz 17-calowe felgi aluminiowe.
Podstawowy S-Cross ma też automatyczną, dwustrefową klimatyzację, interaktywny system multimedialny (dotykowy ekran o przekątnej 7 cali), czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamerę cofania. Do tego system kluczyka elektronicznego (wystarczy mieć go w kieszeni czy torebce, żeby otworzyć drzwi, a następnie uruchomić silnik) oraz reflektory full LED (przednie i tylne). Samochody w wersji Elegance prócz wyposażenia Premium dodatkowo wyposażane są w nawigację satelitarną z trzyletnią (bezpłatną) aktualizacją map, głośnik centralny w audio, 9-calowy interaktywny system multimedialny oraz kamerę 360 stopni (pierwszą taką w Suzuki). Siedzenia w tych SUV-ach są obszywane tapicerką z tkaniny, ale wykończenie w wyższych wersjach jest skórzane. Do tego polerowane felgi aluminiowe, zaś w wersji Elegancje Sun – dużych rozmiarów przeszklony dach panoramiczny.