Trzecia generacja modelu Suzuki Swift Sport charakteryzuje się niższą, szerszą sylwetką, bardziej agresywną stylizacją i lepszym stosunkiem momentu obrotowego do masy.
Umacnia to pozycję nowego auta w klasie dynamicznych hot hatchy. W sumie dostępnych jest siedem kolorów, w tym nowy Burning Red Pearl Metallic oraz Speedy Blue Metallic.
Zobacz także:
Znamy już cenę nowego Swifta Sporta. Trzecia generacja Swifta Sporta będzie kosztować 79 900 zł. Salony sprzedaży rozpoczęły przyjmowanie zamówień na nowego hot- hatcha Suzuki. Pierwsze egzemplarze będą dostępne u dealerów w lipcu.
Nowy Swift Sport opiera się na platformie “Heartect” nowej generacji, która zapewnia lepszą, bazową sprawność pojazdu dzięki lekkości i wysokiej sztywności konstrukcji. Sportowa sylwetka i osiągi Swifta Sport są podkreślone przez ekskluzywne dla modelu wzór kratki wlotu powietrza i kształt zderzaka, a także aerodynamiczny splitter na jego przedniej krawędzi. Do tego dochodzą boczne fartuchy, tylny dyfuzor i spoiler na dachu. 17-calowe, polerowane felgi aluminiowe i podwójne rury wydechowe dopełniają obrazu.
Przedni pas Swifta Sporta został zaprojektowany w unikatowym dla modelu stylu. Grill i zderzak wysuwają się ku przodowi wyraźniej niż w standardowym Swifcie, budując uczucie dynamiki. Muskularne barki, czarne słupki A i pionowo ustawione lampy przednie oraz tylne, wprowadzone już w pozostałej części nowej gamy modeli Swift, nadają wersji Sport jeszcze więcej witalności. W połączeniu z czarnym, aerodynamicznym pakietem, obejmującym przód, boki i tył oraz spoilerem na dachu, udało się zrównoważyć wymogi konstrukcyjne z estetyką sportową.
Rozstaw osi jest o 20 mm dłuższy niż w poprzednim modelu Swift Sport, a rozstaw kół jest o 40 mm szerszy zarówno z przodu, jak i z tyłu, co pomaga zwiększyć stabilność w jeździe po prostej. Zgodnie z projektem skupiającym się na wydajności i emocjonalnym charakterze, nadwozie zostało obniżone o 15 mm i poszerzone o 40 mm, tworząc bardziej przysadzistą, atletyczną postawę. Masa własna pojazdu została zmniejszona o 80 kg, do 975 kg.
Wnętrze
Nowe wnętrze oddziałuje na zmysły kierowcy. Zaakcentowane panele, kontrastowe wskaźniki i precyzyjne pokrętła zapewniają stosowny efekt wizualny, a pół-kubełkowe siedzenia i wysokiej jakości materiały zapewniają kierowcy pełną kontrolę nad zabawą.
Nowy Swift Sport tworzy sportowe środowisko jazdy, poczynając od czerwonych akcentów wewnętrznych i kokpitu zorientowanego na kierowcę, który natychmiast porusza jego wyobraźnię. Główne wskaźniki w kontrastujących kolorach oraz nowe wskaźniki poziomu doładowania i temperatury oleju, poprawiają sportowe odczucia z jazdy. Precyzyjnie wykonane, wysokiej jakości tekstury i materiały są użyte w całej kabinie, w tym w przednich, półkubełkowych siedzeniach Swifta Sport, które zapewniają kierowcy i pasażerowi wspólną przyjemność z jazdy.
Kierownica w kształcie litery D z tłoczoną skórą zapewnia pewny chwyt, a ozdobiono ją satynowym wykończeniem, akcentami z lakieru fortepianowego i czerwonym haftem. Chromowane wykończenie gałki zmiany biegów i pedały ze stopów lekkich podkreślają sportowe wrażenia z jazdy.
Nowy Swift Sport wyposażony jest także w moduł wyświetlacza obsługującego technologię Bluetooth z wyświetlaczem Audio Link z siedmiocalowym ekranem dotykowym i nawigacją z mapami 3D, zapisanymi na karcie SD. Układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny, niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki tym modyfikacjom udało się zbudować hot hatcha.
Silnik
Silnik benzynowy 1.4 BOOSTERJET zapewnia wysoką moc przy niskim zużyciu paliwa. O 70 Nm podniesiony został maksymalny moment obrotowy, osiągając 230 Nm.
Nowa turbosprężarka pomaga silnikowi wytwarzać imponujący moment obrotowy, począwszy od niskiego zakresu obrotów, a niewielka pojemność i bezpośredni wtrysk paliwa optymalizują apetyt na paliwo. Układ bezpośredniego wtrysku paliwa wykorzystuje siedmiootworowe dysze wtryskiwaczy, umożliwiające uzyskanie zwiększonego ciśnienia paliwa i silnie zatomizowany wtrysk, co skutkuje wyższą mocą silnika i czystszym spalaniem.
Układ turbosprężarki jest wyposażony w system zaworu upustowego, który domyślnie jest ustawiony w pozycji zamkniętej, aby zapewnić doskonałą reakcję podczas normalnej jazdy. Zawór otwiera się, aby zminimalizować zużycie paliwa podczas długiej jazdy ze stałymi prędkościami. Stosunek momentu obrotowego do masy nowego Swifta Sport wynosi w przybliżeniu 4,2 kg/Nm.
Inne cechy silnika to:
• zmienny system kontroli ciśnienia paliwa, zmniejszający PM (emisję cząstek stałych) i PN (liczba cząstek stałych);
• podwójny czujnik ciśnienia powietrza dolotowego dla uzyskania szybszej reakcji na przepustnicę;
• chłodnica powietrza dolotowego intercooler w celu poprawy wydajności jednostki napędowej;
• zwarty kolektor dolotowy, zintegrowana głowica cylindrów kolektora wydechowego i system mocowania typu wahadłowego dla obniżenia masy i zmniejszenia wymiarów.
Dane techniczne silnika
– liczba cylindrów: 4;
– liczba zaworów: 16;
– pojemność: 1 373 ccm;
– średnica x skok: 73.0 x 82.0;
– stopień sprężania: 9,9;
– moc maksymalna (kW/obr.): 103/ 5500;
– maks. moment obr. (Nm/obr.): 230/ 2500-3 500;
– zasilanie paliwem: wtrysk bezpośredni.
Aby uzyskać krótki skok i szybką zmianę przełożeń, dokonano modyfikacji w tej samej, 6-biegowej, manualnej skrzyni, jaka była stosowana w poprzednim modelu Swift Sport. Siła niezbędna do zmiany przełożenia została dostrojona, aby poprawić płynność wyboru biegu i poprawić odczucia kierowcy. Dokonano także dalszych udoskonaleń technicznych w celu zwiększenia bezpośredniego wyczucia i sztywności konstrukcji.
Zawieszenie
Będąc flagowym modelem sportowym Suzuki, nowy Swift Sport wykorzystuje zaawansowane właściwości jezdne, znane z poprzednich modeli tej serii. Na jego potrzeby, sprawdzone rozwiązania zostały udoskonalone, zapewniającym większą stabilność jazdy, zoptymalizowaną sztywność i lepszą dynamikę. Wzorem swoich poprzedników, nowy Swift Sport wykorzystuje przednie amortyzatory Monroe, które cieszą się uznaniem ze względu na wysoką wydajność.
Aby poprawić stabilność nadwozia, przekrój drążków stabilizujących został zwiększony, a do mocowania stabilizatora dodano gniazdo teflonowe. Piasta koła i łożyska kół zostały wykonane jako pojedynczy zespół, a szerokość między łożyskami została rozszerzona, wspólnie powodując 15-procentową redukcję stopnia pochylenia nadwozia, podczas pokonywania zakrętów. Te udoskonalenia zapewniają dodatkową sztywność konstrukcji bez nadmiernego zwiększania twardości sprężyn lub przedniego stabilizatora, przy zachowaniu elastycznego ruchu w styku opony z podłożem.
Tylne zawieszenie zostało specjalnie zaprojektowane, aby zapewnić stabilność nawet przy dużych prędkościach. Wahacze wleczone zostały zaprojektowane i opracowane wyłącznie dla nowego Swifta Sport, aby zminimalizować ich odkształcanie podczas pokonywania zakrętów. Sztywność drążków nowego modelu została zwiększona 1,4-krotnie w porównaniu do poprzednika, a sztywność kąta pochylenia jest wyższa prawie trzykrotnie.
Sztywność skrętna belki skrętnej została dostosowana w celu zapewnienia optymalnej stabilności wychylenia nadwozia. Podobnie jak w przypadku swojego poprzednika, nowy Swift Sport wykorzystuje tylne amortyzatory Monroe ze zmienioną konstrukcją zaworów i zoptymalizowaną charakterystyką siły tłumienia, co poprawia prowadzenie i kontrolę na drodze.
Bezpieczeństwo i systemy
Postępy w zakresie osiągów i stylu jazdy nowego Suzuki Swift Sport zostały dopasowane do istotnych funkcji bezpieczeństwa, w tym zaawansowanych systemów detekcji obszaru przed samochodem, Dual Sensor Brake Support, ostrzegania przed wyjechaniem z pasa ruchu i innych kluczowych technologii.
Nowy Swift Sport wyposażony jest w system wykrywania ruchu, który wykorzystuje zespół kamery jednookularowej i czujnika laserowego. System oferuje funkcjonalność, która sprawdza się w wykrywaniu obiektów na średnie i duże odległości i rozpoznaje takie elementy ruchu drogowego jak piesi i znaki poziome, a uzupełnia ją czujnik laserowy, który sprawdza się podczas wykrywania obiektów na krótkich dystansach i w warunkach słabego oświetlenia oraz nocą.
Po wykryciu potencjalnej kolizji, samochód albo ostrzega kierowcę, wspomaga hamowanie, albo samodzielnie uruchamia układ hamulcowy, w zależności od sytuacji.
Nowe auto wykorzystuje też pierwszy w historii marki system zapobiegania zjeżdżaniu z pasa. Przy prędkości 60 km/h lub większej, funkcja ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu ma na celu przewidywanie drogi pojazdu i ostrzeganie kierowcy o takim fakcie, np. drganiami koła kierownicy.
Przy prędkości 60 km/h lub większej funkcja ostrzegania o zygzakowaniu oblicza wzorzec jazdy i emituje sygnał dźwiękowy oraz ostrzeżenia, jeśli pojazd “zygzakuje” np. z powodu senności kierowcy. Przy prędkości 40 km/h lub większej, asystent świateł drogowych jest zaprojektowany tak, aby automatycznie przełączać reflektory między “długimi” a “krótkimi”, wykrywając obecność innych pojazdów i oświetlenia na drodze.
System adaptacyjnego tempomatu wykorzystuje radar fal milimetrowych do pomiaru odległości od poprzedzającego pojazdu i automatycznie utrzymuje odległość między pojazdami, zgodnie z ustawieniem wybranym z trzech poziomów (krótki, średni i długi). W razie braku pojazdu poprzedzającego, system automatycznie powraca do zadanej prędkości (od 40 km/h do 160 km/h) ustawionej przez kierowcę.
Pozostałe technologie bezpieczeństwa:
• radar Brake Support;
• pulsujące światło Stop;
• system monitorowania ciśnienia w oponach;
• architektura TECT, absorbująca energię przy zderzeniu;
• 6 poduszek gazowych SRS;
• nadwozie minimalizujące obrażenia w przypadku kolizji z pieszym.