Dwadzieścia lat temu – w 1998 eoku – zadebiutował model Suzuki Jimny trzeciej generacji. Obecnie marka prezentuje najnowszą wersję terenówki – małego, lekkiego pojazdu 4WD.
Nowego auta, które zachowuje zdolność jazdy po bezdrożach swoich poprzedników i wnosi nowy, współczesny design.
Zobacz także:
Od momentu, gdy pierwszy Jimny zadebiutował w kwietniu 1970 roku, był odzwierciedleniem zaawansowanej technologii 4WD opracowanej przez Suzuki. Jest to jedyny, autentyczny pojazd terenowy o tak niewielkich wymiarach i masie, ale nadal zachowujący świetną zdolność off- roadową, tak pożądaną przez profesjonalistów. Teraz Jimny ewoluował do czwartego pokolenia, nawiązując jednak w pewnym stopniu do prawie 50-letniej historii.
Nowy Jimny oferuje teraz jeszcze więcej funkcjonalności i praktyczności zarówno pod względem wyglądu, jak i osiągów. Jednocześnie w pełni wciela w życie ducha swoich poprzedników i podstawową koncepcję bycia “jednym i jedynym małym, lekkim samochodem 4WD”. Samochód łączy w sobie prostotę, funkcjonalne piękno i technologię napędu na cztery koła.
Praktyczne nadwozie. Prosty, nowy Jimny został zaprojektowany tak, aby oddać jego funkcjonalność w terenie. Kwadratowy kształt nadwozia zapewnia lepszą orientację sytuacyjną, a płaska pokrywa silnika poprawia widoczność.
Funkcjonalne wnętrze. W nowym aucie wszystkie detale sprzyjają skupieniu na prowadzeniu auta. Jego stylowe, czarne wnętrze jest minimalistyczne i jednocześnie eleganckie, a elementy sterujące są zaprojektowane tak, aby zapewnić szybką i łatwą obsługę nawet w rękawicach. Każdy detal jest starannie dopracowany, pod kątem prowadzenia w trudnych warunkach off- roadowej jazdy.
Bezkompromisowe osiągi. Całkowicie nowa generacja modelu pozostaje wierna swojemu charakterowi, dziedzicząc cztery podstawowe cechy: ramę nośną, 3-wahaczowe, sztywne zawieszenie osi ze sprężynami śrubowymi i napęd na cztery koła z przekładnią redukcyjną. Zaprojektowany dla profesjonalistów, wyposażony został w system Allgrip Pro.
Praktyczny na zewnątrz
Solidny choć prosty wygląd i funkcjonalności auta terenowego: mocne, kwadratowe nadwozie wyraża zdolność do jazdy w terenie i solidność, a także przyczynia się do poprawienia orientacji sytuacyjnej kierowcy. Bardziej pionowe słupki A i płaska pokrywa komory silnika zwiększają widoczność przez przednią szybę, a nachylone linie okien kierowcy i pasażera poprawiają ją w kierunku boków.
Krata wlotu powietrza jest prosta i czarna, podkreślając jeszcze mocniej okrągłe reflektory. Terenowy charakter uzupełniają 15-calowe obręcze kół z lekkiego stopu, anodowane na ciemny, metaliczny kolor.
Pozostałe elementy zewnętrzne obejmują m.in. rynienki na krawędziach dachu, które zapobiegają wnikaniu wody do kabiny podczas otwierania lub zamykania drzwi, poszerzenia nadkoli i listew progowych chroniące nadwozie przed uderzeniami kamieni i tylne lampy ulokowane w zderzaku w celu uproszczenia projektu, a także pozwalające na szerokie otwieranie tylnych drzwi bagażnika.
Nowy Jimny występuje w ośmiu kolorach nadwozia, w tym dwóch nowych, opracowanych specjalnie dla tego modelu: Kinetic Yellow pomyślanym tak, by wyróżniał się przy złej pogodzie lub w trudnych warunkach pracy, a także przy niskiej widoczności, oraz Jungle Green, wtapiający się w naturalne warunkami przyrody.
Sporo z elementów stylizacyjnych ma swoje bezpośrednie związki z historią tego legendarnego już modelu i buduje pomost pomiędzy jego przeszłością a teraźniejszością.
Funkcjonalny wewnątrz
Prosty, praktyczny i użyteczny – każdy detal jest starannie dopracowany, aby stworzyć piękne i jednocześnie funkcjonalne wnętrze. Czarna kabina bez nadmiernej ilości kolorów i dekoracji minimalizuje możliwość rozproszenia uwagi i pozwala kierowcy skoncentrować się na manewrowaniu samochodem. Poziome linie zdefiniowane przez tablicę przyrządów i pionowe linie charakterystyczne dla zestawu wskaźników i paneli konsoli środkowej pomagają kierowcy rozpoznać kąt pojazdu na nierównym lub górzystym terenie.
Wszystko, wokół siedzących z przodu kierowcy i pasażera, jest pomyślane i przystosowane do użytku profesjonalnego. Zaprojektowany z myślą o bezproblemowym funkcjonowaniu i niezawodności, panel przyrządów i otaczające go części są odporne na zadrapania i zabrudzenia, a uchwyt i przełączniki są łatwe w użyciu, dzięki czemu można je obsługiwać także w rękawicach.
Zegary ulokowane w sześciennych obudowach są zawsze podświetlone, aby zapewnić czytelność w każdych warunkach drogowych. To istotne, również gdy pojazd często przemieszcza się między miejscami nasłonecznionymi i zacienionymi. Aby zapewnić intuicyjną obsługę systemu audio i urządzeń peryferyjnych, w wyższych specyfikacjach wyposażenia wykorzystano system Smartphone Linkage Display Audio z interfejsem Bluetooth i 7-calowym ekranem dotykowym.
Bagażnik można powiększyć, składając tylne siedzenia i tworząc przestrzeń ładunkową o pojemności 377 litrów, czyli większą o 53 litry w porównaniu do poprzedniej wersji. Płaska na całej długości podłoga, wykończenie bagażnika i oparcia foteli zostały starannie zaprojektowane, aby zwiększyć szerokość umożliwiającą załadunek, natomiast tylne siedzenia i podłoga bagażnika zostały pokryte tworzywem sztucznym, co pozwala na łatwe usuwanie zabrudzeń.
Z każdej strony pod oknem znajduje się pięć otworów na śruby, a także umieszczono cztery otwory na wkręcane haki wokół podłogi, umożliwiając elastyczne wykorzystanie przestrzeni bagażowej.
Osiągi i możliwości
Począwszy od konstrukcji ramy nośnej, po 1,5-litrowy silnik, nowy Jimny został zbudowany z myślą o przygodzie na najtrudniejszych trasach. Jego zdolność do jazdy w terenie nie uległa w żadnym stopniu pogorszeniu. Dzięki wyższej sztywności skrętnej ramy nośnej zapewniono bardziej komfortową i stabilniejszą jazdę na drodze, a nowo zaprojektowany stabilizator w przednim zawieszeniu minimalizuje wibracje i siły oddziałujące na kierownicę.
Jimny oferuje cztery podstawowe cechy, które liczą się w off-roadzie: ramę nośną, 3-wahaczowe, sztywne zawieszenie osi ze sprężynami śrubowymi i napęd na cztery koła z przekładnią redukcyjną.
Konstrukcja ramowa zapewnia solidną bazę dla pracy zawieszenia podczas jazdy w terenie, a także pomaga chronić nadwozie pojazdu nawet na bardzo wymagających nawierzchniach. W podłużnicowej ramie dodano nowy element spajający w kształcie litery X, oraz dwie dodatkowe belki poprzeczne, wzmacniające całość i zwiększające sztywność skrętną.
Kąt natarcia wynosi 37 stopni, kąt zejścia 28 stopni. Kąt rampowy to 49 stopni, co pozwala na pokonywanie stromych przeszkód i podjazdów, bez niebezpieczeństwa zahaczenia o nie zderzakiem lub elementami podwozia.
Zawieszenie oparte o sztywne osie doskonale sprawdza się w jeździe terenowej. Kiedy jedno z kół jest wypychane w górę przez przeszkodę, połączone osią koło po drugiej stronie jest dociskane do podłoża, zapewniając doskonałą przyczepność na nierównym podłożu. Sztywne zawieszenie osi zastosowano zarówno z przodu, jak i z tyłu, umożliwiając jazdę po najbardziej wymagających szlakach.
Jimny wyposażony jest w dołączany układ napędu 4WD ze skrzynią redukcyjną, który można łatwo przełączać z trybu pracy 2H (2WD-High Gear), 4H (4WD-High Gear) i 4L (4WD-Low-Gear) za pomocą dźwigni bezpośrednio połączonej z przekładnią. W porównaniu do trybu 4H, tryb 4L może przenosić większy moment obrotowy na koła przy niższych przełożeniach, co pozwala na uzyskanie lepszej trakcji na stromych zboczach i w trudnym terenie.
Gdy dwa koła po przekątnej tracą przyczepność, układ kontroli trakcji LSD (mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) automatycznie hamuje koła ślizgające się, aby redystrybuować moment obrotowy na koła z lepszą trakcją i umożliwić pojazdowi uzyskanie przyczepności. Ten system pozwala na wyprowadzenie auta ze śliskiej nawierzchni, a także jazdę po nierównej wyboistej trasie, gdzie występuje różnica przyczepności po prawej i lewej stronie.
Silnik 1.5 litra i skrzynie biegów
Poprzednią jednostkę napędową o pojemności 1,3 litra zastąpiono silnikiem 1,5-litrowym. Zapewnia on wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów w porównaniu z poprzednikiem. Osiąga też wyższy moment, przy niższych prędkościach obrotowych wału napędowego, co poprawia właściwości jezdne, szczególnie podczas jazdy w terenie, gdzie często wymagana jest jazda na niskim biegu i w niskim zakresie obrotów. Pomimo zwiększonej pojemności skokowej, ma on mniejsze gabaryty niż silnik, który zastępuje i o 15 proc. niższą masę, co bezpośrednio przekłada się na poprawę oszczędności paliwa.
5-biegowa manualna skrzynia biegów ma przełożenia zoptymalizowane do potrzeb nowego silnika, a także zapewnia poprawioną oszczędność paliwa. Dźwignia zmiany biegów została przeprojektowana w celu ograniczenia wibracji, zapewnia również bardziej bezpośrednie odczucie podczas zmiany biegów. 4-biegowa automatyczna skrzynia została również przeprojektowana, aby zapewnić mniejsze opory i ograniczyć zużycie paliwa. Wzór układu ruchu dźwigni został zmieniony na liniowy (wyrównany), co pozwoliło uprościć operację zmiany przełożenia.
Bezpieczeństwo
Suzuki Safety Support to technologia zapobiegawcza Suzuki, mająca wpływ na bezpieczeństwo, która pomaga kierowcy minimalizować ryzyko wystąpienia wypadków. W przypadku Dual Sensor Brake Support (DSBS), jeśli system odnotuje ryzyko kolizji z pojazdem lub pieszym, wyda ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, zwiększy siłę hamowania lub automatycznie aktywuje hamulce.
Inne funkcje obejmują ostrzeganie przed opuszczaniem pasa ruchu oraz funkcję ostrzegania o zygzakowaniu, aby pomóc kierowcy zachować kontrolę i czujność. Funkcja wspomagania świateł drogowych ułatwia spokojną jazdę nocą, automatycznie przełączając tryb pracy reflektorów ze świateł drogowych na mijania.
System rozpoznawania znaków drogowych monitoruje drogę przed samochodem w poszukiwaniu oznakowania. Po jego wykryciu i odczytaniu danych, takich jak ograniczenia prędkości lub zakaz wyprzedzania, wyświetla odpowiednią ikonę na ekranie, aby pomóc kierowcy zapamiętać, w jakiej strefie obecnie znajduje się samochód.
Inne technologie mające wpływ na bezpieczeństwo:
– hamulec Hill Hold;
– kontrola zjazdu;
– pulsujące światło Stop;
– ESP;
– konstrukcja TECT absorbująca siłę zderzenia;
– monitoring ciśnienia w oponach;
– 6 poduszek SRS;
– konstrukcja nadwozia minimalizująca skutki zderzenia z pieszym.
Cennik
Nowy Jimny będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Comfort, Premium oraz XLED, wszystkie z napędem na 4 koła Allgrip Pro, które będą występowały z manualną 5-biegową skrzynią biegów.
Cennik będzie otwierać wersja Comfort za 67 900 zł, Premium została wyceniona na 71 900 zł, a najwyższa specyfikacja XLED – na 79 900 zł. Wersja XLED będzie również oferowana z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów w cenie 84 900 zł.
Cena lakieru metalicznego jednokolorowego to wydatek rzędu 2 090 zł, podczas gdy lakiery dwukolorowe oferowane są w cenie 3 090 zł.