Szesnaście samochodów: Ansaldo, Citroen, cztery Fiaty, reklamowany jako najoszczędniejszy samochód świata Morris, Overland- Whippet, dwa Peugeoty, dwa Steyry i cztery Tatry wystartowały 6 maja 1928 roku w konkursie małego zużycia paliwa.
Jazda odbywała się w czworoboku drugorzędnych dróg pod Strugą koło Warszawy. Wygrał Citroen przed Tatrą prowadzoną przez inż. Witolda Rychtera, który to opisał w książce „Moje dwa i cztery kółka”.
Zobacz także:
Samochody, których opróżnione zbiorniki napełniono kilkoma litrami paliwa w zależności od wielkości silnika, jechały do wyczerpania się benzyny. Zwycięskie auta przejechały nieco ponad 116 km.
Fiat, Skoda i Volkswagen jako pierwsze zadeklarowały udział w XIV Superteście Ekonomii, który po blisko 90 latach odbędzie się w tym samym miejscu. Struga to dziś część podwarszawskich Marek, gdzie 23 września planowany jest Piknik Ekologiczny.
Start i meta Supertestu podczas tej całodziennej imprezy ekologicznej na terenie Centrum Handlowego M1 w Markach. Trasa w postaci kilkakrotnie przejeżdżanej, kilku dziesięciokilometrowej pętli po drogach wojewódzkich, krajowych i trasach szybkiego ruchu. Organizatorzy czekają na kolejne zgłoszenia przypominając, że do rywalizacji w XIV Superteście Ekonomii zapraszają przede wszystkim pojazdy niskoemisyjne, zwłaszcza hybrydowe i elektryczne.
Tegoroczny Supertest Auto Klub Dziennikarzy Polskich przygotowuje wspólnie z iAuto, w ramach całodziennego pikniku ekologicznego organizowanego przez agencję Bruxmedia.
We wcześniejszych 12 Supertestach Ekonomii uczestniczyło łącznie 126 samochodów 27 marek, jedyną która miała swoich reprezentantów we wszystkich edycjach był Fiat. W klasyfikacji generalnej ( koszt paliwa na 100 km) siedmiokrotnie zwyciężały auta napędzane silnikami wysokoprężnymi, czterokrotnie zasilane gazem ziemnym, a raz triumfował samochód hybrydowy.
W ubiegłorocznym, wirtualnym 13. Supereteście, zwycięzcy wcześniejszych jazd „rywalizowali” z innymi środkami lokomocji: autobusami, koleją i samolotami, w wakacyjnej podróży 4 osobowej rodziny wyjeżdżającej z Warszawy do Jastarni. Konkluzja była następująca: w przypadku krajowych wyjazdów wakacyjnych samochód osobowy dystansuje wszystkich ewentualnych konkurentów. Tak pod względem kosztów, czasu (wyłączając piątkowe i niedzielne popołudnia) jak i wygody podróżowania. O dźwiganiu bagażu nie wspominając…