641 km na jednym litrze benzyny – takie spalanie uzyskał bolid EkoArrow II, zbudowany przez studentów Politechniki Łódzkiej, podczas 31 zawodów z cyklu Shell Eco Marathon Europe.
Odbyły się one niedawno w Rotterdamie z udziałem 197 zespołów z 26 krajów, w tym 11 ekip z Polski. Łódzki zespół występujący jako Iron Warriors wywalczył w kategorii prototypowych pojazdów z silnikiem benzynowym 12. miejsce.
Zobacz także:
Zwyciężył pojazd francuskiej ekipy Airbus Helicopters z wynikiem 2308 km na litrze paliwa.
Trudno oczekiwać podobnych rezultatów podczas XII Supertestu Ekonomii, który odbędzie się 30 maja na trasie – jak w pierwszym Rajdzie Polski w 1921 r – z Warszawy do Białowieży i z powrotem. Trudno, bo nie będzie ani jednego prototypowego bolidu tylko samochody seryjne, które można kupić. Rywalizować one będą nie na torze tylko w normalnym ruchu drogowym, na trasie prowadzącej głownie drogami krajowymi i wojewódzkimi.
Pewne jest natomiast, że – jak w Rotterdamie – samochody zasilane będą najwyższej jakości paliwem Shell. Pierwszy samochód wystartuje o godzinie 10 z warszawskiej stacji Shell przy ul.Ostrobramskiej.
Pojadą dwa auta benzynowe: Fiat Panda 1.2 i Fiat 500 X Lounge 1.4 Multiair 140 KM FWD, dwa diesle: Nissan Pulsar 1.5 dCi i Skoda Rapid 1.6 TDI, dwa samochody dwupaliwowe: Fiat 500 1.3 JTD z instalacją LPG firmy ELPIGAZ i Skoda Octavia 1.4 TSI z instalacją CNG oraz hybryda Infiniti Q70 3,5h.
Nad przebiegiem imprezy czuwać będą sędziowie stołecznego Moto Auto Klubu a partner Supertestu Ekonomii – firma ProSafe – wyposaży wszystkie samochody w urządzenia GPS rejestrujące parametry ruchu, dzięki którym będzie można porównać styl i taktykę jazdy poszczególnych kierowców a tym samym ocenić ich wpływ na poziom zużycia paliwa.
Obszerną relację z przebiegu imprezy już zapowiada magazyn iAuto dostępny na tabletach i smartfonach, którego reprezentant – skądinąd znany z tras rajdowych Tomasz Ciecierzyński – poprowadzi dwupaliwowego Fiata 500. Supertest wspiera Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Paliwo zapewnia Shell Polska.
Fot.: Marcin Karaczun