Znak STOP oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez wcześniejszego zatrzymania się. Zwykle jest umieszczony tam, gdzie wyjazd z danej drogi jest szczególnie niebezpieczny.
Według badań tylko 50 proc. kierowców całkowicie zatrzymuje się przed tym znakiem, 40 proc. zwalnia, a 10 proc. podtrzymuje stałą prędkość. Najczęściej przed znakiem STOP zatrzymują się kobiety i starsi kierowcy, zaś mężczyźni i osoby młode często go lekceważą.
Zobacz także:
BEZPIECZEŃSTWO – SZKOŁA JAZDY RENAULT
BEZPIECZEŃSTWO – SJR
– Jako kierowcy nie zawsze mamy pełną ocenę sytuacji. Pewnych rzeczy nie wiemy, nie widzimy i musimy zaufać ludziom, którzy próbują nas przed nimi ostrzec. Takim ostrzeżeniem jest niewątpliwie znak STOP, do którego bezwzględnie powinniśmy się stosować – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z niebezpieczeństw i ignoruje znaki STOP. Niektórzy z nich błędnie utożsamiają je ze znakami ustąp pierwszeństwa i nie zatrzymują się zgodnie ze wskazaniami. Są też tacy, którzy znając trasę bardzo dobrze, lekceważą zasady ruchu drogowego, ponieważ rutynowo zakładają, że nic złego nie może im się przydarzyć.
Gdzie spotkamy STOP?
Zwykle znaki STOP umieszczane są tam, gdzie włączenie się do ruchu bądź wyjazd z danej drogi jest szczególnie niebezpieczny, a nie stosując się do pewnych zasad stwarzamy niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu. STOP jest potrzebny wszędzie tam, gdzie nie ma zachowanego tzw. trójkąta widoczności.
– Dojeżdżając do skrzyżowania, kierowca musi widzieć drogę krzyżującą się na odległość od 70 do 100 m w lewo i w prawo. Jeżeli na drodze nie panują takie warunki, należy w inny sposób zabezpieczyć skrzyżowanie, np. stawiając znak STOP. Miejscem, w którym na pewno spotkamy takie oznaczenie, będą przejazdy kolejowe – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Lekkomyślność i brawura kierowców
Wszyscy, bez względu na to, jakim pojazdem się poruszamy, widząc znak STOP powinniśmy całkowicie się zatrzymać, upewnić się czy nic nie jedzie i dopiero wtedy bezpiecznie ruszyć. Przyczyną 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo- drogowych w Polsce jest nieostrożność kierowców, m.in. lekceważenie znaku STOP i wjeżdżanie na przejazd mimo, że znak i sygnalizator tego zabraniają. Niekiedy przejazd przez tory jest usytuowany na zakręcie. Kierowcy za szybko oceniają, czy przejazd będzie bezpieczny i to właśnie w takich przypadkach dochodzi do tragicznych wypadków.
Skłonności do podejmowania ryzyka
Inne badania pokazują, że więcej kierowców zatrzymuje się na znaku STOP, jeśli w ich otoczeniu znajdują się inni uczestnicy ruchu drogowego – kierowcy, motocykliści, rowerzyści. Ponadto do znaku częściej stosują się kobiety i starsi kierowcy, niż mężczyźni i młodzi adepci sztuki prowadzenia samochodu. Zachowanie w reakcji na znak STOP w większym stopniu odzwierciedla skłonność do podejmowania ryzykownych decyzji niż podporządkowanie się prawu ruchu drogowego, które – jak wskazują badania – nie jest aż tak istotne dla naszych decyzji