Wrzesień, europejski rynek samochodowy zakończył na ponad 5 proc. plusie – tak wynika z najnowszych danych ACEA, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów.
W ciągu trzech kwartałów br. w krajach członkowskich UE zostało zarejestrowanych 9 mln nowych samochodów osobowych (-4 proc. r/r). W Polsce natomiast wrzesień był trzecim miesiącem z kolei, w którym odnotowaliśmy wzrost sprzedaży osobówek. Zdaniem przedstawicieli Exact Systems, firmy kontrolującej części motoryzacyjne, w ostatnim kwartale br. ten trend będzie kontynuowany.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
– Widzę coraz więcej powodów do optymizmu. W Polsce we wrześniu zarejestrowaliśmy 21,6 tys. samochodów osobowych, czyli o prawie 15 proc. więcej niż rok temu, a biorąc pod uwagę trzy kwartały, jesteśmy na ponad 3 proc. plusie r/r. Choć wyniki sprzedaży i rejestracji wciąż są lekko zawyżane przez zjawisko reeksportu, to na tle całej Unii Europejskiej prezentujemy się przyzwoicie. W ostatnim kwartale tego roku powinno być jeszcze lepiej, bo jest to okres uruchamianych przez dealerów samochodowych promocji cenowych i wyprzedaży roczników – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.
Chiny, USA, UE, Rosja to cztery regiony, w których sprzedaż aut wygląda zupełnie inaczej. Liderem pozostają Chiny, które w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku sprzedały prawie 13 mln samochodów osobowych i wypracowały 7 proc. dynamikę r/r. Bardzo dobrze radzi sobie druga potęga motoryzacyjna, czyli Stany Zjednoczone. Po trzech kwartałach mogą pochwalić się imponującym 8 proc. wzrostem r/r (11,7 mln zarejestrowanych samochodów). Na czerwono rysuje nam się natomiast mapa rosyjskiego rynku aut. Sprzedano tam mniej samochodów (7 proc. r/r).
W Unii Europejskiej natomiast widać lekkie odbicie. Po dziewięciu miesiącach mapa sprzedaży i rejestracji pozostaje czerwona (4 proc. spadek r/r), to powoli zaczynamy odrabiać straty. Do głównych rynków, które we wrześniu odnotowały wzrosty należą Francja, Hiszpania i Wielka Brytania. Spadki widzimy w Niemczech oraz Włoszech.
– Wielka Brytania jest jedynym krajem europejskim, który od kilkunastu miesięcy może pochwalić się comiesięcznym wzrostem sprzedaży. Spodziewamy się, że ten kraj pozostanie „zieloną wyspą” przynajmniej do końca roku i zakończy cały rok na ponad 12 proc. plusie. Sama Europa jest już na dnie spadków, więc zgodnie z prawidłami ekonomii przed nami odbicie. Może jeszcze nie tak dynamiczne, ale z pewnością będziemy mieć do czynienia ze zmniejszeniem się różnic r/r– mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems.
– Podtrzymujemy zdanie na temat wzrostu rejestracji nowych pojazdów w Polsce w całym 2013 r. Zapotrzebowanie na części i komponenty do samochodów oraz zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym powoli rośnie, a w ślad za tym powinniśmy obserwować większą pewność konsumentów i wzrost popytu wśród klientów instytucjonalnych. Liczba 290 tys. nowych rejestracji w tym roku, co da nam 11 proc. r/r, wydaje się możliwa – ocenia Paweł Gos.