W najnowszych autobusach elektrycznych marki Solaris do wytwarzania energii zastosowano wodorowe ogniwa paliwowe.
Podpoznański producent jako pierwszy w Polsce wykorzystał tę ultranowoczesną technologię w swoich pojazdach. Uroczysta prezentacja pierwszego z nich odbyła się w Hamburgu.
Zobacz także:
Dwa nowatorskie Solarisy Urbino 18,75 zostały zbudowane dla przewoźnika Hochbahn i wyposażono je w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu. Całkowitą nowością jest sposób ładowania wspomnianych akumulatorów, energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW. Liczbę ładowań z góry zaprogramowano, przyjmując założenie, że ogniwo paliwowe będzie się załączać tylko wtedy, gdy pojawi się potrzeba wykorzystania 100 proc. jego mocy.
Takie rozwiązanie znacząco wydłuża żywotność urządzenia. Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem zaplanowano tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia. Wartym odnotowania jest fakt, że mierzące 18,75-metra Urbino to najdłuższe dotychczas elektrobusy zbudowane przez polskiego producenta.
Pierwszy z nich świętował swoją premierę podczas uroczystego otwarcia innowacyjnej linii autobusowej 109, po której będą poruszały się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Honorowymi gośćmi tego niezwykle znaczącego dla europejskiej branży transportu publicznego przedsięwzięcia był m.in. Burmistrz Hamburga, Olaf Scholz.
– Bazą dla rozwoju tak zaawansowanego technologicznie produktu jest prawie 15-letnie doświadczenie Solarisa w budowie pojazdów z elektrycznym napędem – trolejbusów, autobusów hybrydowych oraz elektrycznych. Cieszymy się, że mamy sposobność wspierać firmę Hochbahn oraz Wolne i Hanzeatyckie Miasto Hamburg w ich dążeniach do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych. Zaprezentowany dziś Solaris Urbino electric, dzięki swojej długości wynoszącej 18,75 metra, gwarantuje możliwość obsługiwania przez niskoemisyjne środki transportu nawet najbardziej zatłoczonych linii – podkreślił podczas uroczystej prezentacji Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Słowa Wiceprezesa Solarisa są nawiązaniem do planu firmy Hochbahn, który zakłada rezygnację z zakupu autobusów z konwencjonalnym silnikiem diesla do roku 2020. Pojawienie się elektrycznych pojazdów spod znaku zielonego jamnika jest kolejnym krokiem w kierunku realizacji tego celu. Doświadczenia zdobyte na innowacyjnej linii nr 109, po której kursować będą autobusy z alternatywnymi źródłami napędu, ma dać odpowiedź, które z niskoemisyjnych technologii najlepiej sprawdzają się w rzeczywistym ruchu miejskim. Mogą także pomóc w wyznaczaniu standardów komunikacji autobusowej przyszłości nie tylko w Hamburgu, ale również w całej Europie.
– Innowacyjna linia 109 to dziesięciokilometrowa trasa prowadząca przez centrum miasta. Stanowi ona świetną bazę do tego, aby sprawdzić różnorodne alternatywne napędy w takich samych, wymagających warunkach. Skumulowanie wielu niekonwencjonalnych pojazdów na jednej linii zapewni im przy tym lepszą rozpoznawalność przez mieszkańców. Podjęliśmy decyzję o takim sposobie wykorzystania autobusów po to, aby zademonstrować, co chcemy i możemy osiągnąć – wyższą jakość życia w mieście – scharakteryzował nowe przedsięwzięcie Günter Elste, Prezes Hochbahn.
Solaris Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym ma szansę stać się prekursorem daleko idących zmian w miejskim transporcie publicznym. Pojazd ten ma ku temu wszelkie predyspozycje. Jego nowatorska technologia została już zauważona na niemieckim rynku. Przegubowy elektrobus otrzymał bowiem prestiżową nagrodę niemieckiego czasopisma branżowego busplaner – „Zrównoważony rozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”.
Wyróżnienie to przyznawane jest m.in. pojazdom, które mają niebagatelny wpływ na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego i tym samym przyczyniają się do poprawy jakości życia w miastach. Przez jury konkursu oceniany jest nie tylko produkt finalny, ogromne znaczenie ma również sam proces jego budowy.
Elektryczne autobusy marki Solaris są obecne w Niemczech od marca bieżącego roku. Te całkowicie bezemisyjne pojazdy zostały zakupione oprócz Hamburga także przez Berlin, Brunszwik, Drezno, Düsseldorf oraz Hanower i Oberhausen.