Urbino 15 LE electric – nowy autobus elektryczny Solarisa miał właśnie swoja światową premierę. To pierwszy elektryk marki przeznaczony zarówno do przewozów miejskich, jak i międzymiastowych.
Umożliwi on przewoźnikom bezemisyjny transport publiczny i stanowi ekologiczną alternatywą dla modeli spalinowych.
Producent zapowiadał odsłonę nowego bateryjnego modelu jeszcze na początku roku, przed wybuchem koronawirusa w Europie.
Właśnie z powodu trudnych czasów pandemii Solaris zdecydował się na premierę online w interaktywnej formule. Autobus low entry (niskowejściowy) ma duży zasięg na jednym ładowaniu i dużą paletę wyboru dodatkowego wyposażenia. Ponadto bogata oferta rozwiązań technicznych pozwolą dobrać konfigurację do indywidualnych potrzeb operatora.
Sercem Urbino 15 LE electric jest elektryczny silnik centralny o mocy 300 kW. Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalację napędową wykonano w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu. Silnik chłodzony jest cieczą, a napęd przenoszony jest na drugą oś pojazdu. Układ napędowy napędzany jest energią pochodzącą z zestawu 6 baterii o łącznej pojemności 470 kWh.
4 packi zamontowano w tylnej części pojazdu, 2 zaś są umieszczone na dachu. Zastosowane akumulatory najnowszej generacji Solaris High Energy+ oferują zasięg nawet kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu. Wypełnianie magazynów energii w nowym modelu jest możliwe w tzw. szybki sposób, poprzez pantograf – zarówno klasyczny, umieszczony na dachu pojazdu, jak i odwrócony, czyli opuszczany na autobus ze stacji ładowania.
Ponadto każdy model trójosiowego elektryka wyposażony jest w złącze plug-in do ładowania pojazdów na terenie zajezdni. Dla wygody klientów producent przewidział 4 możliwości umieszczenia wtyczki ładowania w autobusie – może być ona umiejscowiona nad pierwszą osią po lewej lub po prawej stronie pojazdu, z przodu autobusu lub z tyłu.
W premierowym modelu zastosowano system klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła. Rozwiązanie pomaga zwiększyć efektywność energetyczną pojazdu, co przekłada się na większy zasięg. Urbino 15 LE electric zapewnia podróżującym komfortowe warunki ze względu na cichą i płynną pracę silnika.
W klimatyzowanym wnętrzu mieszczą się 53 fotele. Dodatkowe dwa siedzenia są rozkładane. Dwa miejsca siedzące są wyposażone w ISO-FIX, czyli system, który umożliwia mocowanie fotelików dziecięcych. W wersji dwudrzwiowej może znaleźć się aż 65 miejsc siedzących.
Trzy duże wyświetlacze zapewniają czytelne informacje dla pasażerów.
Nowy model jest w pełni przystosowane do integracji z systemem zdalnego zarządzania flotą eSConnect. Elektryczny napęd i systemy, w które wyposażony są nowe modele elektryczne zapewniają bezpieczną jazdę. Począwszy od ostrzeżeń o zapięciu pasów, automatyczne włączanych świateł i wycieraczek, poprzez szerokokątne kamery w miejscu lusterek bocznych, na aktywnym systemie wsparcia kierowcy Mobileye Shield+ kończąc.
Pierwsze dwa egzemplarze Solarisów Urbino 15 LE electric powstały głównie z myślą o przewoźnikach skandynawskich – posiadają tzw. pakiet skandynawski.