SOLARIS: RUSZYŁA DOSTAWA ELEKTRYKÓW DLA KRAKOWA

Rozpoczęła się dostawa elektrycznych autobusów do Krakowa. W myśl umowy Solaris Bus & Coach dostarczy do miasta Kraka 50 Urbino 18 electric.

Przegubowe pojazdy kursować będą na linii numer 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód), kursującą w rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.


Zobacz relacje:

ECO

UŻYTKOWE


 

Nowe elektrobusy zasiliły dotychczasowy tabor 394 Solarisów, w tym 28 autobusów elektrycznych, z których część zadebiutowała na ulicach miasta już w 2016 roku.

– Od wielu lat inwestujemy w bezemisyjne autobusy. To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 roku została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5. Po zakończeniu dostaw 50 autobusów Solarisa mieszkańcy już w połowie tego roku będą mieć do dyspozycji w sumie prawie 80 bezemisyjnych pojazdów – powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

Wraz z zamówionymi pojazdami, producent dostarczył miejskiemu przewoźnikowi 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug- in. Każdy autobus został także konstrukcyjnie przygotowany do wolnego ładowania poprzez pantografy. Tego typu ładowarki już funkcjonują na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.

– Konsekwencja Krakowa w rozwijaniu zeroemisyjnego transportu jest imponująca. Cieszymy się, że Solaris może być częścią tego procesu, który ma tak ogromne znaczenie dla wszystkich mieszkańców, nie tylko samych pasażerów – mówił Mateusz Figaszewski, E-mobility Development & Market Intelligence Director, Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.

Magazynami energii w nowych autobusach są baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 300 kWh. Zamówiony przez przewoźnika model pomieści 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Dodatkowe wyposażenie obejmuje pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.

Na zakup pojazdów MPK w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.