Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy – spośród 130 zamówionych – zeroemisyjny Solaris Urbino 18 electric, o numerze taborowym 5870.
Przegubowy pojazd kursuje na linii 503 na trasie z ulicy Konwiktorskiej do Natolina.
Zobacz relacje:
Wkrótce do stolicy trafiają kolejne elektryki z tego – pozyskanego przez Solarisa w lipcu zeszłego roku – kontraktu.
Każdy z 130 przegubowych, elektrycznych Urbino to cichy, bezemisyjny autobus komunikacji miejskiej, o pojemności pasażerskiej 133 osób. Pojazdy są wyposażone w baterie typu High Power o pojemności 150 kWh.
Są to akumulatory o dużej “gęstości mocy”, co oznacza, że mogą zostać naładowane w bardzo krótkim czasie prądem o dużym natężeniu. Co ważne, baterie te charakteryzują się długim czasem życia i dużą liczbą cykli ładowania. Podobne rozwiązania producent zastosował m.in. w autobusach elektrycznych jeżdżących w Brukseli czy Barcelonie.
Uzupełnianie energii w bateriach jest możliwe poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów. Każdy z warszawskich przegubowych elektryków jest wyposażony w dwa gniazda ładowania: nad prawym przednim nadkolem oraz za ostatnimi drzwiami, pantograf zaś został zamontowany na dachu pojazdu.
– Zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych marki Solaris jest dla nas wielkim wydarzeniem. Dzięki tej i innym naszym inwestycjom taborowym będziemy mogli szczycić się już wkrótce niemal 500 pojazdami zeroemisyjnymi i niskoemisyjnymi. To jeden z najlepszych wyników w Europie i bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Warszawy – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o.
Współpraca producenta z Bolechowa z MZA Warszawa sięga 1997 roku. To do dziś największy klient Solarisa. Na przestrzeni 24 lat producent autobusów dostarczył tam już ponad 1100 pojazdów, w tym 21 napędzanych energią elektryczną. Zgodnie z założeniami spółki MZA, do roku 2022 jedną trzecią warszawskiego taboru będą stanowiły pojazdy z napędem alternatywnym: elektrycznym, hybrydowym oraz na gaz.