Podczas niedawnego Globalnego Szczytu Transportu Publicznego 2019 w Sztokholmie Solaris zaprezentował dwa zeroemisyjne pojazdy.
Swoją światową premierę świętował model Urbino 12 hydrogen uzupełniający elektro- mobilną ofertę producenta.
Zobacz relacje:
Drugim pojazdem jest znany już Solaris Urbino 12 electric w swojej najnowszej odsłonie i designie, który od stycznia tego roku charakteryzuje wszystkie nowe pojazdy z Bolechowa.
Solaris jako jeden z pierwszych producentów autobusów postawił na napędy elektryczne. W Urbino 12 hydrogen wodór przekształcany jest w energię elektryczną, a ta z kolei zasila układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji.
Autobusy napędzane wodorem pozwolą stworzyć komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu Solaris będzie przygotowany na współczesne wyzwania oraz zróżnicowane potrzeby klientów odnośnie zasięgu, elastyczności i operacyjności pojazdów.
Zalety wodoru jako nośnika energii są niezaprzeczalne. Przez swoją gęstość energii i lekkość pierwiastek ten może stanowić źródło czystej energii w pojazdach i umożliwić im pokonywanie nawet kilkusetkilometrowych dystansów.
Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna.
W autobusach wodorowych Solarisa wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy.
Produktowa nowość w portfolio Solarisa wyposażona jest w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Jest też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnienie układu napędowego stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.
Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano system komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2.
Włoskie Bolzano jest pierwszym miastem, które zdecydowało się na zakup autobusów Urbino 12 hydrogen.
– Bolzano silnie inwestuje w nowoczesny i czysty transport publiczny. Cieszę się, że Solaris może być częścią tego procesu, dostarczając swoje najnowsze bezemisyjne pojazdy. SASA ma już w swojej flocie nasze autobusy elektryczne. Teraz zaś Solaris i Bolzano stawiają na technologię wodorową – mówił po podpisaniu umowy Petros Spinaris, Wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A.
Zamówienie obejmuje również 8-letnią umowę serwisową.
W trakcie Globalnego Szczytu UITP przedstawiciele Solarisa oraz Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) podpisali umowę dzierżawy i testów wodorowego Urbino 12. Przewoźnik odpowiedzialny za organizację transportu publicznego w Paryżu przez 10 tygodni (kwiecień- czerwiec 2020) będzie testował autobus w regularnym ruchu pasażerskim.
W maju przewoźnik ze stolicy Francji podpisał z Solarisem umowę na dostanę autobusu elektrycznego Urbino 8,9 LE electric z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne elektrobusy o łącznej wartości 10 mln euro.
Solaris Urbino 12 electric i e-mobility
W zaledwie osiem lat od premiery swojego pierwszego autobusu elektrycznego Solaris dostarczył lub zebrał zamówienia na blisko 600 pojazdów od klientów w siedemnastu państwach.
Jednostką napędową prezentowanego na wystawie UITP Solarisa Urbino 12 electric są dwa silniki elektryczne o mocy maksymalnej 125 kW każdy, zintegrowane z osią napędową. Energia potrzebna do ich napędzania magazynowana jest w bateriach High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. Pojazd może być ładowany przez stacjonarną ładowarkę zewnętrzną lub ładowarkę pokładową (moc 34 kW). Pojazd ma łącznie 28 miejsc siedzących z czego 12 dostępnych z niskiej podłogi.
Od stycznia 2019 roku obowiązuje nowy standard dla wszystkich pojazdów miejskich z rodziny Urbino i Trollino.