SOLARIS LIDEREM RYNKU AUTOBUSÓW MIEJSKICH – OD 15 LAT

Solaris_fleet1

W 2017 roku firma Solaris sprzedała najwięcej w swojej dotychczasowej historii pojazdów, aż 1397 sztuk. Obroty firmy wyniosły ponad 1,8 mld złotych.

Solaris piętnasty rok z rzędu został liderem polskiego rynku autobusów miejskich z udziałem przekraczającym 50 procent.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ROZMAITOŚCI


 

W minionym roku Solaris ustanowił rekord sprzedaży. Dotychczasowy najlepszy wynik Solarisa wynosił bowiem 1380 autobusów i trolejbusów i został osiągnięty w 2014 roku. Rezultat sprzedażowy w 2017 stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem wcześniejszym (2016), kiedy to firma sprzedała równo 1300 pojazdów.

952 autobusy i trolejbusy zaprojektowane i wyprodukowane w wielkopolskich fabrykach Solarisa znalazło swoich odbiorców na zagranicznych rynkach. Tym samym eksport w roku 2017 stanowił blisko 70 proc. ogółu sprzedaży.

Solaris_fleet3

Największym eksportowym rynkiem Solarisa w 2017 roku były Włochy (225 autobusów). Osiągnięty rezultat to, między innymi, efekt realizacji znacznej części największego, jednorazowego zamówienia w historii spółki na 360 międzymiastowych Solarisów InterUrbino dla firmy przewozowej Cotral z Rzymu.

Tradycyjnie już ważne miejsce wśród rynków eksportowych zajmują niemieccy klienci (200 autobusów), a także Norwegia (109 pojazdów) i Łotwa (96 pojazdów). W tym roku na mapie eksportowej Solarisa pojawiły się dwa nowe kraje – Holandia i Luksemburg, dokąd dostarczono 41 sztuk Urbino.

Sukcesy eksportowe Solarisa nie byłyby jednak możliwe bez stabilnej i silnej pozycji na krajowym rynku. Łącznie do polskich przewoźników firma dostarczył 445 autobusów. Największymi klientami w roku 2017 były: MPK Kraków (97 autobusów, w tym 20 elektrycznych), PKS Grodzisk Mazowiecki (49 autobusów) i MPK w Częstochowie (40 autobusów).

Spośród miejskich autobusów sprzedanych w Polsce aż 48 było całkowicie elektrycznych. Z tego 22 zamówiło PKM w Jaworznie, a 20 MPK w Krakowie. Oprócz tego autobusy elektryczne marki kupiły takie miasta, jak Ostrów Wlkp., Warszawa i Września. Na przestrzeni 21 lat działalności firma dostarczyła swoje pojazdy do ponad 120 polskich miejscowości.

Solaris_fleet2

W minionym roku Solaris sprzedał innowacyjne pojazdy z napędem elektrycznym także na rynkach zagranicznych. Solaris Urbino electric zostały dostarczone do klientów z Francji, Niemiec, Norwegii, Włoch i Słowacji. Łącznie polski producent może poszczycić się blisko 2500 wyprodukowanymi i sprzedanymi pojazdami z napędami elektrycznymi (autobusy bateryjne, hybrydowe, trolejbusy).

– Mamy świadomość, że nasz sukces nie byłby możliwy bez spełniania oczekiwań naszych klientów, które są dla nas najważniejsze. W 2017 roku przeprowadziliśmy kompleksowe badania satysfakcji klienta, tak aby dowiedzieć się co w opinii naszych partnerów biznesowych możemy robić lepiej. Zebraliśmy niezwykle cenne uwagi, ale z nieskrywaną satysfakcją odnotowujemy fakt, że blisko 80 proc. badanych jest zadowolonych ze współpracy z nasza firmą. To największa wartość, jaką udało się stworzyć wokół marki Solaris przez ostatnie dwie dekady – stwierdza Solange Olszewska, właścicielka i Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

– Zakończył się rekordowy dla naszej firmy, pod względem sprzedaży, rok 2017, a już dzisiaj widzimy, że 2018 zapowiada się pod tym względem jeszcze lepiej. W chwili obecnej Solaris ma podpisanych do realizacji zamówień na ponad 1400 pojazdów, a do końca roku liczba ta z pewnością się powiększy. Będziemy zatem kontynuować inwestycje w rozwój mocy produkcyjnych i optymalizację procesów, również w obszarze obsługi posprzedażowej. Najlepszym tego przykładem jest oddanie w ubiegłym roku do użytkowania nowego centrum logistyczno- serwisowego Solaris Logistics Center w Jasinie k/Poznania – wyjaśnia Zbigniew Palenica, Wiceprezes firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i after sales.

Solaris_fleet4

Zauważalnym zarówno w Polsce, jak i na zagranicznych rynkach trendem sprzedaży jest rosnący udział autobusów elektrycznych i hybrydowych. E-mobilność to już nie moda, ale wymóg rynku.

– W roku 2017 pokazaliśmy premierową wersję przegubowego autobusu elektrycznego nowej generacji Solaris Urbino 18 electric oraz przegubową wersję trolejbusu Solaris Trollino 18. Oba modele znalazły już swoich pierwszych nabywców w Polsce, Belgii i na Słowacji. W tym roku planujemy premierę aż trzech pojazdów. Pierwszym z nich jest nowy Solaris Trollino 24. Będzie to pojazd dwuprzegubowy o długości 24 metrów. Na początku powstanie w wersji trolejbusowej, ale docelowo ma on stanowić platformę także dla dwuprzegubowych autobusów elektrycznych i hybrydowych. Kolejne dwie premiery planowane na ten rok to nowy Solaris Urbino 12 z wodorowym ogniwem paliwowym oraz nisko-wejściowy nowy Solaris Urbino 12 LE nakierowany na niskie koszty eksploatacji. Robocza nazwa tego modelu to „Lite”. Premiery tych pojazdów planujemy na drugą połowę roku – mówi Dariusz Michalak, Wiceprezes firmy Solaris.

Polski producent autobusów podsumowuje nad wyraz udany rok i spogląda w przyszłość…