W Brunszwiku oficjalnie zaprezentowano ładowany indukcyjnie autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. Po prezentacji pojazd przejechał dwukrotnie trasę pokazową.
Następnie wyruszył w regularny kurs na linii M19. Jest to pierwszy z pięciu elektrycznych Solarisów, które trafią do tego miasta jeszcze w tym roku.
Zobacz także:
UŻYTKOWE
Podczas jazdy pokazowej zaprezentowano przybyłym gościom, wśród których obecni byli m.in. przedstawiciele Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury, możliwości bezemisyjnego autobusu marki Solaris. Po zaledwie kilkuminutowym procesie bezstykowego ładowania indukcyjnego, elektryczny pojazd wyruszył w trasę, podczas której goście mogli osobiście doświadczyć komfortu jazdy.
Solaris Urbino 12 electric jest ładowany indukcyjnie. Oznacza to, że pod jego podłogą zostało zamontowane urządzenie, którego zadanie polega na bezdotykowym pobieraniu energii z ładowarek, umieszczonych w infrastrukturze przystankowej. Już kilka minut wystarczy, aby uzupełnić energię elektryczną w bateriach i swobodnie kontynuować jazdę. Zaprezentowany autobus jest pojazdem cichym i całkowicie bezemisyjnym, a indukcyjne ładowanie Primove firmy Bombardier pozwoliło na zamontowanie w nim akumulatorów o pojemności zaledwie 60 kWh, które zajmują niewiele miejsca.
To nie jedyny elektryczny, ładowany we wspomniany sposób, autobus polskiego producenta, który w tym roku wyjedzie na ulice Brunszwiku. Firma z Bolechowa dostarczy również cztery przegubowe modele Urbino 18 electric, które z kolei zostaną wyposażone w baterie o pojemności 90 kWh. Będą to pierwsze osiemnastometrowe elektryczne Solarisy. Miejscowy przewoźnik Braunschweiger Verkehrs AG, w ramach podpisanej umowy, posiada również opcję na zakup dodatkowego pojazdu.
Braunschweiger Verkehrs AG nabywa elektryczne Solarisy w ramach projektu „Emil”. Rozwinięcie tego skrótu w polskim tłumaczeniu oznacza „elektromobilność poprzez indukcyjne ładowanie” i zakłada zastosowanie na szeroką skalę elektrycznych pojazdów ładowanych indukcyjnie. Pierwszy etap projektu polega na zagwarantowaniu obsługi linii M19 okalającej centrum miasta tylko przez autobusy elektryczne.
Solaris dostarczy w tym roku również szereg innych autobusów elektrycznych charakteryzujących się nowoczesnymi rozwiązaniami. Będą to m.in. dwa Urbino 12 electric z systemem ładowania plug-in zamówione przez Düsseldorf. Autobusy zostały wyposażone w baterie o pojemności 210 kWh. Dodatkowo pojazdy będą przygotowane do zamontowania na dachu pantografu służącego do szybkiego ładowania kontaktowego. Jest to rozwiązanie zaprojektowane i przedstawione przez polską firmę w ubiegłym roku na targach branżowych.
Pierwszy elektrobus pojawi się również na rynku szwedzkim, a dokładniej w miejscowości Västerås. Szwedzki Urbino 12 electric będzie wyposażony w system ładowania plug-in. Bateria o pojemności 160 kWh będzie podzielona na kilka modułów. Dwa z nich, po 40 kWh każdy, zostaną umieszczone na dachu, a kolejne dwa z tyłu pojazdu, po jego lewej stronie. Dzięki temu równomiernie rozłożony zostanie nacisk na obie osie. Interesującym aspektem technicznym jest wyposażenie autobusu w piec gazowy, który zasilany będzie z dwóch butli, umiejscowionych na dachu pojazdu.
Hochbahn, przewoźnik z Hamburga zakupił natomiast dwa autobusy elektryczne Solaris Urbino 18,75 electric z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Tym samym będą to najdłuższe, oferowane przez polskiego producenta, modele z napędem elektrycznym. Pojazdy zasilane będą z baterii o pojemności 120 kWh. Nowością jest natomiast ładowanie baterii przy pomocy wodorowego ogniwa paliwowego firmy Ballard o mocy 101 kW, zasilanego wspomnianym pierwiastkiem.