SOLARIS: ELEKTRYCZNY AUTOBUS WOZIŁ PASAŻERÓW

Pełnym sukcesem zakończyła się pierwsza tura testów autobusu elektrycznego Solaris Urbino electric w regularnym ruchu miejskim. Przez ostatnie trzy tygodnie pojazd pokonał bez jakichkolwiek przeszkód 3 000 km, wożąc kibiców oraz gości przybywających do Poznania podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.

Bezemisyjny, cicho przemierzający ulice Poznania pojazd, zwracał uwagę nawiązującym do tematyki Euro 2012 wyglądem – został bowiem pokryty sztuczną trawą, wpisując się tym w atmosferę Mistrzostw. Przez 22 dni Solaris Urbino electric woził pasażerów z Portu Lotniczego Poznań-Ławica do Centrum Poznania, pozwalając przybywającym do miasta kibicom poznać z bliska najbardziej innowacyjne rozwiązania polskiego producenta. Za sprawą technologii szybkiego ładowania, wykorzystywanej pomiędzy godzinami szczytu, limit 150 km elektrycznego Solarisa nie był żadnym ograniczeniem. Zapas energii pozwalał na pokonanie w codziennym ruchu miejskich znacznie większej liczby kilometrów.

Urbino electric potwierdził swoją niezawodność i nic nie stoi na przeszkodzie by mógł dołączyć do dowolnej floty pojazdów, podejmując służbę w regularnym ruchu miejskim. Uzyskawszy już pełną homologację może zostać dopuszczony do przewozu pasażerów bez jakichkolwiek ograniczeń w porównaniu do autobusów z tradycyjnym napędem.

Kursujący w Poznaniu autobus był już drugim tego typu pojazdem zaoferowanym przez firmę Solaris. Podobnie jak zaprezentowany jesienią 2011 roku prototyp, zbudowany został na bazie niskowejściowego Solarisa Alpino 8,9 LE. Układ napędowy dostarczyła niemiecka firma Vossloh Kiepe, specjalizująca się w elektrycznych napędach i od wielu lat współpracująca w tym zakresie z Solarisem. Moc silnika trakcyjnego to 120 kw, a pojemność baterii wynosi 120 kWh. Nowym rozwiązaniem zastosowanym w pojeździe był natomiast system szybkiego ładowania, umożliwiający naładowanie (przy mocy 100 kW) całkowicie wyczerpanych baterii w zaledwie 90 minut.

Dalsze prace prowadzone nad pojazdami oznaczają kolejne zmiany i innowacje. Podczas, gdy dwa prototypowe autobusy elektryczne poddawane będą w najbliższych miesiącach testom w różnych miastach Europy, firma pracuje już nad nowym, 12-metrowym elektrycznym Urbino. W planach jest również budowa wersji przegubowej, dopełniającej ekologiczną ofertę dla miejskich przewoźników z całej Europie.

Elastyczność w dostosowywaniu się do wymogów związanych z eksploatacją pojazdów jest wynikiem modułowej konstrukcji systemu elektrycznego. Technologia Vossloh Kiepe z łatwością dopasowuje się do różnych długości autobusów. Jest ona również przystosowana do automatycznych systemów szybkiego ładowania, takich jak na przykład zasilanie indukcyjne. Dzięki temu baterie mogą być ładowane zarówno w trasie i na przystankach, jak i na tzw. pętlach autobusowych, przyczyniając się do znaczącej poprawy funkcjonalności pojazdu i eliminując wszelkie problemy związane z zasięgiem elektrycznych autobusów.

Innowacyjność Solarisa Urbino electric została doceniona i nagrodzona przez specjalistów z branży. Czytelnicy niemieckiego magazynu “Busplaner” uznali pojazd za “Innowację Roku 2012” w kategorii Transport Publiczny. Z kolei jury targów Transexpo przyznało mu Złoty Medal za najlepszy produkt roku 2011.

Podobnie, jak pozostałe pojazdy marki Solaris, autobus elektryczny powstawał w należących do firmy fabrykach w Środzie Wielkopolskiej (konstrukcja stalowa) oraz Bolechowie (montaż końcowy). Oprócz, wspomnianego już systemu napędowego, wszystkie pozostałe kluczowe komponenty pochodzą również od wiodących, niezawodnych europejskich dostawców, doskonale znanych wszystkim przewoźnikom.

Elektryczna mobilność to już od ponad 10 lat Solarisowa codzienność. Jako wiodący na rynku europejskim producent trolejbusów, oferujący również najszerszą gamę autobusów z napędem hybrydowym, posiada znaczące doświadczenie z zakresu elektrycznych napędów i ich użytkowania w pojazdach miejskich.