Elektryczne autobusy marki Solaris wjeżdżają do kolejnych miast nie tylko w Polsce, ale także innych krajach Europy. W zależności od miejscowych potrzeb są to różne modele.
I tak Urbino 18 electric pojawiło się na ulicach Barcelony, Urbino 12 electric wozi pasażerów we Frankfurcie nad Menem i Monachium, a Urbino 8,9 LE electric “pracuje” na Łotwie.
Zobacz także:
Tym samym, ekologiczne pojazdy zasilane energią elektryczną marki Solaris jeżdżą już w 13 państwach w 38 miastach w Europie.
“Bezemisyjna linia” we Frankfurcie
W grudniu we Frankfurcie nad Menem swoje oficjalne kursy rozpoczęło pięć autobusów Urbino 12 electric, które wożą pasażerów w centrum miasta na specjalnie utworzonej „bezemisyjnej linii” łączącej dwa kampusy uniwersyteckie. Dla dodatkowej promocji bez- emisyjnego transportu w mieście, autobusy udekorowano barwną okleiną i opatrzono zabawnymi grami słów nawiązującymi do elektro- mobilności.
Energia w ekologicznych pojazdach jest magazynowana w bateriach o łącznej pojemności aż 240 kWh, które są ładowane przez stacjonarną ładowarkę plug-in. Solaris dostarczył do przewoźnika również 3 ładowarki. Urbino są wyposażone w innowacyjną oś elektryczną z dwoma zintegrowanymi silnikami.
Kierunek Barcelona
Dostarczone do Barcelony autobusy Solaris Urbino 18 electric nie są pierwszymi autobusami producenta w tym mieście. Zamówienie na 3 sztuki tych przyjaznych środowisku pojazdów zostało złożone przez lokalnego przewoźnika Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), który posiada już w swojej flocie autobusy z logo zielonego jamnika: ulicami tego miasta jeździ bowiem blisko 60 autobusów hybrydowych Urbino 18 hybrid.
– Dostawa autobusów elektrycznych Solaris do Barcelony to niezwykle ważne wydarzenie, a złożone przez klienta zamówienie jest świadectwem zadowolenia z użytkowania pojazdów naszej marki. Jestem przekonany, że nasze doświadczenie w produkcji ekologicznych pojazdów transportu miejskiego, liczące już ponad 10 milionów przejechanych kilometrów, przełoży się na komfort podróżowania przegubowymi Urbino electric dla TMB w Barcelonie – mówił, obecny na przekazaniu autobusów, Javier Calleja, Prezes Solaris Bus & Coach S.A.
Bateryjne Urbino zostały wyposażone w silnik elektryczny o mocy znamionowej 240 kW, a także 5 kompletów litowo- jonowych baterii trakcyjnych o łącznej pojemności 146 kWh. Ładowanie pojazdów może odbywać się na dwa sposoby: poprzez wtyczkę plug-in, jak również poprzez pantograf zamontowany na dachu nad pierwszą osią pojazdu, który umożliwi szybkie ładowanie nawet do 400 kW.
Efektem zastosowania najnowszych rozwiązań technologicznych jest m.in. system dźwiękowego ostrzegania pieszych o zbliżaniu się pojazdu. Z kolei kierowcy będą mogli skorzystać m. in. z systemu peryferyjnego 270°. Rozwiązanie to znacząco zwiększa bezpieczeństwo. Dodatkowo zastosowano najnowsze rozwiązanie z zakresu ogrzewania. Stosowane podczas ładowania autobusów, optymalizuje zużycie energii elektrycznej w czasie jazdy.
Ettenhuber wybrał elektro- mobilność
Trzy Solarisy Urbino 12 electri pojadą do stolicy Bawarii. Firma Josef Ettenhuber GmbH będzie pierwszą prywatną firmą autobusową w Niemczech przewożącą pasażerów autobusami elektrycznymi.
Pojazdy te będą wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 240 kWh, których ładowanie odbywać się będzie poprzez złącze plug-in. Napęd autobusów zapewniony będzie dzięki osi elektrycznej ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Pojazdy będą miały nowy design cechujący się m.in. zaokrągloną szybą przednią oraz nowy system oświetlenia przedniego bazujący na technologii LED. Zamiast dotychczasowych 5 reflektorów, wszystkie światła (drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpione zostaną 3 reflektorami.
Wewnątrz każdego autobusu zamontowane zostaną 33 siedzenia, a 12 z nich dostępnych będzie z niskiej podłogi. Maksymalnie pojazdy pomieszczą 71 pasażerów. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów, w pojazdach zamontowany będzie system prewencji kolizyjnej – Mobileye – który ostrzega kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi m.in. o nieplanowanym i niekontrolowanym zjechaniu z pasa ruchu.
Debiut w Krajach Nadbałtyckich
Nadbałtyckie miasteczko Jurmała na Łotwie zakupiło 2 elektryczne autobusy marki Solaris. Bezemisyjne Urbino 8,9 LE electric wyjadą na ulice kurortu w trzecim kwartale 2019 roku. Będą to pierwsze elektrobusy Solaris nie tylko na Łotwie, ale i w Krajach Nadbałtyckich.
Zamówione elektrobusy to nisko- wejściowe pojazdy o długości 8,9 metra. Zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 160 kWh, które będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in umieszczoną po prawej stronie autobusu za tylną osią. Stan naładowania magazynów energii wraz z liczbą kilometrów, jaką może pokonać pojazd, będą wyświetlały się na pulpicie kierowcy. Źródłem napędu w elektrycznym Urbino będzie centralny silnik trakcyjny.
W autobusach będzie można odnaleźć standardowe rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, takie jak klimatyzacja, alcolock, podgrzewane lusterka, kamery monitorujące przestrzeń pasażerską i otoczenie autobusu czy też przycisk SOS w kabinie kierowcy, który pozwala kierowcy nagrać zdarzenie wewnątrz pojazdu w razie takiej konieczności i wysłać sygnał alarmowy. Solarisy zostaną wyposażone także w system informacji pasażerskiej. Dla wygody pasażerów na pokładzie autobusów zostaną zamontowane 3 ładowarki USB.
Podłoga Urbino 8,9 LE electric zostanie wyłożona stylową wykładziną imitującą drewno, a siedzenia zostaną obite współgrającą z wnętrzem tkaniną.