SOLARIS W CZOŁÓWCE RYNKU e-MOBILITY W EUROPIE

solaris-podsum1

Solaris podsumowuje rok 2018 w 2018 roku szesnasty raz z rzędu został liderem polskiego rynku autobusów miejskich. W minionym roku firma utrzymała też pozycję czołowego europejskiego producenta autobusów elektrycznych.

Osiągnęła też rekordowo wysokie przychody. Aż 36 proc. sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów stanowiły te z napędami alternatywnymi.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

W roku 2018 firma Solaris do swoich klientów w Polsce i za granicą, dostarczyła łącznie 1226 autobusów i trolejbusów. Spośród nich 402 trafiły do polskich odbiorców. Tym samym spółka ponownie została liderem krajowego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem 33 proc. Rok 2018 był w ogóle rekordowy dla branży autobusowej w Polsce. Do polskich przewoźników autobusowych dostarczono łącznie 1195 autobusów, co w porównaniu z rokiem 2017 (795 sztuk) daje wzrost rynku aż o 50 proc.!

Do klientów spoza Polski Solaris w roku 2018 dostarczył łącznie 824 pojazdy, z czego najwięcej na Litwę (162 sztuki), do Niemiec (153 sztuki), Czech (141 sztuk) oraz Włoch (113 sztuk). Największymi kontraktami zrealizowanymi w minionym roku przez Spółkę były dostawy do: Wilna (149 autobusów Urbino 12 i Urbino 18), Rzymu (90 autobusów InterUrbino 12), Brukseli (63 autobusy Urbino 12 hybrid) oraz Düsseldorfu (54 autobusy Urbino 18).

Należy podkreślić to, że coraz większą rolę w strukturze sprzedażowej i produktowej Solarisa odgrywają autobusy z alternatywnymi napędami, w tym w szczególności hybrydowymi oraz elektrycznymi. W roku 2018 aż 36 proc. wszystkich zrealizowanych kontraktów stanowiły dostawy pojazdów „low” albo „zero- emission”. W podsumowywanym okresie 107 autobusów z napędem bateryjnym zostało dostarczonych do klientów z Belgii, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Polski, Rumunii, Słowacji, Szwecji i Włoch.

solaris-podsum2

Tym samym Solaris z udziałem 17 proc. znalazł się w czołówce europejskich firm aktywnych w obszarze e-mobility. Przypomnijmy, że autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric został w roku 2017 wybrany „Najlepszym Autobusem Miejskim Roku”.

Wzrost znaczenia autobusów elektrycznych w strukturze sprzedażowej Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, do której należy 100 proc. akcji Solarisa. Firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles to hiszpański producent z ponad stuletnią historią, notowany na hiszpańskiej giełdzie. W obszarze jego aktywności leżą także najnowsze rozwiązania dla transportu miejskiego, w tym e-mobilność.

Szacuje się, że w perspektywie najbliższych 10 lat segment autobusów nisko- i zeroemisyjnych wzrośnie do poziomu 80 proc. całego rynku autobusowego, głównie kosztem spadku udziałów napędów tradycyjnych. Spółka od kilku lat notuje stabilny wzrost przychodów – łączna wartość obrotów w minionym roku wyniosła blisko 1,9 mld złotych.

W roku 2018 miały swoją premierę nowe produkty marki. Podczas targów Transexpo w Kielcach, jesienią ubiegłego roku zadebiutował nowy model w ofercie: Urbino 12 LE lite hybrid. Głównym celem przyświecającym inżynierom, którzy pracowali nad stworzeniem pojazdu było opracowanie konstrukcji autobusu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km.

Od stycznia tego roku standardem dla wszystkich nowo produkowanych autobusów jest nowy design. Nowy jest system oświetlenia przedniego bazujący na technologii LED. Dotychczasowe 5 reflektorów (drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpiono 3 reflektorami. Nowy design frontu autobusu oznacza lepszą widoczność dla kierowcy. Poprawiona została widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów.

W roku 2019 Solaris planuje dwie kolejne premiery produktowe. Pierwszą z nich będzie Urbino 12 hydrogen. Premierę autobusu z napędem elektrycznym o długości 12 metrów z wodorowym ogniwem paliwowym zaplanowano na czerwiec 2019 roku, kiedy odbędzie się Szczyt Transportu Publicznego w Sztokholmie.

Drugim pojazdem, którego premierowy pokaz będzie miał miejsce na październikowych targach Busworld w Brukseli, będzie Trollino 24. Prototypowy trolejbus to pierwszy w historii marki dwuprzegubowy pojazd z dwoma osiami napędowymi o ponadnormatywnej długości 24 metrów. Docelowo konstrukcja będzie platformą dla trolejbusów, autobusów bateryjnych i hybrydowych.

– W rok 2019 wkraczamy z niezwykle ambitnymi celami, ale także dużą liczbą już potwierdzonych zamówień na ten rok. Co bardzo ważne, znaczną część z nich stanowią pojazdy z alternatywnymi napędami, w projektowaniu i produkcji których Solaris jest europejskim ekspertem. Ogromną wagę przywiązujemy też do obsługi posprzedażowej naszych klientów i skupiamy się na dalszym rozwoju tego obszaru. Z każdym rokiem oczekiwania rynku względem innowacyjnych rozwiązań przynoszą nam nowe wyzwania. Solaris jest jednak organizacją doskonale do tego przygotowaną i potrafi zarówno reagować na potrzeby swoich klientów, jak też kreować nowe trendy na rynku, szczególnie w obszarze e-mobility – podsumował plany na rok 2019 Javier Calleja, Prezes Zarządu firmy Solaris.